La Implementación de la estimulación multisensorial para la motricidad fina en el Síndrome de Down
No Thumbnail Available
Date
2023-07-06
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Técnica de Ambato/Facultad de Ciencias de la Salud/Centro de Posgrados
Abstract
The current investigation was carried out with the purpose of improving fine motor skills
in children, girls with Down Syndrome between 4 to 9 years of age, in order to improve
their daily activities such as dressing and undressing, taking kitchen utensils to feeding,
brushing teeth, combing, taking different colors for painting among others; obtaining an
acceptable range of functional independence. In a sample of 12 boys and girls with Down
Syndrome, who attend the Ambato Specialized Educational Unit, the need to refine fine
motor skills through the application of Multisensory Stimulation was analyzed.
During the initial evaluation, the Denver II Test, the Gesell Test of Geometric Figures, the
Goddard Test and the Fine Motor Calculation were applied to obtain the real age of fine
motor skills of the participants, later the execution of the Multisensory Stimulation in the
different Snoezelen Rooms with their respective activities, finally a final evaluation was
carried out applying all the aforementioned tests. An improvement in fine motor skills was
observed after the application of Multisensory Stimulation and the different activities
carried out within the Snoezelen Rooms (dark room and white room), proving that the
intervention does improve fine motor skills in Down Syndrome, achieving that boys/girls
have a superior grip on their thenar clamp, facilitating different daily activities.
Description
La actual investigación se realizó con el propósito de mejorar la motricidad fina en los
niños, niñas con Síndrome de Down entre 4 a 9 años de edad, con la finalidad de
perfeccionar sus actividades cotidianas como son el vestido y desvestido, tomar utensilios
de cocina para la alimentación, cepillarse los dientes, peinarse, tomar diferentes colores
para el pintado entre otras; obteniendo un rango aceptable de independencia funcional. En
una muestra de 12 niños y niñas con Síndrome de Down, que asisten a la Unidad Educativa
Especializada Ambato se analizó la necesidad de pulir la motricidad fina mediante la
aplicación de la Estimulación Multisensorial.
Durante la evaluación inicial se aplicó, El Test de Denver II, El Test de Gesell de Figuras
Geométricas, Test de Goddard y el Cálculo de la Motricidad Fina para obtener la edad
real de motricidad fina de los participantes, posteriormente se estableció la ejecución de
la Estimulación Multisensorial en las diferentes Salas Snoezelen con sus respectivas
actividades, finalmente se realizó una evaluación final aplicando todos los test antes
mencionados. Se observó una mejoría en la motricidad fina después de la aplicación de la
Estimulación Multisensorial y las diferentes actividades ejecutadas dentro de las Salas
Snoezelen (cuarto obscuro y cuarto blanco), comprobando que la intervención si mejora
la motricidad fina en el Síndrome de Down, consiguiendo que los niños/niñas tengan un
superior agarre de su pinza tenar facilitando las diferentes actividades diarias.
Keywords
Destreza Motora, Sensación / Percepción, Discapacidad intelectual, Síndrome de Down