Gerencia de Instituciones de Salud
Permanent URI for this collectionhttp://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/6568
Browse
Item "Cadena de Valor y su efecto en el Desarrollo Competitivo del Hospital San Agustín"(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Administrativas. Maestría en Gerencia de Instituciones de Salud., 2015) Zambrano Segovia, Ana Lucía; D-T Moreno Gavilanes, Kléver ArmandoEste trabajo de investigación se desarrolló en el Hospital San Agustín de la ciudad de Latacunga, esta entidad se encuentra ubicada en las calles Sánchez de Orellana y Márquez de Maenza; el principal problema de esta empresa es: que el establecimiento, no identifica claramente una cadena de valor apropiada dentro de la organización, que permita desarrollar e identificar con claridad las diversas actividades que se desenvuelven en el hospital San Agustín, a este problema se suman otros componentes como; desconocimiento de herramientas administrativas, desmotivación del personal que labora en la institución, desconocimiento de las políticas funcionales, escasa capacitación del recurso humano, inadecuado control y seguimiento, entre otros. Siendo el objetivo principal identificar la cadena de valor en el “Hospital San Agustín de la ciudad de Latacunga” y capacitar al personal que labora en dicha entidad, acerca de la calidad de servicio que deben brindar a los pacientes que acuden diariamente al hospital, y la forma en que deben cumplir con las actividades como también, eliminar el desconocimiento por parte de los colaboradores, mejorando el servicio y así lograr posicionamiento en el mercado y desarrollo competitivo, el sistema de gestión de la cadena de valor debe ser planeado y estructurado, con sistemas de actualización que permita su innovación constante en beneficio de la colectividad, que así lo requiere.Item Calidad en el servicio de salud y la satisfacción de los usuarios externos en el Área de Emergencia del Centro de Salud Tipo B Patate(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Administrativas. Maestría en Gerencia de Institución de Salud., 2017) Escobar Rivera, Marco Vinicio; Jiménez Silva, Walter RamiroThe physical and emotional well-being of the human being is one of the main priorities of the health sector, in times past no existence equal rights for effort not all sectors had access to health law was violated by the lack of equality And mainly the economic deficiencies of the population, nowadays the rights of health are seen as a necessity which must be given a timely response also to it also the development of a nation. Unfortunately the economic situation that the country visibly affects the health sector that we do not have the supply of medical supplies necessary to provide quality care to people who require care, the infrastructure of a health center is not always subject to A The needs of the community, the lack of personal doctor for the various pathologies all this adds a set of adversities in the health sector. However, men seeking strategies to provide quality interventions to users through techniques such as the implementation of codes of ethics, the manual of comprehensive health care (MAIS), and personal health training for the purpose of Give answers to the community. Thus, the satisfaction of users has not been affected by any of their expectations when they are taken care of in the area of health, so if we emphasize the situation in the emergency area.Item "La Calidad en el Servicio y la Eficiencia en la prestación del Seguro Obligatorio de Accidentes de Tránsito de los usuarios del Hospital Provincial Docente Ambato".(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Administrativas. Maestría en Gerencia de Instituciones de Salud., 2014) Tierra Abarca, Elizabeth Priscila; D-T Jiménez Silva, Walter RamiroLa presente tesis tiene como objetivo analizar la calidad en el servicio y la eficiencia en la prestación del Seguro Obligatorio de Accidentes de tránsito de los usuarios del Hospital Provincial Docente Ambato desarrollando una estructura orgánica funcional que permita mejorar la satisfacción de los usuarios del SOAT, aplicando varias estrategias de diferenciación para incidir así en su grado de satisfacción, ya que actualmente el personal no se encuentra capacitado adecuadamente en el tema del seguro. Con esta investigación se pretende que las autoridades tomen decisiones en el proceso del Seguro Obligatorio de Accidentes de Tránsito SOAT, por medio de la adecuada organización funcional de cada uno de los departamentos involucrados. Además de fomentar el derecho de recibir por parte de los servicios de salud todas las prestaciones necesarias para proteger la vida y salud, conforme lo determina el Ministerio de Salud Pública y el Estado. Para lograr lo anteriormente descrito, la información se recopilo de las diferentes áreas, mandos y personal