Maestría en Dirección de Empresas
Permanent URI for this collectionhttp://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/35385
Browse
Item El clima organizacional y su incidencia en el desempeño laboral de los funcionarios/as del sector público(2024-02) Ninacuri Moya, Gabriela Pilar; Guamán Guevara, María DoloresEl presente trabajo de titulación con el tema El Clima Organizacional y su incidencia en el Desempeño Laboral de los Funcionario/as del Sector Público. Para su desarrollo, se aplicó una metodología de investigación de tipo bibliográfica-documental para efectuar el sustento teórico del estudio, adicionalmente se llevó a cabo una indagación de campo mediante la aplicación de un instrumento de investigación diseñado; es decir, una encuesta, que fue realizada a una muestra poblacional de 33 funcionarios pertenecientes al Servicio Ecuatoriano de Capacitación Profesional, en donde se evaluó dos dimensiones el clima organizacional y el desempeño laboral del personal. Mediante la información recabada se evidenció, con respecto al clima laboral que el 36,4% de los funcionarios mencionó que el estado anímico del personal es muy bueno lo cual influye positivamente en el cumplimiento de las funciones diarias a efectuar, generando posteriormente la capacidad necesaria para proponer proyectos o nuevos enfoques que permitan mejorar el crecimiento institucional al 48,5% del personal. Por otra parte, el 39,4% de los funcionarios consideran que los puestos de trabajo que se encuentran actualmente establecidos en la institución se ubican en un estado regular debido a que no ha sido posible establecer de manera adecuada los puestos dentro del organigrama estructural, lo xiii cual conlleva a generar situaciones negativas en su desempeño, entre ellas la evaluación inadecuada del trabajo desarrollado como indica el 30,3% de los agentes que intervinieron en la investigación. De esta manera fue posible la aceptación de la hipótesis planteada a través del análisis ANOVA donde se obtuvo un resultado de 4 que quiere decir que el clima organizacional tiene una incidencia satisfactoria en el desempeño laboral. En conclusión, se pudo relacionar las dos variables del estudio; obteniendo como resultado que, entre el estado de ánimo o clima organizacional y el desempeño laboral un grado de significancia de 0,680.Item Diseñar el modelo estratégico de la empresa Extreme proveedores de internet de la ciudad de Ambato determinando las oportunidades y amenazas para el periodo 2022- 2023(Universidad Técnica de Ambato. Dirección de Posgrado. Maestría en Dirección de Empresas, 2022-09-21) Martínez Ocaña, Bolívar Patricio; Abril Flores, JorgeA comprehensive strategic model is very useful for defining objectives, identifying the drivers of results, allocating available resources to the most influential topics, and facilitating change management and decision-making in periods of change. Therefore, the objective of this research was to design the strategic model of the company Extreme Internet providers in the city of Ambato. As a problem, it is denoted that the company handles its strategic analysis empirically, since they do not have adequate management for the collection of information that allows the definition of the current situation. In addition, a strategic model is not proposed to establish its strengths, weaknesses, opportunities and threats, which, consequently, generates an uncertain level of competitiveness by not knowing how to plan its administrative activities. As a methodological framework, being a descriptive study, it used a survey as an information collection instrument, which had a Cronbach's Alpha reliability coefficient value of 0.88 and was subjected to a validity analysis by experts. The sample consisted of 384 people who represent the economically active population of the province of Tungurahua and to whom the instrument was applied. As results, the current situation of the Extreme company was evidenced, where it is characterized that the majority of the clients are young adults and prefer its services. In addition, the reasons for preference for the company affect the levels of customer satisfaction. Thus, a strategic plan was proposed that covers the current needs of the Extreme company, which has seven steps. Among the conclusions, it is noted that a strategic model supports business management and planning of objectives aligned with the mission and vision of the company, generating a higher level of competitiveness in the market.Item La estructura organizacional y su relación con la calidad de servicio en la Coordinación Zonal 3-INEC(Universidad Técnica de Ambato. Dirección de Posgrado. Maestría en Dirección de Empresas, 2022-10-20) Velastegui Villarreal, Mónica Cecilia; Abril Flores, Jorge FranciscoThis research was developed with the objective of analyzing the organizational structure and its influence on the quality of service of the Zonal Coordination 3-INEC in Tungurahua, with the application of good administrative practices. This is due to the fact that the institution is obliged to maintain a solid and effective structure to meet