Ciencias Humanas y de la Educación
Permanent URI for this communityhttp://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/408
Browse
2 results
Search Results
Item La robótica educativa STEM y el aprendizaje del pensamiento lógico matemático en los estudiantes de tercero de bachillerato de la Unidad Educativa Luis Alfredo Martínez(Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la educación -Maestría en Educación Mención en Enseñanza de la Matemática, 2025-01-27) Masaquiza Pinto William Danilo; Sánchez Guerrero Mentor Javier; Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la educación -Maestría en Educación Mención en Enseñanza de la MatemáticaThe research focuses on the importance of creating innovative teaching tools that help students to develop logical-mathematical thinking. The main objective of the study was to examine how educational robotics within the STEM approach influences the logicalmathematical learning of high school students at "Luis Alfredo Martínez" School. The STEM approach is based on the design, construction, and programming of robots to teach concepts, it is not limited to just specific subjects, it also encourages connections between different areas of knowledge. To do this analysis, a quasi-experimental, cross-sectional, and correlational design was used for this analysis. A quantitative approach was employed, which means to collect numerical data through surveys to analyze relationships between variables and test hypotheses, using statistical techniques to validate the predictions. The research methods include documentary, bibliographic, and fieldwork, where researchers collected data through tests taken before and after the intervention (pre and post-test) consisting of 10 questions. The population was made up of 108 third year high school students, the sample is nonprobabilistic of 23 students from "C" group formed the experimental group, while students from "A" group were the control group. The results show that after applying the STEM educational robotics program, logical-mathematical thinking improved significantly, the data that are evident in the mean of the pre-test 7.00 and the post-test 9.30, testing the alternative hypothesis, the Mann Whitney U statistic was applied with SPSS. The results indicate that the experimental group using STEM educational robotics had a median score of 9,29, which was higher than the control group's median of 8,69, suggesting that the intervention improved students' logical-mathematical thinking. The results suggest that educational robotics is an effective tool for developing advanced cognitive skills in mathematics and highlights its potential not just as a teaching resource, but also to motivate students in their learning process.Item El Aprendizaje Basado en Proyectos (ABPro) y el desempeño académico en la asignatura de Ciencias Naturales en los estudiantes de séptimo grado de la Escuela de Educación General Básica “Jerusalén” del cantón Ambato(Carrera de Pedagogía de Educación Básica, 2022-03-01) Manobanda Chango, Tannia Belén; Miranda Ramos, Darwin PatricioLa presente investigación se refiere al: “Aprendizaje Basado en Proyectos (ABPRO) y el desempeño académico en la asignatura de Ciencias Naturales en los estudiantes de séptimo grado de la Escuela de Educación General Básica Jerusalén”, este tema es importante porque permite al estudiante que asuma responsabilidades para su aprendizaje, así como la adquisición de actitudes y habilidades para desenvolverse en las clases. Esta investigación fue de nivel exploratorio y descriptivo, ya que permitió analizar un tema poco estudiado en la que se tomó en cuenta las características de la población estudiada. Se aplicó un enfoque cualitativo y cuantitativo por lo que se elaboraron tablas y gráficos de los resultados obtenidos. Se utilizó la modalidad bibliográfica, fuentes confiables obtenidas del repositorio virtual de la Universidad Técnica de Ambato y artículos científicos que facilito el análisis del trabajo. La población que se analizó se encuentra entre un rango de edad de 11 a 12 años, 5 varones y 8 mujeres siendo un total de 13 estudiantes y de 1 docente de Ciencias Naturales. En las conclusiones se estableció que la docente aplica la metodología acorde a las necesidades de los estudiantes y que a metodología ABPro crea situaciones en la que los estudiantes sientan la necesidad de encontrar soluciones a los problemas