involucrados: Emergencia, Estadística, Atención al cliente; con los que se realizó un análisis del entorno externo e interno. Gracias a todos, este análisis y cooperación del personal técnico y administrativo se pudo determinar los verdaderos problemas del área mencionada y a su vez llegar a la conclusión de que los usuarios sobre el área del SOAT no se encuentran satisfechos con la estructura orgánica del Hospital Regional ya que su funcionamiento no es tan eficiente dentro de la atención de los usuarios. Con esto se puede dar solución con un manual organizacional que mejorará la calidad de los servicios en el que se describe las funciones básicas a nivel de puestos de trabajo o cargos contenidos en el cuadro de asignación de personal (CPA), formula los requisitos esenciales exigibles y establece las relaciones internas del cargo, el cual está demostrado al final del presente trabajo.Item El clima organizacional y su influencia en la calidad de servicio del área de terapia física y rehabilitación en el Centro Médico Nuestra Señora de la Elevación.(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Administrativas. Maestría en Gerencia de Institución de Salud., 2016) Naranjo Reino, María Teresa; Villalba Miranda, Raúl FranciscoThe present study was carried out at the Nuestra Señora de la Elevación Medical Center of the Diocese of Ambato and is linked to the Caritas Foundation involved at the level. Offering a good service is not a matter of making large investments, on the contrary it is about taking advantage of The resources that the organization has to become competent, working collectively with common goals and leaving aside the individual objectives. The patient or client perceives the behavior and the medical evolution from the time he / she enters the health institution until its completion of treatment, as a result, the traffickers have been discouraged to improve communication and education techniques towards patients, developing their skills To engage with them, encouraging participatory decisions and conveying respect and dignity. Being necessary the investigation concerning the quality of the service and in what way it influences in its the climate. The fundamental thing of the project lies in obtaining information about the quality of the service and the organizational climate being this newly internal user in the Medical Center Our Lady Of the Elevation. All the analyzes that are evidenced in the study, allow to contribute to the improvement of the service and to determine the difficulty from the medium where it is shown, to delineate instructional skills for professionals, managers and mainly the patient.Item El coaching como herramienta de liderazgo y su incidencia en la comunicación organizacional en el personal de salud del Área de Trabajo Social del Hospital IESS Ambato.(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Administrativas. Maestría en Gerencia en Instituciones de Salud, 2016) Vinueza Villarés, Viviana Vanessa; Valencia Silva, Alex FabiánAmbato IESS Hospital is a government entity, whose organization and operation is based on the principles of solidarity, obligation, universality, equity, efficiency and sufficiency, which provides health care to the central region. When an organization keeps motivated to the human personnel and working together benefits significantly the attention to the affiliate. So, they have created different methods and processes aimed to improving the maximum personal development, but especially the professional development, this allow the staff to be more competent and they can gain greater leadership from the heads of each department. Then, the different heads will enhance the creative abilities and skills of each professional to achieve the goals within an organization and thus ensure that the results will be efficient, permanent and can transform the business environment. Were applied surveys of leadership and organizational communication to the personnel in the area of Social Work at the Ambato IESS Hospital. It is noteworthy that other areas of the hospital as outpatient and hospitalization depend on the Department of Social Work. Therefore, it is essential to evaluate xiv the type of organizational communication in this area. We can notice that communication between staff and the boss is consistent and timely when troubleshooting. In addition, it was concluded that the Head of Department has the characteristics of democratic leadership because it allows to the staff to help and work together in the search for solutions in order to provide quality care to the clients. The coaching process was not executed because when the surveys were performed and the data was processed, statistical analyzes have shown that there is no correlation between the implementation of coaching and leadership.Item "Competencias del Personal en la Calidad de Atención en el Servicio de Farmacia del Hospital José María Velasco Ibarra (HJMVI)".