the demands of customers and obtain adequate compliance with objectives and goals. To achieve this purpose, a study with a mixed approach, descriptive and non-experimental design was proposed adequate result of the maximum satisfaction of quality in the client. In addition, the sample was composed of two groups, on the one hand, the employees of the Zonal Coordination 3 of INEC of Tungurahua, since they are the ones who know the organizational structure of the company, and have the continuous dealings with customers; tools that define the functions of each member within the organization, as well as the relationship between departments they also know all the aspects and characteristics of the organization. And, on the other hand, the users of the Zonal Coordination 3 of INEC Tungurahua, since they are the ones who receive the service and therefore are the ones who are in a position to evaluate the quality of the service they receive. A survey was applied to both samples. Thus, it is expected to prove that the organizational structure does have an impact on improving the quality of service in the Zonal Coordination 3-INEC in Tungurahua users of statistical data, based on the application of good administrative practices demonstrated through a bibliographical and field study together with the application of surveys validated by university teachers and the respective descriptive analysis.Item La evaluación de desempeño y su incidencia en el clima laboral en los trabajadores de la Escuela De Capacitación Militar Y Policial ESCAM(2023-05) Jijón Remache, Gabriela Nataly; Terán Guerrero, Fernando NeptalíLa evaluación de desempeño es una apreciación sistemática de cada colaborador con respecto a las actividades que realiza en el puesto de trabajo, sirve para determinar con precisión el aporte individual como base para la toma de decisiones y una posible asignación de recompensas, en las instituciones académicas en la actualidad representa un gran reto valorar el desempeño desde un enfoque que permita el crecimiento y mejora de los colaboradores y no solo obtener una calificación, existen varios tipos de evaluación como: por objetivos, por competencias, mixta y 360°. Para el presente estudio se ha tomado como referencia la evaluación de 360°, esta permitió conocer el desempeño de los colaboradores de la Escuela de Capacitación Militar y Policial ESCAM, respecto a sus actividades desarrolladas en esta institución, fueron analizados diez parámetros entre ellos: comunicación, liderazgo, motivación, aseo, seguridad, actitud, solución de problemas, ambiente de trabajo, capacidad personal y productividad. El diseño metodológico fue exploratorio, documental y de campo, con enfoque cuantitativo, una muestra no probabilística de dieciocho personas que forman parte del equipo de la institución, distribuidas en cargos administrativos operativos y académicos. Los resultados obtenidos permitieron conocer de manera objetiva el desempeño de las competencias y habilidades de cada colaborador, cuyo xiii total representa un 68% de puntuación alcanzada y un 32% que necesita mejorar, una vez analizados los datos de cada persona evaluada, se realizó una retroalimentación individual y grupal, los colaboradores estaban abiertos a escuchar y demostraron compromiso para mejorar su desempeño. En la propuesta se diseñó un sistema de evaluación 360° para los colaboradores acorde a las necesidadesreales de la institución objeto de estudio, como estrategia incluye un plan organizacional que permitirá mejorar su clima laboral y de esta manera brindar un servicio de calidad a los clientes para poder llegar a ser una institución con mayor número de ingresados a las instituciones militares y policialesItem Gestión administrativa financiera y su incidencia en la rentabilidad de Ferretería Ayalca en el periodo 2019-2021(Universidad Técnica de Ambato. Dirección de Posgrado. Maestría en Dirección de Empresas, 2022-10-04) Capuz Balladares, Erika Maricela; Morales Urrutia, Ximena AlexandraThe objective was to determine the incidence of administrative and financial management on the profitability of the company "AYALCA" in the city of Tisaleo, in the province of Tungurahua. In order to detect the factors that affect the profitability of the company in order to reduce management shortcomings and propose improvement alternatives for business development. To achieve the objective of the research, it was necessary to diagnose the administrative and financial management that the company currently promotes, for which one of the most recognized qualitative instruments was used, such as the interview, which was carried out according to the role played by each collaborator with the purpose of obtaining the greatest amount of information aligned to the type of management in practice. This process allows knowing the management carried out and based on what factors it implements, if the management they develop is sufficient and if it is applied to the indicated areas for the growth and success of the organization, or if it is necessary to recognize the real needs of the company. Additionally, with the