Carrera de Psicopedagogía
Permanent URI for this collectionhttp://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/32370
Browse
2 results
Search Results
Item Preferencias sensoriales y aprendizaje significativo(Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la educación -Carrera de Psicopedagogía, 2025-06-30) Jerez Miranda Stephanie Beatriz; Morales Jaramillo María Belén; Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la educación -Carrera de PsicopedagogíaThe present research, titled "Sensory Preferences and Meaningful Learning", was developed with students from third to tenth year of Basic General Education at the "Los Sauces" Educational Unit. The main objective was to determine how sensory preferences affect meaningful learning in students. The study followed a mixed approach, with a descriptive, exploratory, and correlational methodological design. Both bibliographic research and field research were used to theoretically support the variables and collect empirical data directly from the studied population. The theoretical review included key concepts, theories, models, and styles related to sensory preferences and meaningful learning, gathered from reliable academic sources such as scientific articles and theses. For data collection, two instruments were applied: the VARK test, used to identify sensory preference types (visual, auditory, reading/writing, and kinesthetic), and a semi-structured questionnaire on meaningful learning, adapted to the students' characteristics. These instruments allowed analyzing the relationship between both variables. Finally, the data were subjected to statistical analysis using the Chisquare test, which verified the hypothesis. The results showed a significant relationship between sensory preferences and meaningful learning, confirming that these preferences directly influence the processes of knowledge acquisition and understanding in students.Item Preferencias sensoriales y la conducta adaptativa de la Unidad Educativa Juan León Mera “La Salle”(Carrera de Psicopedagogía, 2024-01-01) Crespo Fernández, Emily Carolina; Rivera Flores, Danny GonzaloEl presente trabajo de investigación tuvo como objetivo determinar las Preferencias Sensoriales y la Conducta Adaptativa de los estudiantes de la Unidad Educativa “Juan León Mera La Salle”. Se empelo una metodología de enfoque mixto que combino un nivel de investigación descriptivo, correlacional, además la modalidad de investigación fue de campo y bibliográfica. La muestra consistió en 101 estudiantes de primero de bachillerato. Los instrumentos de evaluación aplicados para la recolección de información fueron, el test VARK, que permite identificar las preferencias sensoriales de cada estudiante, y el test IAC, que mide el nivel de conducta adaptativa los ámbitos personal, familiar, educativo y social. Los resultados revelaron que los canales de percepción predominantes fueron kinestésico y auditivo. Además, se observó que un grupo de estudiantes mostró preferencia por dos estilos de aprendizaje, destacándose en la preferencia auditiva-lectura/escritura. En cuanto a los niveles de conducta adaptativa se destacó que más de la mitad de los participantes presentaron un nivel de dificultad para adaptarse. Tras realizar el análisis estadístico, se validó la hipótesis alterna planteada en la investigación, mediante el estadístico Kruskal Wallis, lo que indica que las preferencias sensoriales si influyen en la conducta adaptativa de los estudiantes.