(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Administrativas. Maestría en Gerencia de Instituciones de Salud., 2014) Sagñay Tanqueño, Mónica del Carmen; D-T Córdova A., Víctor HugoEl presente estudio se realizó en la Farmacia del Hospital José María Velasco Ibarra que se localiza en la ciudad del Tena, se tomo en cuenta las competencias del personal y la calidad de atención que se brinda al cliente interno. El servicio de Farmacia no cuenta con estrategias adecuadas y claras que contribuyan al incremento de calidad de atención mediante una herramienta tan efectiva como son las encuestas se logro determinar que no se entrega información actualizada de los medicamentos e insumos existentes, no existe un servicio oportuno a los clientes internos, es necesario aplicar procesos que aclaren las funciones del personal. El objetivo de este trabajo es determinar cómo afecta las competencias del personal en la calidad de atención en el servicio de farmacia del HJMVI de la ciudad del Tena y como propuesta de solución al problema el “Diseño de estrategias para incrementar la calidad de Atención en el Servicio de Farmacia del HJMVI.” Para el desarrollo de las mismas se conto con la información primaria que la encontramos en el Farmacia institucional, información secundaria que se obtuvo de los clientes internos y también se uso información de libros, revistas y el internet.Item "Comportamiento Organizacional en el Desempeño Laboral del cliente interno en las Farmacias FYBECA".(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Administrativas. Maestría en Gerencia de Instituciones de Salud., 2014) Guaygua Silva, Ana Gabriela; D-T Córdova A., Víctor HugoEl presente trabajo de investigación tiene como objetivo principal el de establecer cuál es el comportamiento organizacional y determinar la relación que ello tiene con el desempeño laboral de los colaboradores de farmacias FYBECA. En la era del conocimiento y la información es de vital importancia el comportamiento organizacional debido a que ello es la línea base para lograr un adecuado desempeño laboral dentro de la organización y que ello permita la consecución de los objetivos planteados dentro de la organización por los directivos de la misma. En farmacias FYBECA la debilidad más significativa que se puede determinar es la carencia de un plan de incentivos dentro de la organización. Para el desarrollo de la investigación se fundamenta en la metodología del paradigma crítico propositivo, aplicando un enfoque cuali-cuantitativo, debido a que todo ello permite describir los beneficios que genera la empresa con respecto al comportamiento organizacional y el desempeño laboral. Así también se ha realizado una encuesta a los clientes internos de la empresa misma que permite establecer de una manera clara un diagnóstico de la situación real de la empresa, facilitando determinar las conclusiones y recomendaciones para desarrollar la solución al problema que tiene la organización. Para finalizar la propuesta referente a un modelo de evaluación de desempeño por objetivos tiene la finalidad de establecer las debilidades de los colaboradores y potencializarlas para convertirlas en fortalezas desarrollando un valor diferenciador en el talento humano de la empresa con respecto a la competencia.Item La Comunicación con el cliente externo y su incidencia en la demanda de Servicios de Fisioterapia y Estética del Centro Mayti.(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Administrativas. Maestría en Gerencia de Instituciones de Salud., 2015-08) Campaña Haro, Mayra Veónica 1804159000; Guerrero Villalva, Silvia del Carmen 1803069259The purpose of this research is to maintain communication with the external client to meet the demand for physiotherapy services. Through this research we realized that communication which owns the center Mayti is not adequate, and it is essential to change and improve the different schedules to better disseminate its services our center and improve communication with the external customer to expand our market and improve customer expectations and meeting their needs. In this way we will achieve our goals and reach the target market that we have considered, maintaining a quality company serving the community, improving daily implementing new strategies to meet the goals.Item La Comunicación digital y los Donantes del Banco de Sangre, DVS - CRE - JPT.