help of the financial area, information was obtained to perform the calculations of the financial statements to show the profitability that it presents in the years of work and analyze the results to deduce the causes that generated an increase or decrease in the profitability indexes, which determine the points to improve and change the inadequate. With the management information currently applied and the calculated profitability indices, we can indicate the factors that influence profitability and determine the incidence of administrative and financial management, which means improving management at strategic points where the company needs. Among the conclusions and recommendations are the strategies and corrective actions for a more efficient management of both material and human resources.Item Gestión Administrativa Y Calidad Del Servicio Al Cliente(2024-02) Sánchez Villalba, Saida Sandy; Verdesoto Velastegui, Oswaldo SantiagoEl proyecto de tesis titulado Gestión Administrativa y Calidad del Servicio al cliente en “Almacenes La Ganga R.C.A” del Cantón de Baños surge en torno a la problemática que surge a diario en las instalaciones por parte del cliente, y eso afecta mucho la imagen y reputación de la empresa ,por esta razón la autora pretende realizar una investigación a profundidad de la situación actual de la institución y una revisión bibliográfica ,además se pretende generar un nuevo rol mediante encuestas a los clientes los mismos que determinara resultados para tomar sus respectivas decisiones y entre ellas optar por generar estrategias que permitirán reforzar conocimientos, realizar capacitación al personal mediante técnicas de atención al cliente. El trabajo tiene un enfoque cuantitativo, tipo descriptivo correlacional en virtud que nos permitió obtener información de diferentes medios de información como es libros, revistas, artículos científicos, sitios de internet. El modelo influye desde la atención que brinda el vendedor al cliente donde se da a conocer el productos, sus características y las facilidades de pago para luego ser reforzado la gestión de la venta mediante llamadas, luego pasa por el jefe de almacén xii ,jefe de cobranza en caso de crédito, luego se va a ámbito de caja donde se le registra como nuevo cliente, se le factura u otra acción que se presente de acuerdo al tipo de venta, el bodeguero despacha la mercadería y envía a entrega con el chofer de la empresa. En el presente trabajo investigativo se propone un modelo de control de la Calidad del servicio al cliente de acuerdo a las necesidades de la empresa, ofreciendo una atención experta y personalizada, manteniendo actualizada las redes sociales y las vías de respuesta directa al cliente, aumentando la productividad de la empresa, así como también la satisfacción y lealtad de los clientes.Item La gestión administrativa y la productividad de servicios(2023-12) Riofrío Mesías, María Belén; Córdova Aldás, Víctor HugoEl objetivo que rige a este trabajo investigativo consiste en analizar la incidencia de la gestión administrativa en la productividad de servicios de la Empresa Pública Mancomunada de Tránsito de Tungurahua. La metodología adoptada en este estudio tuvo un enfoque cuantitativo; pues, se emplearon estadísticos para examinar los datos obtenidos y medir de la relación de las variables de estudio. Por otra parte, la modalidad de investigación fue campo y bibliográfica-documental, con un nivel no experimental, descriptivo y correlacional. La población de estudio estuvo conformada por 56 colaboradores de la institución, quienes proporcionaron información sobre el tema de estudio, datos que sirvieron para la comprobación de la hipótesis. Adicionalmente, los usuarios de la institución colaboraron con información referente a la apreciación del servicio brindado, la muestra fue constituida por 347 personas. La técnica que se destinó para la recopilación de datos fue la encuesta y como instrumento el cuestionario. Cada uno de éstos, integrado por 14 preguntas de tipo Likert en cinco niveles para las opciones de respuesta, previo a su aplicación se verificó su validez y confiabilidad. El coeficiente V de Aiken se utilizó para cuantificar la relevancia de cada ítem, cuyos promedios xiv fueron 0.93 para el instrumento del personal de la institución y 0.91 para el de usuarios, lo que indico que ambos instrumentos son válidos. El Coeficiente Alfa de Cronbach mostro los resultados 0,878 y 0,849 para el instrumento del personal y usuarios respectivamente, revelando una alta fiabilidad. Se corroboró la hipótesis planteada por medio del Coeficiente de Correlación de Spearman, el resultado de las variables analizadas tuvo un valor p = 0,000 que es menor al nivel de significancia 0,01, confirmando así la existencia de una relación directa entre éstas y un valor Rho de Spearman ,826 refiriéndose que el grado de la correlación es positiva muy fuerte. Por consecuencia, se concluyó que la gestión administrativa tiene una fuerte incidencia en la productividad de servicios de la Empresa Pública Mancomunada de Tránsito de Tungurahua.Item La gestión empresarial y su incidencia