Ciencias Humanas y de la Educación
Permanent URI for this communityhttp://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/408
Browse
2 results
Search Results
Item La fábula como herramienta didáctica en la práctica de valores con los estudiantes de tercer grado de Educación General Básica de la Unidad Educativa Juan León Mera “La Salle”, de la ciudad de Ambato”(Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la educación -Carrera de Educación Básica, 2025-07-01) Aldaz Sánchez Cynthia Joan; Galindo Castro Mauricio Gabino; Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la educación -Carrera de Educación BásicaThis research addresses the use of fables as a pedagogical tool to strengthen the practice of values in third-grade students of Basic General Education. The relevance of the topic lies in the need to promote integral education in the classroom, especially in a context where social values are increasingly weakened. The study is framed within the research line of social and educational behavior. The main objective was to analyze the use of fables as a didactic tool in the practice of values among third-grade students of Basic General Education. A mixed-method approach was applied, using a non-experimental, cross-sectional design, at a descriptive level, and based on bibliographic, documentary, and field modalities. The techniques used were a student survey and a teacher interview, through a Likert-scale questionnaire and an interview script, both validated by expert judgment. The population consisted of 100 students, from which a representative sample of 29 was selected. The results showed that although the use of fables is not consistent, their application has a positive impact on the understanding and practice of values such as honesty, respect, and solidarity. It is concluded that fables, by combining symbolic storytelling and moral teaching, constitute a meaningful and effective tool within the teaching-learning process.Item Los hábitos de estudio y rendimiento académico de los estudiantes de primero y segundo de Bachillerato de la Unidad Educativa “Pasa”(Carrera de Psicopedagogía, 2024-06-01) Masabanda De La Cruz, Irma Claudina; Simbaña Veloz, Gloria MaricelaLa presente investigacion titulada “Los hábitos de estudio y rendimiento académico de los estudiantes de primero y segundo de Bachillerato de la Unidad Educativa Pasa”, unicada en la parroquia Pasa, a 40 minutos de la Ciudad de Ambato, tuvo como objetivo determinar la influencia de los hábitos de estudio en el rendimiento académico de los estudiantes de primero y segundo de Bachillerato de dicha institución”. El estudio se realizó con 75 estudiantes, a quienes se les aplicó el Inventario de hábitos de estudio de Gilbert Wrenn y se analizaron sus calificaciones. Se propuso una metodología mixta con un nivel de investigación descriptiva, exploratoria y correlacional, utilizando tanto modalidades bibliográficas y documentales como de campo. Para validar la hipótesis, se emplearon los estadísticos Tau_b Kendal y Rho de Spearman, los cuales confirmaron la hipótesis alterna. Los resultados indicaron que los hábitos de estudio tienen una influencia significativa en el rendimiento académico de los estudiantes de primero y segundo de Bachillerato de la Unidad Educativa Pasa.