Los estilos de aprendizaje y la comprensión lectora
No Thumbnail Available
Date
2025-06-26
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la educación -Carrera de Psicopedagogía
Abstract
The present research, titled “Learning Styles and Reading Comprehension of Students in the
Leveling Course and First Semester of the Early Childhood Education Program at the Technical
University of Ambato”, aimed to determine the influence of learning styles on reading
comprehension. A mixed-methods approach was applied, with descriptive, exploratory, and
correlational levels. The sample consisted of 67 students, who were assessed using the VARK
Questionnaire to identify their learning styles (independent variable) and the Cloze Test to evaluate
their level of reading comprehension (dependent variable). The results showed a predominance of
the kinesthetic learning style (55%), followed by auditory (30%), reading/writing (9%), and visual
(6%). Regarding reading comprehension, 43% of students fell within the instructional level, 25%
showed difficulties or a deficient performance, and only 19% achieved an excellent level. The
statistical analysis using Kendall’s Tau-b coefficient revealed a positive and significant correlation
between the two variables (τ = 0.183; p = 0.005), indicating that learning styles do influence
reading comprehension performance.
Description
La presente investigación titulada “Los estilos de aprendizaje y la comprensión lectora de
los estudiantes de Séptimo y octavo semestre de la carrera de Educación Inicial de la
Universidad Técnica de Ambato” tuvo como objetivo determinar la influencia de los estilos
de aprendizaje en la comprensión lectora. Se aplicó una metodología de enfoque mixto, con
niveles descriptivo, exploratorio y correlacional. La muestra estuvo conformada por 67
estudiantes, a quienes se les aplicó el Cuestionario VARK para identificar sus estilos de
aprendizaje (variable independiente) y el Test de Cloze para evaluar su nivel de comprensión
lectora (variable dependiente). Los resultados revelaron un predominio del estilo kinestésico
(55%), seguido del auditivo (30%), lectura/escritura (9%) y visual (6%). En cuanto a la
comprensión lectora, el 43% de los estudiantes se ubicó en un nivel instruccional, el 25%
presentó dificultades o desempeño deficiente, y solo el 19% alcanzó un nivel excelente. El
análisis estadístico mediante el coeficiente Tau-b de Kendall arrojó una correlación positiva
y significativa entre ambas variables (τ = 0,183; p = 0,005), evidenciando que los estilos de
aprendizaje inciden en el desempeño lector.
Keywords
ESTILOS, APRENDIZAJE, COMPRENSIÓN
Citation
Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la educación -Carrera de Psicopedagogía