Ciencias Humanas y de la Educación
Permanent URI for this communityhttp://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/408
Browse
2 results
Search Results
Item Desarrollo de juegos educativos basados en inteligencia artificial para mejorar la comprensión matemática(Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la educación -Maestría en Educación Mención en Enseñanza de la Matemática, 2025-01-27) Salguero Gualpa Stalin Gabriel; Morocho Lara Héctor Daniel; Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la educación -Maestría en Educación Mención en Enseñanza de la MatemáticaThe present research called innovative teaching strategies and their impact on the teachinglearning process in the area of mathematics was developed with the objective of developing educational games through artificial intelligence (A.I.) for the development of mathematical understanding. Regarding the methodology, a quasi-experimental design was adopted that incorporates a mixed approach. Pre-test and post-test assessments were implemented to evaluate variations in mathematical understanding before and after the intervention. The study was descriptive in scope as it focused on analyzing and detailing the impact of educational games based on artificial intelligence on mathematical understanding. A bibliographic and field analysis was carried out. The probabilistic sample was made up of 140 students, of which 89 were part of the experimental group and 51 were part of the control group. The results of the research show that the bilateral significance p = 0.001 is less than α = 0.05, in accordance with the Golden Rule, the null hypothesis is rejected and the alternative hypothesis is accepted, which states that: Educational games based in artificial intelligence affect the understanding of mathematics in students in the ninth year of basic education at the Santo Domingo de Guzmán Educational Unit. Finally, it is concluded that the use of artificial intelligence in the creation of educational games is effective in improving mathematical understanding among ninth grade students; a significant improvement is seen in the performance and motivation of students when they participate in these interactive activities.Item Hábitos de estudio y el rendimiento académico de los estudiantes de Tercero, Cuarto y Quinto semestre de la Carrera de Psicopedagogía de la Universidad Técnica de Ambato(Carrera de Psicopedagogía, 2024-02-01) Flores Sánchez, Evelyn Alexandra; Núñez López, Carmita del RocíoEl presente trabajo de investigación tiene como objetivo determinar la influencia de los hábitos de estudio en el rendimiento académico de los estudiantes de tercero, cuarto y quinto semestre de la Carrera de Psicopedagogía de la Universidad Técnica de Ambato”. La investigación presenta un diseño metodológico transversal no experimental, además, el estudio se desarrolló con un enfoque mixto y tiene un nivel de investigación exploratorio, descriptivo y correlacional, de igual forma, se utilizó la modalidad bibliográfica-documental y de campo. Se contó con una muestra de 81 estudiantes de tercero, cuarto y quinto semestre de la Carrera de psicopedagogía. La técnica utilizada fue la encuesta que ayudó a valorar las dos variables en cada estudiante. Los instrumentos utilizados para la aplicación fueron el inventario de hábitos de estudio de Hilbert Wrenn y un cuestionario estructurado, mismo que fue validado por profesionales. Para la comprobación de la hipótesis del trabajo de investigación se aplicó la prueba estadística del chi cuadrado, el dónde se puede rechazar la hipótesis nula y aceptar la hipótesis alternativa, mediante el estudio estadístico de Pearson se comprueba una correlación significativa entre las dos variables.