en el nivel de ventas del servicio de internet de las parroquias rurales en el sector sur del Cantón Ambato(Universidad Técnica de Ambato. Dirección de Posgrado. Maestría en Dirección de Empresas, 2022-05-30) López Villarroel, Pamela Mishelle; Terán Guerrero, Fernando NeptalíItem GESTIÓN EMPRESARIAL Y SU INCIDENCIA EN LA SUSTENTABILIDAD DEL PROYECTO LA VAQUERÍA(Universidad Técnica de Ambato, Magíster en Dirección de Empresas., 2022-10-25) Cueva Naranjo, Freddy Santiago; Guerrero Velástegui, César AndrésThe management plan for the paramos Pasa with its "La Vaquería" project was carried out by the Union of Peasant and Indigenous Organizations of Pasa UOCAIP, executed by the Ecuadorian Center for Agricultural Services CESA, financed by the Honorable Government of the Province of Tungurahua HGPT and the Páramos de Tungurahua Fund and the Fight Against Poverty FMPLPT, which emphasizes agricultural production in the lower part of the agricultural strip, without forgetting the conservation of natural resources, as they are strategic ecosystems due to their high potential for water regulation. The project "La Vaquería", proposes the care of the high-altitude ecosystem “páramo” in the Province of Tungurahua, based on the initiative of the Indigenous and Peasant Movements of Tungurahua, together with the training and support of the Directorate of Water Resources and Environmental Conservation of the Honorable Provincial Government of Tungurahua (HGPT). The objective is focused on analyzing the impact of business management on the sustainability of the "La Vaquería" project of the Pasa Parish of the Tungurahua Province, it is transcendental to encourage the active participation of the peoples of the Tungurahua Indigenous Movement, Atocha headquarters (MITA), Tungurahua Evangelical Indigenous Association (AIET) and Tungurahua Indigenous Movements (MIT) that live in the paramo area. The approach of the present investigation is quantitative since numerical aspects, statistical methods such as hypothesis testing and statistical analysis are applied, which seek to determine values that can strengthen the collection and treatment of data. This work seeks to identify the axes with which sustainability has a statistically significant correlation. For this, the Pearson correlation coefficient is used with a confidence level of 95% in conclusion, it is appropriate to look at the relationship of the organizational management of "La Vaquería", from the axis of sustainability, it shows a positive and significant correlation with the operational and economic axis. For this reason, it can be concluded that the null hypothesis is rejected, and the alternative hypothesis of this investigation is accepted.Item LA GESTIÓN EMPRESARIAL Y SU INCIDENCIA EN LAS VENTAS EN LA EMPRESA CENTRO DE COLISIONES CARONE CÍA. LTDA. DE LA CIUDAD DE AMBATO.(Universidad Tecnica de Ambato,Magíster en Dirección de Empresas, 2022-10-21) Jordán Chávez, Andrea Estefanía; Quisimalín Santamaría, Hernán MauricioThe Administration is the social body in charge of making resources productive, this is with the responsibility of organizing economic development that reflects the essential spirit of the modern era. People have made plans and pursued goals through organizations and accomplished all kinds of feats for thousands of years. However, management theory is often viewed as a relatively recent phenomenon emerging with the industrialization of Europe and the United States in the 21st century. Over the years, among those familiar with the Administration, a discussion has arisen about the way in which its financial returns can be improved. Some affirm that knowledge of the environment and the industry in which the company is immersed is essential, contrary to others, who consider that the main thing is internal management and the way in which managers approach management. The latter is the one that this research will focus on, since the management skills of managers, organizational processes and internal procedures have been considered, some key elements for the proper functioning and achievement of the objectives of a company. business. Under these principles and an extensive investigation of scientific articles, different investigative works and books on the subject, a diagnosis of the business elements of the company Centro de Lisiones Carone Cía. Ltda. through a survey of its internal customers, 6 employees who validated the most important elements of business management, such as planning, organization, execution and control. In the same way, 150 external clients of the company were surveyed to validate the sales elements, such as supply, demand and customer satisfaction. In this way, results were obtained that allowed us to propose tools that help with the planning and organization of the company.Item Gestión estratégica y mejora de servicios al cliente en las cooperativas de ahorro y crédito(2024-02) Gutiérrez Cevallos, Viviana Nataly; Jiménez Castro, Wilson FernandoLa gestión estratégica y el servicio al cliente desempeñan papeles importantes en las cooperativas porque contribuyen a la