Ciencias Humanas y de la Educación
Permanent URI for this communityhttp://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/408
Browse
3 results
Search Results
Item Intereses vocacionales y estrés académico(Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la educación -Carrera de Psicopedagogía, 2025-01-17) Chérrez Guerrero Leslie Brigitte; Velastegui Hernández Rommel Santiago; Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la educación -Carrera de PsicopedagogíaThe present research work was carried out in the Educational Unit “Joaquín Lalama”, located in the province of Tungurahua in the city of Ambato with the objective of analyzing the influence of vocational interests and academic stress in students. In chapter I, the theoretical framework was developed in which it is highlighted that there are many factors that can influence students' decision making regarding their professional future and on the other hand, factors that can cause stress in students are also described. Consequently, in chapter II, the methodology proposed was mixed, and the instruments used for the evaluation were the CHASIDE test and the SISCO SV-21 Inventory. As a result of the above, Chapter III presents the analysis and discussion of the results of each dimension proposed by these tests. The data collection was carried out in person and in groups to a total of 85 students, the data obtained were tabulated in Excel and analyzed by means of the Chi-square statistical test, giving the validation of the alternative hypothesis. Finally, in Chapter IV, after the results, the OrientaBot technological tool is proposed as a support for vocational orientation for students.Item Estilos de pensamiento e intereses vocacionales(Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la educación -Carrera de Psicopedagogía, 2025-01-17) Aranda Morales Lorena Michelle; Danny Gonzalo Rivera Flores; Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la educación -Carrera de PsicopedagogíaThe purpose of this research, called "Styles of thought and vocational interests", was to analyze the styles of thought and their influence on the vocational interests of students in the third year of high school. In order to respond to the proposed objectives, an exhaustive research was carried out in various bibliographic sources. As for the methodology, a mixed approach was used that includes descriptive, cross-sectional and correlational elements. In addition, the Sternberg thinking styles test was applied, which contains elements related to thinking styles, and the CHASIDE test, which contains dimensions related to vocational interests. In total, 137 students of the third year of parallel high school participated: "A", "B", "C", "D", and "E". To compare the results, the Kruskal Wallis statistical test was used to validate the alternative hypothesis. As a result, it was shown that thinking styles do have an impact on the. vocational interest.Item Las aptitudes vocacionales y la calidad de vida de los estudiantes de la Unidad Educativa Rodríguez Albornoz(Carrera de Psicopedagogía, 2024-06-01) Naula Sánchez, Daniela Nicole; Andrade Albán, Jorge RodrigoEl presente estudio de investigación tuvo como objetivo analizar las aptitudes vocacionales y la calidad de vida de los estudiantes de la Unidad Educativa Rodríguez Albornoz, ubicada en la provincia de Tungurahua, en la ciudad de Ambato. Se empleó una metodología de enfoque mixto que combinó un nivel de investigación exploratorio descriptivo y correlacional, utilizando tanto la modalidad de investigación de campo como bibliográfica. La recolección de información se llevó a cabo de forma presencial, evaluando a un total de 147 estudiantes pertenecientes a los grados de Bachillerato. Estos estudiantes fueron evaluados utilizando instrumentos validados por expertos para medir sus aptitudes vocacionales (test CHASIDE) y su nivel de calidad de vida (escala GENCAT). La tabulación de los resultados se realizó en Excel, y posteriormente los datos fueron procesados en un software estadístico. A partir del análisis, se aceptó la hipótesis alternativa y se concluyó que existe una relación significativa entre las aptitudes vocacionales y la calidad de vida de los estudiantes. Se concluyó una diversidad de intereses y habilidades en áreas académicas y profesionales entre los estudiantes. Además, se constató un nivel satisfactorio de calidad de vida, caracterizado por un entorno educativo favorable y relaciones sociales positivas. Se encontró una correlación significativa entre las aptitudes vocacionales y la calidad de vida de los estudiantes. Con consiguiente, se recomendó promover la exploración y desarrollo de las aptitudes vocacionales de los estudiantes con la implementación de programas de orientación vocacional