(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Administrativas. Maestría en Gerencia de Instituciones de Salud., 2015-08) Mejía Yanchapaxi, Fernanda Gabriela 0502927874; Verdesoto Velástegui, Oswaldo Santiago 1802890036The current reality of the Blood Bank of the Ecuadorian Provincial Board Tungurahua Red Cross, once the diagnosis made in the institution, is that it lacks a digital communication strategy based on social networks, so as to increase and interact with existing donors and Potential blood donors, which is a challenging problem in the age of information and knowledge because all public and private institutions must take on the challenge of connectivity, according to the diagnosis made by the survey can be seen clearly as the digital media are very important in users of the Red Cross, so a digital communication strategy, benefit the community because it contributes significantly to the promotion of services and benefits offered by the same , especially with regard to blood donation, through a campaign in the most used of the internet such as Facebook, YouTube, Twitter and Blog media.Item La comunicación interna y su vinculación con la eficiencia laboral del personal de consulta externa del Hospital General Docente Ambato(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Administrativas. Maestría en Gerencia de Institución de Salud., 2017) Sánchez Carvajal, Iveth Katerine; Abril Freire, María CristinaInternal communication is one of the organizational aspects currently considered as a strategic tool capable of positively influencing the proper functioning and business articulation to offer a quality service. The overall objective of this study is to determine the link between internal communication and the work efficiency of the External Consultation staff of Hospital General Docente Ambato; Using the field research modality through the technique of the survey through the Psychosocial Factors Test composed of 30 questions grouped in 4 dimensions to measure the level of internal communication and work efficiency of the 96 people who work in the Area of External Query, these results were transferred to the status sheet of each of the dimensions. The independent internal communication variable was associated with dimension 2: training, information and communication; While the dependent variable was associated with dimension 3: time management. The results allow us to conclude that the factors that affect internal communication in the External Consultation Staff of the Hospital General Docente Ambato are the poor use of means of communication, ignorance of job profiles according to hierarchical levels, uncontrolled flows of informal communication and poor internal communication Of institutional planning, which blocks labor efficiency. The level of work efficiency is inadequate due to the inability of the employee to exercise autonomy over the pace of work since they cannot take breaks in their work place by the continuous and permanent process of customer service that often exceeds the working day And overtime is not recognized economically, generating stressful work environments that affect group and individual performance. Therefore, it is proposed the implementation of internal communication strategies based on endomarketing to raise the work efficiency of the External Consultation Staff of the Hospital General Docente Ambato with the purpose of supporting the achievement of institutional goals.Item La Comunicación organizacional y el Empowerment del personal de salud del Subcentro de Santa Rosa del cantón Ambato.(2015) Guadalupe Núñez, Sara Verónica 1803046315; Guerrero Villalva, Silvia del Carmen 1803069259Organizational communication and empowerment determine their areas of action, in its aspects of individual, group and system, representing the leadership in a health care organization; priority should be given to the integration between human resources to the organization, as a determining factor in achieving the goals within the health organization; Thus, in the visionary managers responsibility to potentiate the creative abilities and skills of individuals will be delegated, taking into account the challenges and opportunities of empowerment, born replica to global changes in order to achieve quality in the hospitality field. To appease the deterioration of organizational communication, it must address the health service for your understanding define the empowerment of their actions within health services showing its external effectiveness as the symbol of life on welfare and for the development not only your organization but also the human contingent which is the productive pillar of the organization.Item La comunicación organizacional y la calidad en el servicio de los servidores públicos del IESS Hospital General Ambato(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Administrativas. Maestría en Gerencia de Institución de Salud., 2017) Paredes Aldas, Liborio Hernán; Gamboa Salinas, Jenny MargothThe present research is focused on two factors: the organizational communication and the quality in the service of public servants, for which a bibliographic, descriptive and field study was carried out to determine the state of the organizational communication in the IESS Hospital