satisfacción de los miembros, atraen y retienen nuevos miembros, mejoran la reputación, diferencian a la cooperativa de la competencia y brindan oportunidades de mejora continua. Un servicio al cliente de calidad fortalece la relación entrela cooperativa y sus miembros, generando beneficios tanto internos como externos. Por lo tanto, el objetivo de esta investigación es analizar la gestión estratégica y atención al clientede la Cooperativa de Ahorro y Crédito Interandina en Salcedo. La metodología utilizada se basa en una perspectiva bibliográfica con características cualitativas y cuantitativas para unamuestra de 102 personas a quienes se les aplicó una encuesta cuyo propósito fue descubrir las brechas de la empresa. También se realizó una entrevista con la dirección. Los resultados muestran que evaluar el estado de los servicios financieros y no financieros que ofrece la Cooperativa de Ahorro y Crédito Interandina del Cantón Salcedo es una herramienta esencialpara analizar la viabilidad y validez de sus operaciones. Por otro lado, la cultura organizacional prevaleciente dentro de la cooperativa se rige por valores, especialmente en términos de responsabilidad social, por ejemplo, el apoyo a la educación y capacitación delpersonal a través de la financiación de diplomados en microfinanzas, que incluyen el 50% de costo.Item La gestión operativa y la inactividad de las organizaciones de la economía popular y solidaria en la Provincia de Tungurahua(Universidad Técnica de Ambato. Dirección de Posgrado. Maestría en Dirección de Empresas, 2022-05-30) Mullo Álvarez, Verónica Paulina; Morales Urrutia, Ximena AlexandraItem La gestión organizacional y la innovación en los emprendedores del sector universitario(Universidad Técnica de Ambato. Dirección de Posgrado. Maestría en Dirección de Empresas, 2022-06-16) López Paredes, María Alexandra; Meléndez Tamayo, Carlos FernandoNowadays, innovation has become a fundamental part of business in the world. Companies that manage an adequate organizational management develop their products/services with permanent innovation to achieve insertion in competitive markets and thus achieve the fulfillment of their objectives. The research was conducted with the purpose of analyzing organizational management and its impact on innovation in university entrepreneurs, which begins with the statement of objectives, justification and research background, followed by the methodological process with the application of research techniques such as the survey and interview with their respective instruments, which were applied to 98 entrepreneurial students of the Faculty of Administrative Sciences of the years 2020-2022. The survey instrument was submitted to the validation of expert judgment and the Crombach's alpha was also applied in order to measure the reliability of the questions, which was obtained (0.895), indicating that it was reliable to apply the instrument. The semi-structured interview was conducted with the staff of the Business Seminar, the Coordinator and 5 teachers who have assigned hours, and an interview was also conducted with a professional expert in organizational management. With the data obtained, the analysis and interpretation were carried out to verify the hypothesis, using Spearman's correlation coefficient, establishing that organizational management does initiate entrepreneurs to innovate in products/services. Finally, the most relevant conclusions and recommendations were drawn up, among which the following can be noted: that university entrepreneurs should develop their skills for entrepreneurship based on a correct planning, organization, direction and control of activities. They should also have a business plan to start a business. On the other hand, it is necessary to work with innovation processes at the time of entrepreneurship looking for opportunities where others do not see, using creativity, proposing new marketing strategies, with innovative ideas that allow them to improve products or services to enter the market.Item Gestión organizacional y su incidencia en el servicio al cliente del Banco Internacional de la ciudad de Ambato(Universidad Técnica de Ambato. Dirección de Posgrado. Maestría en Dirección de Empresas, 2022-10-20) Solis Chamorro, Luis Fabián; Meléndez Tamayo, Carlos FernandoOrganizational management is one of the managerial techniques which makes it easier for organizations to be more proactive with regard to the formulation of future scenarios and thus visualize the most likely events, as well as the results that are desired; Even more, so in customer service than within financial entities, it is the process that receives the most attention from the management side. The objective of this research is to analyze the influence of organizational management on Banco Internacional's customer service. The study is of a descriptive-exploratory type, through a quantitative-qualitative approach, where a trend in the results obtained can be obtained; the survey technique was applied and as an instrument a structured questionnaire of 25 questions on a Likert scale; the validation of