Biblioteca General

Permanent URI for this communityhttp://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/1209

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Item
    Project-Based Learning to Improve the Writing Skill
    (2024-04) Armijos Rivera, Keli Nelva; Villacís Villacís, Wilma Guadalupe
    Esta investigación tuvo como objetivo determinar el impacto del Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP) en el mejoramiento de la habilidad de escritura en estudiantes de décimo grado del Colegio de Bachillerato "Zumba". El enfoque de investigación utilizado en este estudio fue el cuantitativo, el cual se basa en el análisis de datos numéricos y el diseño cuasi-experimental. La población comprendió 60 estudiantes, que se distribuyeron en los grupos experimental y de control, integrados por 30 alumnos cada uno. El grupo experimental fue el único que se benefició de la implementación del ABP, el cual considera a los estudiantes como los principales protagonistas del proceso de instrucción. Los instrumentos de investigación utilizados para recopilar datos fueron el pretest, el postest y un cuestionario. El pretest se administró a los grupos experimental y de control en la primera clase y el postest en el último día de intervención. Ambas pruebas fueron tomadas del libro de texto Assessing writing for Cambridge English Qualifications: A guide for teachers de Cambridge (2020) y cada prueba tenía una sola pregunta. Los datos numéricos de las pruebas se obtuvieron a través de una rúbrica que evaluó la escritura en tres aspectos: contenido, organización y lenguaje. El cuestionario se adaptó del estudio de Andriyani y Anam (2022) y se aplicó sólo al grupo experimental en el último día de intervención para recopilar información relativa a las percepciones de los estudiantes hacia la incorporación del ABP en el aula. El plan de intervención duró ocho semanas. Los resultados obtenidos en esta investigación revelaron que existe una diferencia estadística significativa (sig. bil<0,05) entre los datos recopilados en la postest de los grupos de control y experimental. Esto se determinó mediante el empleo de la Prueba U de Mann-Whitney que demostró que las puntuaciones del grupo experimental son superiores a las del grupo de control. Estos datos, por lo tanto, prueban que la hipótesis alternativa de este estudio fue aceptada. Ésta es: El Aprendizaje Basado en Proyectos tiene un impacto significativo en la mejora de la habilidad de escritura. Sin lugar a dudas, se concluyó que el ABP fue más efectivo que la metodología tradicional para mejorar la habilidad de escritura de los alumnos de décimo grado en términos de contenido, lenguaje y organización. Por lo tanto, se recomienda incorporar el ABP para ayudar a los estudiantes a mejorar su competencia escrita, transmitir información escrita significativa y legible, así como para mejorar la comunicación, la colaboración, la creatividad y el pensamiento crítico.
  • Item
    Project-based learning to develop the speaking skill in English
    (Universidad Técnica de Ambato. Dirección de Posgrado. Maestria en la Enseñanza del Idioma Inglés como Lengua Extranjera, 2019) Sisalema Sánchez, Vanessa del Pilar; Suárez Mosquera, Wilma Elizabeth
    The current study aimed to determine the effectiveness of Project-Based Learning (PBL) to develop the students’ speaking skill in English. The population was 65 students of tenth year of the Unidad Educativa Quisapincha in the academic year 2018-2019. The methodology was based on a qualitative-quantitative focus within a quasi-experimental design, because the researcher worked with two groups of study. A control group (tenth year “A”) with 33 students, and an experimental group (tenth year “B”) with 32 students. The research lasted about 11 weeks due to the application of the speaking part of the Key English Test (KET) of Cambridge for A2 level as a pre-test for both groups during a week. After that, it was estimated 9 weeks for traditional classes to be held for the control group, while the experimental group had a treatment with PBL. For this group, the researcher designed a teachers’ handbook with 3 projects based on PBL to develop the students’ speaking skill within 3 weeks for each project. The application of projects was developed through a continuous process such as project launch, knowledge building, product development and critique, and final presentation and evaluation of each project. It is relevant to mention that each project focused on cooperative work and use of multimedia resources within the objective to increase students’ interest in learning English. Once the application of the proposal was done, the KET test was applied again as a post-test for a week. Then, data obtained from the pre-test and post-test was analyzed through the T test. The results showed that both groups had a low level in grammar, vocabulary, pronunciation, and interactive communication of the speaking skill. However, the experimental group had a greater advancement than the control group, after applying the proposal. Thus, it could be determined the effectiveness of Project-Based Learning to enhance students’ speaking skill in English.
  • Item
    El aprendizaje basado en proyectos y su incidencia en la formación práctica en la disciplina de autotrónica de los estudiantes del instituto tecnológico superior guayaquil
    (2016) Ballesteros López, JUan Gabriel
    The current investigation is about the application of Learning Based on Projects as an alternative to improve the practical education in the discipline of Autotronica of the students of automotive from Technological Institute Guayaquil. The problem is the incorporation of new technology based on electronic for the operation of the vehicles. The application of it was made with a study of the different strategies and methodologies of learning that optimize the academic performance and the entailment with the society so necessary in the formation. The test is done with teachers and students who give the information that allows the use of managing strategy that triggers of the elaboration of a lab guide for the elaboration of micro-projects that will just give a macro project that will serve as a technical support in the professional qualification of the students.