Ambato, institution with more than 79 years in the service of the health of the affiliated people of Tonga. In chapter I, the topic, the analysis and analysis of the problem, the justification and the objectives of the research are detailed in chapter II, the theoretical framework is established, in chapter III, the methodology, the population, the sample and the data collection plan, later in chapter IV, the information obtained through the research instrument is analyzed and interpreted: the questionnaire was also tested by a test statistic (Chi Square). Chapter V details the conclusions and recommendations in relation to the information obtained during the investigative process. In Chapter VI, the proposal is presented: organizational communication system for the IESS General Hospital Ambato. As a primary result, it was determined that it is necessary to develop an efficient organizational communication system to improve the quality of the service offered by the health professionals of this institution. To this end, it is necessary to streamline processes, guide staff and affiliates, resources, strengthen integration and teamwork so that services are delivered in the shortest time, the highest quality and the best possible experience.Item La Comunicación Organizacional y su efecto en el Desempeño Laboral de los servidores públicos del Hospital Provincial General Docente Ambato.(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Administrativas. Maestría en Gerencia de Institución de Salud, 2016) Zumbana Sánchez, Andrea Carolina; Guamán Guevara, María DoloresThe Provincial General Teaching Hospital Ambato is a health care facility that has been dedicated to providing health care not only to Ambato community but the entire country since 50 years ago, time in which the Institution has experienced different changes to established and achieve its recognition at national level. Organizational communication is a field of human knowledge that studies how the communication process occurs within organizations, between them and their environment. This investigation aims to develop strategies to improve organizational communication for representatives of the Provincial General Teaching Hospital “Ambato”, taking in consideration that communication has become in one of the cornerstones of any Institution; and in order to provide Public Functionaries the necessary knowledge for proper management that favors the identification and alignment of all its members, following to organizational objectives and thus aims to increase the job performance. The data obtained in field investigation, applied to functionaries of the Provincial General Teaching Hospital Ambato, indicate that it is of utmost importance to implement strategies to improve organizational communication, as it can show in this investigation there are several faults in communication inside the Institution, this faults have a direct impact to the development of the activities of the personnel; and therefore this affects job performance of each one of them.Item La Comunicación y su relación con la Satisfacción de los pacientes que acuden al Laboratorio Clínico del Hospital IESS Ambato.(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Administrativas. Maestría en Gerencia de Institución de Salud., 2017) Moreno Castillo, Maribel Jackeline; Chávez Yépez, Howard FabiánThis research project is focused on communication and how they affect the satisfaction of patients presenting Clinical Hospital Laboratory IEES Ambato, which main objective is to determine the relationship between communication and satisfaction of patients who come to Clinical Laboratory of Hospital IESS Ambato. It maintains a qualitative and quantitative approach, the model will comply features such as participatory naturalist, internal humanistic and interpretive, as it is an investigation into a social problem, with research on the human factor, based on testing a theory integrated variables measured with numbers. What was evident dare a statistical tool, which helped survey the verification of the hypothesis. Allowing to conclude that it is necessary to carry out an alternative that contributes to the solution to the difficulties identified in this investigation. Based on the analysis it intends to carry out a training plan assertive communication.Item La Cultura organizacional y el Desempeño laboral en el laboratorio clínico del Hospital Básico San Miguel.