Ciencias Humanas y de la Educación

Permanent URI for this communityhttp://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/408

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Item
    Juegos de equilibrio estático en el desarrollo de la postura corporal en niños de 4 a 5 años
    (Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la educación -Carrera de Educación Inicial, 2025-01-29) Guerrero Jerez Allison Milena; Acosta Bones Silvia Beatriz; Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la educación -Carrera de Educación Inicial
    This research addressed the topic of static balance games in the development of body posture in children aged 4 to 5 years. The main objective of the research was to analyze static balance games in the development of body posture in children aged 4 to 5 years from the “Paraíso del Saber” private initial education educational center. A methodology with a qualitative approach was proposed, based on a phenomenological design and a case study of descriptive scope. This methodology combined field work with a bibliographic review of reliable sources. For data collection, an observation sheet of 5 indicators was applied with a scale of: Beginning (I), in process (EP), acquired (A), In addition, a population of 2 teachers was considered. and 20 children to carry out this research. After applying activities with static balance games, the results revealed that there was an improvement in acquisition, which allowed us to verify the idea to be defended and conclude that static balance games contribute to the development of body posture, because it can be done use of it as an essential tool to strengthen motor skills. In addition, they promote concentration, coordination and self-confidence in children and allow them to.
  • Item
    Las rimas con movimiento en el desarrollo de la postura corporal de los niños de Educación Inicial
    (Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la educación -Carrera de Educación Inicial, 2025-01-29) Roldán Sanunga María Belén; San Lucas Solórzano Carolina Elizabeth; Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la educación -Carrera de Educación Inicial
    Rhymes with movement, as a playful strategy, integrate rhythm, language, and movement, promoting basic motor skills that contribute to the development of body posture. The study addressed the problem of inadequate body posture development in students from Initial Level II, caused by a lack of knowledge about new playful strategies such as rhymes with movement, leading to low stimulation for this development. For this reason, the main objective was to analyze the contribution of rhymes with movement to body posture development. The methodology followed a quantitative approach, of a pure or basic type, with a quasi-experimental design. An experimental group and a control group participated, with exploratory, descriptive, and correlational scope. A survey with a rating scale from the Ministry of Education, structured with 18 items divided into 6 categories, was applied. The results were analyzed using SPSS software, verifying the instrument's reliability through Cronbach's Alpha. The pre-test results showed that children from both groups had not yet developed proper body posture. Consequently, a methodological process was designed, applying rhymes with movement through playful activities in interventions with the experimental group. After completing 16 sessions, a post-test was conducted, and the results reflected a positive impact on the experimental group, confirming the contribution of rhymes with movement to body posture development.
  • Item
    Ejercicios de fortalecimiento en la postura corporal en estudiantes de Educación General Básica Superior
    (Carrera de Pegagogía de la actividad física y deporte, 2024-07-01) Armas Cajas, Kevin Ismael; Castro Acosta, Washington Ernesto
    El presente estudio, realizado en la «Escuela de las Naciones Unidas» del cantón de Saquisilí, tiene por tema «Ejercicios de refuerzo de la postura corporal en la enseñanza general básica superior». En la intervención se utilizó un programa informático para evaluar cómo se realizaba cada ejercicio, así como los movimientos y la coordinación. El plan de estudios está dirigido a profesionales relacionados con el deporte, atletas, entrenadores y médicos. El ejercicio de fortalecimiento es importante en los estudiantes, por el cual en las clases de educación física debe ser fundamental trabajar con el propio peso corporal, ya que a lo largo de la vida estudiantil llevan mochilas llenas de cuadernos y libros el cual, si no se tiene fortalecimiento en las vértebras, tendrá patologías a largo tiempo. La mayoría de mal formaciones posturales se debe a los malos movimientos de cada uno de los ejercicios, sin embargo, para cada ejercicio hay una posición adecuada, en la cual se analiza mediante ángulos, por esta problemática es la intervención, dar a tiempo una mejora y correcta postura de los ejercicios, si no se analiza a tiempo la ejecución correcta, no podremos evitar sobreesfuerzos, sin embargo existe un sistema de supervivencia, el mismo implica una mala postura corporal, por instinto el ser humano hace todo lo posible por realizar un ejercicio, descuidando la técnica y ángulos correctos de cada ejercicio