the instrument was carried out by means of experts and its reliability was verified by means of Cronbach's Alpha with a reliability value of 0.985 at the 15 direct questions of the investigation; The study population was 30 employees of Banco Internacional, who are identified by labour agencies in the city of Ambato. The results obtained from the investigation allowed the identification of the relationship that exists between organizational management and customer.Item La gestión pública y la sustentabilidad de los negocios turísticos(Universidad Técnica de Ambato. Dirección de Posgrado. Maestría en Dirección de Empresas, 2022-10-05) Silva Barrionuevo, Verónica Gabriela; Guerrero Velástegui, César AndrésLocal governments present weaknesses in their management, due to the lack of awareness about the importance of implementing sustainability strategies. The objective of the study is to determine the influence of public management on the sustainability of the tourism businesses of lodging and transportation in Baños de Agua Santa canton. The methodology has a quantitative, non-experimental, and correlational approach. The study sample consisted of ninety-six managers of lodging and tourism transportation establishments, to whom a survey validated with Cronbach's Alpha with a value of 0.874 was applied and experts in the field. It is necessary to mention the participation of the Department of Tourism of the Municipality of Baños de Agua Santa in the structuring of the instrument through which it was possible to collect the information. The results show that a high percentage of businesses are not involved in the design and implementation of sustainable tourism development plans and projects; 56.3% answered that there is almost never a continuous strategic interaction between the public sector and tourism businesses. Half of the business representatives responded that the frequency of stimulation of business participation in the design of tourism investment projects and strategies is limited. The dimensions of planning coordination, quality and policies of tourism services, tourism information and promotion and finally present statistical means from 1.6458 to 2.4792. There is a significant relationship between the variables that favor the verification of hypothesis H1: "Public management DOES have an impact on the sustainability of the tourism businesses of lodging and transportation in the Baños de Agua Santa city". It is concluded that there are deficiencies in the implementation of public management aimed at sustainable tourism. The results obtained seek to contribute significantly to the strengthening of public management in tourism, as well as the sustainable development of tourism accommodation and transportation businesses in Baños de Agua Santa city.Item Innovación empresarial y productividad de las PYMES textileras de la provincia de Tungurahua(2025-04-14) Auquilla Gunsha Maira del Rocio; Guerrero Velastegui César AndrésThe study analyzed the low productivity of textile SMEs in Tungurahua, affected by operational inefficiency, unfair competition, lack of innovation and technological limitations. Its objective is to identify how business innovation strategies impact productivity and propose solutions that improve their competitiveness and sustainability. The methodology combines a mixed, exploratory and descriptive approach, evaluating 39 companies using tools such as SWOT and PESTEL, and analyzing financial data with the support of statistical programs. The results show significant disparities in operational performance between microenterprises, small companies and large companies, with the latter standing out in productivity and efficiency due to their access to advanced technologies and economies of scale. Business innovation strategies are essential to improve the productivity and competitiveness of the sector. Their implementation promotes more efficient processes, optimizes resources and fosters a culture of continuous improvement. However, external factors such as unfair competition, lack of tax incentives and technological limitations restrict the development of the sector. The proposal focuses on designing strategies based on modern leadership, digitalization and sustainability. It is recommended to integrate ICT into business management, offer training programs in textile production and promote sustainable production. It is also suggested to strengthen strategic alliances between companies and facilitate access to international markets through digital platforms. These measures seek to reduce competitiveness gaps and position the textile sector of Tungurahua in an increasingly demanding global environment. KEYWORDS: COMPETITIVENESS, DEVELOPMENT, DIGITAL, INNOVATION, PROCESSES, PRODUCTIVITY, STRATEGIES, SUSTAINABILITY, TEXTILE SMES, TECHNOLOGY. ABSTRACT The study analyzed the low productivity of textile SMEs in Tungurahua, affected by operational inefficiency, unfair competition, lack of innovation and technological limitations. Its objective is to identify how business innovation strategies impact productivity and propose