(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Administrativas. Maestría en Gerencia de Instituciones de Salud., 2015-08) Bohórquez Rodríguez, Karla Cristina 0201827219; Ballesteros López, Leonardo Gabriel 1802453629The proposal of this work research is the elaboration of an Organizational Culture Manual in the Clinical Laboratory Area from the San Miguel Basic Hospital, based on a research obtained by polls applied to users and interviews with the staff, guided to solve problems, allowing us, define activities, eliminate responsibilities, establish processes of coordination, duplicity of functions, plan, organize, guide, control the use of resources and work activities, with the purpose of achieving the objectives or goals of the organization in an efficient and effective way. The aim of this work research is to promote a better community service.Item Desarrollo de la oferta de Servicios de fisioterapia y su incidencia en la Participación de mercado del Centro de Fisioterapia y Estética MAYTI.(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Administrativas. Maestría en Gerencia de Instituciones de Salud., 2015-08) Rodríguez Cano, Eliana Cristina 1803691508; Ballesteros López, Leonardo Gabriel 1802453629In the present research work it is intended development than offer physiotherapy to increase market share. Therefore we determine that the market share of the physiotherapy center and aesthetic Mayti is low, so it is important that a development model of offering physiotherapy services is created. In this way we will achieve our goals and reach the development of supply, while maintaining a quality company to service the community, improving every day implementing new strategies to meet the goals.Item El Desarrollo organizacional y su impacto en la optimización del Servicio al usuario del Hospital Provincial General Docente Ambato.(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Administrativas. Maestría en Gerencia de Instituciones de Salud., 2015-08) Herrera Rodríguez, César Amilkar 1802741981; Quisimalín Santamaría, Hernán Mauricio 1802643898The research detailed below takes place in the Provincial General Teaching Hospital Ambato, considering the objective of proposing a model of organizational development that allows the optimization of user services of said Hospital, considering that the waiting time at the patient was too extensive and clearThey are must seek alternatives or follow especially waiting for the free service. Be regarded as within the outpatient and emergency patients are approximately 158489 per year and is by that amount the waiting time thereof, being the bottleneck Hospital, considering the solution through a methodology that allows for feedbacks to take the respective corrections, applying a proposal that we can remove and improve customer service in this case the patient of that hospital.Item El Desarrollo organizacional y su incidencia en el Desempeño laboral del Hospital Básico Baños.(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Administrativas. Maestría en Gerencia de Instituciones de Salud., 2015-08) Ordóñez Zhunio, Zoila vanessa 1803177862; Silva Ordóñez, Iván Fernando 1802490548The present document raises the development organization of the Basic Hospital Baños and his repercussion in the labor performance of the employees. In addition, the operational context of the institution decides, between that one emphasizes the existence of diverse groups or forms of contract, labor instability, differences and clash between the workers and employees, the lack of communication hospitalizes and especially the discourage. Later, there established the offer that frames factors that they favor to a more flexible administrative management and that competitiveness provides to the servants across the application of instruments of incentives that realize of the ideal performance organization of the same ones.Item Diagnóstico de la calidad de atención médica y su incidencia en la satisfacción del paciente en el Centro de Salud Quero en consulta externa.(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Administrativas. Maestría en Gerencia de Institución de Salud, 2016) Valle Galarza, Edisson Geovanny; Mejía Vayas, Carlos VinicioThis research aims to analyze the quality of medical care in the outpatient service Quero Health Center regarding patient satisfaction. We talk about the importance of the National Plan for Good Living as a tool designed to create public policy with management and public investment. It is also mentioned on the MAIS which is the model of comprehensive health care and constitutes a set of policies, strategies, guidelines and tools focused on Family, Community and Intercultural health complementing, organizes and decongest the National Health System. It also focuses on provision and quality of health services is the department in charge within the Ministry of Public Health to monitor and track all processes in health are made with quality in patient welfare. Regarding the experimental part of the degree of satisfaction it is analyzed in relation to the mode of attention. With this research is to improve the institutional image of Quero Health Centre through the welfare of the external user. Through satisfaction surveys was observed and analyzed the most important factors affecting