Ingeniería Mecánica

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    Análisis electroquímico de una pila de combustible de hidrógeno mediante el método de los volúmenes finitos
    (Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ingeniería Civil y Mecánica, Carrera de Ingeniería Mecánica, 2022-01) Zurita López, Carlos Stalin; Escobar Luna, Luis Eduardo
    This technical project electrochemically analyzes the characteristics of a hydrogen fuel cell (PEM) using the finite element method. The modeled stack presents characteristics of the most commercially used in the industry, it is a single cell stack due to the complexity of the simulation. The pile has an active area of 70 centimeters squared that was modeled in a design program. For the study of the finite element method, the current geometry is simplified by eliminating details such as bolts, screws; leaving only geometry according to where the phenomenon can be observed. The mesh has an excellent rating structure within the Skewness method, which guarantees results. The results of the simulation detail phenomena such as the pressure drop in the channels where the fluid circulates, in addition to the increase in temperature along the stack, a current density is observed at the terminals. For data validation, a polarization curve is made by varying the voltage of the cathode terminal and it is compared with cell curves previously made and put to functional tests. The values between curves are very similar and most are found in a 10 percent relative error value.
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    Diseño y construcción de un banco de pruebas para ensayos de inflamabilidad de materiales usados en la construcción de interiores de carrocerías
    (Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ingeniería Civil y Mecánica. Carrera de Ingeniería Mecánica, 2018) Chasi Toapanta, Luis Roberto; Castro Miniguano, Christian Byron
    The objective of this project is the design and construction of a test bench for flammability tests of materials used in the construction of bodywork interiors, for the development of the technical project the ISO 3795 standard was used, and other sources of information such as the FMVSS 302 standard, which clearly details the parameters that must be followed for the construction of the test bench. Within the development of the technical project a theoretical framework was developed according to the needs of the subject, detailing relevant topics such as the principles of fire science, materials used in the construction of body interiors, materials used for the construction of the test bench, welding and manufacturing processes for the construction of the equipment. The parameters, requirements and conditions prescribed by ISO 3795 and FMVSS 302, helped to delimit the criteria for the selection of the type of fuel to be used, the selection of the Bunsen burner that will provide the ignition source and the materials to be used in accordance to the service conditions to which the material flammability test bench will be subjected. For the correct use of the test bench it is recommended to read the operation and maintenance manuals before using the equipment, in order to contribute to the duration in excellent condition of the equipment throughout its useful life.
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    Estudio de un motor de combustión interna para determinar sus parámetros de funcionamiento y su factibilidad de aplicación en los laboratorios de la Facultad de Ingeniería Civil y Mecánica
    (Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ingeniería Civil y Mecánica. Carrera de Ingeniería Mecánica, 2013) Córdova Morales, Edison Iván; Mayorga Pardo, Alex Santiago
    Los motores de combustión interna tienen una gran importancia dentro de la humanidad ya que se encuentran presentes en la mayoría de dispositivos que generan potencia por lo que el estudio de su comportamiento para irlo mejorando es de gran importancia. El presente trabajo de investigación se realizó con la finalidad de analizar los parámetros de funcionamiento del motor de combustión interna Briggs Stratton de 6.5 HP de potencia mediante la aplicación de un método directo en este caso con la ayuda de un freno hidráulico, el mismo que nos permite realizar una simulación de trabajo del motor en diferentes etapas, con lo cual podemos obtener valores reales de velocidad, potencia, y torque que se obtienen mediante la aplicación de carga en este caso agua que se regula con la utilización de una válvula de paso, para darle una presión adecuada al líquido, se lo realiza con la utilización de una bomba de agua de 1 HP de potencia, la presión ejercida en el interior del freno es de 90,81 KPa que se genera producto de la fricción que nos permite transformar la energía mecánica en calor. Para la ejecución del trabajo de investigación se ha realizado una investigación netamente experimental la cual se basa en una serie de pruebas, sin dejar, de lado la bibliografía utilizada para obtener información referente al tema.