solutions that improve their competitiveness and sustainability. The methodology combines a mixed, exploratory and descriptive approach, evaluating 39 companies using tools such as SWOT and PESTEL, and analyzing financial data with the support of statistical programs. The results show significant disparities in operational performance between microenterprises, small companies and large companies, with the latter standing out in productivity and efficiency due to their access to advanced technologies and economies of scale. Business innovation strategies are essential to improve the productivity and competitiveness of the sector. Their implementation promotes more efficient processes, optimizes resources and fosters a culture of continuous improvement. However, external factors such as unfair competition, lack of tax incentives and technological limitations restrict the development of the sector. The proposal focuses on designing strategies based on modern leadership, digitalization and sustainability. It is recommended to integrate ICT into business management, offer training programs in textile production and promote sustainable production. It is also suggested to strengthen strategic alliances between companies and facilitate access to international markets through digital platforms. These measures seek to reduce competitiveness gaps and position the textile sector of Tungurahua in an increasingly demanding global environment.Item El liderazgo y su incidencia en la gestión empresarial en la Cooperativa de Ahorro y Crédito CACPECO LTDA.(Universidad Técnica de Ambato. Dirección de Posgrado. Maestría en Dirección de Empresas, 2022-05-30) Jiménez Jiménez, Gustavo Vladimir; Terán Guerrero, Fernando NeptalíCurrent research efforts are focused on improving the management of people and institutions in a changing environment, innovation and new trends, resulting in a leadership system ranging from classical to contemporary approaches that lead to the application of techniques and general concepts with the respective conditions of each organization to improve work performance by empowering activities of a group, to achieve a common goal in order to transform both the company and the people who collaborate in it, and continues to attract members and positioning itself as one of the best cooperatives in the city. Through the field research, a clear idea was obtained about the need for business management focused on organizational resources, facilitating the dynamization of resources through determined actions, obtaining proactivity where it allows obtaining a sustainable competitive advantage. For the development of the proposal, it was determined the creation of a program for the development of labor leadership, directed to human talent, both to business departments and senior management departments, determining activities to be performed in such trainings, such as the improvement of interpersonal relationships and the strengthening of coaching, this will be applicable specifically in the departments where the lack of leadership is evident, and where the improvement and application of teamwork can be included. The proposal aims to improve the management of the company by its management with the objective of creating a relationship between members and internal customers, in that sense the consistency of the actions will allow an internal commitment to the cooperative and build a good corporate image and improve the attention to the needs or socioeconomic problems of members and customers through the granting of timely loans and the delivery of excellent service.Item Manejo de las dimensiones del modelo servqual para la gestión de la calidad del servicio público en los gobiernos autónomos descentralizados.(2024-02) Miranda Gavilánez, Segundo Aníbal; Montenegro Ramírez, Arturo FernandoActualmente la sociedad cada día es más consciente, lo que ha traído oportunidades a las entidades públicas, y con la acumulación de este conocimiento, los ciudadanos ya no se conforman con servicios que no cubren sus expectativas y por ende exigen mejor calidad en los servicios que brindan las entidades públicas. Por esta razón, se plantea el tema “Manejo de las dimensiones del modelo SERVQUAL para la gestión de la calidad del servicio público en gobiernos autónomos descentralizados”, los conceptos de administración pública y calidad en sí mismos indican el desarrollo de mejora continua del estado para aumentar la satisfacción de los usuarios, el objetivo es, analizar las dimensiones de calidad en el servicio público del GAD de Mocha y su incidencia en la satisfacción del usuario. La metodología es de tipo exploratoria, también sigue un enfoque cuantitativo porque el uso del cuestionario SERVQUAL proporciona resultados cuantificables, el alcance es descriptivo, porque se encarga de determinar las características de la población que se estudia respecto al tema investigado, la muestra estuvo integrada por 65 empleados y 284 usuarios del GAD de xii Mocha. Los resultados revelan que surge una buena opinión de parte de los empleados, que implica una autoevaluación sobre la imagen que proyectan como parte de la entidad pública, la fiabilidad, según los usuarios, contradice la autoevaluación del grupo de empleados de Mocha GAD, pues cuenta con importantes grupos de encuestados que creen que en realidad los funcionarios no están dispuestos a cumplir con los usuarios de la parroquia y rara vez buscan soluciones en el tiempo requerido. Se concluye, que la calidad del servicio debe darse a través de un enfoque de procesos y mejora continuos; porque, las brechas en la insatisfacción de los clientes se deben principalmente a que sienten que no se han cumplido sus expectativas.Item Marketing digital como herramienta de apoyo para el proceso de ventas de los productos ofertados por la distribuidora el globo.(2025-03) Cárdenas Aguilar, Henry Josué; Ballesteros, Leonardo GabrielEl marketing digital y el proceso de ventas en la actualidad contribuyen al crecimiento empresaria la través del incremento y fidelización de clientes, debido a que las personas antes de tomar la decisión de adquirir un producto acceden principalmente a redes sociales para indagar acerca del producto como; precio, modelos, calidad, características, o promociones que la empresa tiene disponible. Además, es indispensable que todas las empresas independientemente el tamaño actividad comercial establezca un modelo de proceso de ventas, ya que incluye etapas en las que se inicia con la identificación de clientes potenciales y culmina con la venta exitosa. Hay que tener en cuenta que al incrementar el nivel de ventas permite la diversificación de productos en la empresa que satisfaga las necesidades de los consumidores. La presente investigación tiene como objetivo identificar como el marketing digital influye en el proceso de ventas de la distribuidora textil el Globo en Ambato. El tipo de investigación es descriptiva y correlacional, con un enfoque de carácter mixto, es decir interviene el método cuantitativo y cualitativo. Para la recolección de información se utilizó un cuestionario de encuesta que se aplicó una muestra de 109 clientes activos y la guía de entrevista al gerente de la distribuidora. Los resultados muestran que la distribuidora no utiliza los medios digitales para promocionar los insumos que ofertan teniendo en cuenta que en la actualidad la mayoría de las personas tiene acceso a internet, el 88% de los clientes indicaron que la empresa al publicar y promocionar en redes sociales tendría mayor alcance y por ende se incrementaría en nivel de ventas y de clientes activos. En relación al proceso de ventas es indispensable la atención a1 cliente y en satisfacer las necesidades de los consumidores. Además, permite que las etapas del proceso de ventas sean más eficientes, incrementar el nivel de ventas y la lealtad del cliente, facilita la capacitación de asesores comerciales, se puede hacer un pronóstico de ventas según datos reales obtenidos y evaluar el desempeño del personal comercial de la distribuidora para tomar decisiones.Item La optimización de tiempo de entrega y su incidencia en la satisfacción del cliente en la Empresa Servicueros S.A.(Universidad Técnica de Ambato. Dirección de Posgrado. Maestría en Dirección de Empresas, 2022-05-30) Lema Santamaría, Gabriela Lorena; Terán Guerrero, Fernando NeptalíThe present investigation was carried out in the company SERVICUEROS S.A. is located in the neighborhood of Chipoalo and Gustavo, in the province of Cotopaxi in the Salcedo canton. The objective of the research was to study, determine and analyze the most relevant factors through a field study a broad idea of how a manual of functions helps in improving product delivery obtaining customer satisfaction, as it briefly describes the responsibilities and functions guiding the members of the organization and at the same time, is used as a control instrument for departmental heads directing better strategies to achieve the proposed objectives. This research provides a clear idea of the importance of product delivery, because having a good organization that is reflected through flowcharts will have a better visualization of the process accompanied by good communication from the order taking, throughout the production process, reaching the effective delivery, where the customer will feel that their expectations have been met in timeliness and compliance, ie with the parameters according to the efficient and organized logistics process. Another important factor that was taken into account in the research is transportation and logistics, related to a key factor for success in any organization, gaining much strength today and therefore in the competitive market with the sole goal of satisfying the customer to the maximum, it is not only transfer of raw materials or product from one place to another, is a logistics process that will serve to optimize and transform it, to be differentiating entities and position ourselves in the market. In this way, prioritizing these aspects the customer experience will be satisfactory, achieving the company trust and loyalty, managing the service or satisfactory delivery, maximum productivity and profitability.