the quality of health care among them are: waiting times, treatment, infrastructure, explanation, etc. which directly they influenced the patient satisfaction. With this background it is concluded that there are several aspects to correct highlighting as a fundamental part in the quality of care the patient-physician to do a guide to improve the quality of care following key points and fundamental as proposed dialogue: trust, empathy, humanity, openness and respect. Finally, a guide aims to improve the quality of health care which includes monthly monitoring reflected the degree of care, ongoing training that will allow updating and strengthening the knowledge of physicians and respect and equal promoted in the deal . With the implementation of this Guide seeks to correct and give quality care to patients Quero Health Center.Item Diagnóstico de las etapas del proceso de dispensación de medicamentos y su relación en la satisfacción del usuario externo (consulta externa) de la farmacia hospitalaria de la clínica metropolitana(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Administrativas. Maestría en Gerencia de Institución de Salud., 2017) Barahona Alvear, Myriam Lorena; Santamaría Díaz, Edwin CesarEsta investigación se realizó en la farmacia hospitalaria de la Clínica Metropolitana de la ciudad de Riobamba ubicada en zona centro de la ciudad, en las calles Junín 25-28, entre España y García Moreno, en el periodo 2015, en la misma, participaron 110 usuarios externos. El propósito de esta investigación fue diagnosticar las etapas del proceso de dispensación de medicamentos y su relación en la satisfacción del usuario externo; para ello fue necesario la identificación de las etapas del proceso de dispensación de medicamentos, mediante fichas de observación, las cuales fueron aplicadas al personal de farmacia, además de la identificación del proceso de dispensación a través de las preguntas del cuestionario que se utiliza. Se estableció la relación de dependencia entre las variables independientes (X1 y X2)y variable dependiente (Y) y cómo estás inciden sobre el índice de satisfacción del usuario externo. Este trabajo se justifica porque el servicio farmacéutico tiene que realizar actividades dentro de sus procesos internos que garanticen y contribuyan el aseguramiento del uso adecuado del medicamento, una buena salud y calidad de vida del paciente, ya que no basta con entregar un medicamento de calidad, por lo que es imprescindible la existencia de medidas que verifiquen sistemáticamente el cumplimiento de las buenas prácticas en todos los procesos farmacéuticos preservando la calidad del medicamento y su uso racional. Metodológicamente, este trabajo investigativo se aborda desde el punto de vista cualitativo - cuantitativo, de tipo transversal-descriptivo con la aplicación de un diseño de investigación de campo, con la utilización de una muestra. La técnica utilizada fue la observación mediante fichas de observación al personal de farmacia donde se constataba el cumplimiento de las cinco etapas del proceso de dispensación de medicamentos según BPF durante la entrega del medicamente al usuario externo. Además, se utilizó una encuesta avalada por expertos de la Universidad de Granada, Facultad de Farmacia año 2007, formada por un cuestionario de tipo nominal con escala de Likert de cinco opciones, el cual está formado por cuatro partes, que son: información general del cuestionario, preguntas relacionas con la variable independiente, preguntas relacionadas con la variable dependiente, y datos informativos del paciente. En los resultados obtenidos se presentaron dos variables independientes como es el proceso de dispensación de medicamentos – preguntas del cuestionario que la llamaremos X1, y el cumplimiento de las etapas del proceso de dispensación de medicamentos según Buenas Practicas de farmacia (BPF) que se le denominó como X2, quienes presentaron una relación con una intensidad moderada como lo indica el valor de multicolinealidad rX1 y X2 = 0.582. De igual manera se estableció la relación de las variables independientes X1 y X2 sobre la variable dependiente Y satisfacción del usuario externo existiendo una relación con una intensidad significativa como lo indica el valor de correlación r = 0.886. Se estableció un modelo matemático: Yc=0.096+0.6091+0.069X2 Con parámetros de regresión múltiple y la aplicación de la prueba t de Student, con un valor de P valor 0.000 <= 0.05 estableciendo que la muestra se infiere a la población. Finalmente este modelo matemático se comprobó con 10 farmacias de la ciudad de Ambato y Riobamba, farmacias independientes, franquiciadas o en cadena, indicando que P valor > = 0.05 se acepta la H0, concluyendo que YC = Y Real es decir no existe variación Y calculado en función de X1 y X2 no tiene variación con Y Real.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »