Ciencias Humanas y de la Educación

Permanent URI for this communityhttp://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/408

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Item
    La evaluación formativa como estrategia de retroalimentación de aprendizajes en niños y niñas de 3 a 4 años en la Escuela de Educación Básica Marcial Augusto Soria
    (2022-04) Barrionuevo Mejía, Alexandra Marcela; Molina Campoverde
    El presente trabajo de investigación tuvo como objetivo analizar la evaluación formativa como estrategia para la retroalimentación de aprendizajes en niños y niñas de 3 a 4 años en la Escuela de Educación Básica “Marcial Augusto Soria”. El trabajo tuvo una metodología con enfoque mixto; cualitativo, por lo que requirió una revisión de diferentes fuentes bibliográficas para fundamentar científicamente las variables, además de que se diagnosticó las percepciones de los docentes a través de la entrevista con el instrumento del cuestionario, siendo esta la base para el diseño del programa de evaluación formativa como estrategia de retroalimentación; por otro lado, cuantitativo, dado que los datos fueron producto de mediciones y comparaciones de la observación en los niños y su registro, la cual fue en dos fases, una antes de la aplicación del programa y otra después de esta, así mismo, fue de tipo bibliográfica, porque se revisó y argumentó las variables de estudio por medio de diferentes fuentes científicas como libros, revistas, etc., también de campo donde se recopiló información de la unidad educativa y el diseño fue cuasiexperimental. La población fueron los niños pertenecientes de la unidad educativa y la muestra fue de 21 niños del subnivel II y 2 docentes. Los resultados permitieron conocer como los docentes coinciden en que la evaluación formativa si sirvió como estrategia de retroalimentación, la cual fue sometida a la Prueba de Duncan para la comparación de medias y Prueba T de medias, la cual permitió conocer las diferencias entre sus valores y se pudo concluir que la evaluación formativa si aportó como estrategia de retroalimentación de aprendizajes en los niños, así también corrobora la eficiencia del programa de evaluación formativa.
  • Item
    "La herramienta tecnológica Edmodo y el desarrollo de la destreza de la escritura (Writing) del idioma Inglés en los estudiantes del segundo Año de Bachillerato de la Unidad Educativa Jean Piaget de la CIudad de Latacunga"
    (Universidad Tècnica de Ambato. Facultad de Ciencias Humanas y de la Educaciòn. Carrera de Idiomas., 2015-09-11) Muñoz Tiglia, Iván Santiago; Chimbo Cáceres, Elsa Mayorie
    This investigation pretends to be an important contribution in the teaching-learning process of English as a second language and at the same time, it promotes the autonomous work of students using technology. This investigation allows teachers to adapt it to their necessities. After getting information through direct observation and surveys about feedback and its influence in the speaking skill, in students of third year of baccalaureate from the Unidad Educativa Bolívar, from Ambato city, Tungurahua province, it was easy to identify that students were willing to talk in English, but they felt demotivated at the moment of getting feedback from their teachers. They did not give feedback properly and most of the time they did not give it. The teacher did not use rubrics and types of feedback (teacher’s feedback, peer-feedback, self-feedback), the students did not know about the positive and negative aspects of their skills with the language. As a solution to the problem, it was necessary to create an alternative feedback tool to develop the speaking skill of English as a second language, using a technological tool and promoting the autonomous work of the student, this will help students to receive feedback while they use the oral skill in a communicative way, all of this with the objective of improving the competences and satisfy the educative necessities of the country.
  • Item
    "La retroalimentación y su influencia en la Evaluación de la Comunicación oral interactiva en los estudiantes de Tercer Año de Bachillerato de la Unidad Educativa Bolívar, de la ciudad de Ambato, Provincia de Tungurahua"
    (Universidad Tècnica de Ambato. Facultad de Ciencias Humanas y de la Educaciòn. Carrera de Idiomas., 2015-09-11) Cerón Jordán, Carlos Fernando; Chimbo Cáceres, Elsa Mayorie
    This investigation pretends to be an important contribution in the teaching-learning process of English as a second language and at the same time, it promotes the autonomous work of students using technology. This investigation allows teachers to adapt it to their necessities. After getting information through direct observation and surveys about feedback and its influence in the speaking skill, in students of third year of baccalaureate from the Unidad Educativa Bolívar, from Ambato city, Tungurahua province, it was easy to identify that students were willing to talk in English, but they felt demotivated at the moment of getting feedback from their teachers. They did not give feedback properly and most of the time they did not give it. The teacher did not use rubrics and types of feedback (teacher’s feedback, peer-feedback, self-feedback), the students did not know about the positive and negative aspects of their skills with the language. As a solution to the problem, it was necessary to create an alternative feedback tool to develop the speaking skill of English as a second language, using a technological tool and promoting the autonomous work of the student, this will help students to receive feedback while they use the oral skill in a communicative way, all of this with the objective of improving the competences and satisfy the educative necessities of the country.