La atención sostenida y el rendimiento académico
No Thumbnail Available
Date
2025-06-30
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la educación -Carrera de Psicopedagogía
Abstract
The present research, entitled "Sustained Attention and Academic Performance"among eighth, ninth, and tenth grade students of Basic General Education at the "AliciaMarcuard de Yerovi" Educational Unit, is based on a mixed-method approach andcollectsqualitative and quantitative data. It is guided by different levels: descriptive, exploratory, andcorrelational. This study structurally addresses bibliographical, documentary, andfieldresearch. Ninety-one students participated. The study instruments used for the first variable were the "D2 Attention Test," whichclearly measures selective sustainability. For the independent variable, the grades of eighth, ninth, and tenth grade students were required, which will serve to establish a meaningful
relationship between the two. The aforementioned results were determined using the Pearson Chi-square correlationcoefficient. The Alternate Hypothesis was determined to be valid, which indicates that
sustained attention directly influences academic performance among students in the eighth, ninth, and tenth grades of Basic General Education at the Alicia Marcuard de Yerovi
Educational Unit.
Description
La presente investigación titulado “Atención sostenida y rendimiento académico”enlos estudiantes de octavo, noveno y décimo año de Educación General Básica en la UnidadEducativa “Alicia Marcuard de Yerovi”. La cual está basada a través de un enfoque mixtoyse constituyen datos cuali y cuantitativos. Además, esta guiada a través de diferentes nivelescomo descriptivo, exploratorio y correlacional. Este estudio aborda estructuralmenteunamodalidad indagatoria bibliográfica-documental y de campo. Se contó con una participaciónde 91 educandos. Los instrumentos aplicados para el estudio, se utilizó para la primera variable el “Test
D2 de Atención” la cual mide netamente la sostenibilidad selectiva. Ypara la variableindependiente se requirió las notas de los estudiantes de octavo, noveno y décimo, lacual
servirá para realizar una relación significativa entre las dos. Los resultados obtenidos mencionados con anterioridad se llevaron a cabo medianteel
coeficiente correlacional “Chi-cuadrado de Pearson”. Se determino de carácter vigentelahipótesis Alterna lo cual señala que: La Atención sostenida si influye directamente enel
rendimiento académico en los discentes de octavo, noveno y décimo año de EducaciónGeneral Básica en la Unidad Educativa “Alicia Marcuard de Yerovi”.
Keywords
ATENCIÓN SOSTENIDA, RENDIMIENTO ACADÉMICO, D2 Y NOTAS
Citation
Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la educación -Carrera de Psicopedagogía