La Casa de Papel y las narraciones geopolíticas del capitalismo
No Thumbnail Available
Date
2024-08
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Tècnica de Ambato, Facultad de Jurisprudencia y Ciencias Sociales, Carrera de Comunicaciòn
Abstract
Without a doubt, the political and economic model of capitalism has a significant component
in media seduction, as Max Horkheimer and Theodor Adorno (1998) proposed in the cultural
industries. This is how the audiovisual industries create powerful communicational products
intended to seduce the population within the imaginaries of capitalism. However, among these
productions, there are several aimed at creating a critique of capitalism without losing the
element of seduction, such as the Netflix series La Casa de Papel (2017), which denounces
banking abuses, the geopolitical situations the world faces, and the economic policies of states.
It creates a story where the robbers become the heroes and the governments the culprits, giving
a twist to the narrative.
Research in audiovisual narratives is necessary not only to understand the quantity of stories
present but also to analyze the discourses within them to reflect on the societies we inhabit.
Hence the interest in investigating these seductive narratives present in TV and streaming
series.
This research is significant and relevant due to the lack of internal analysis given to the content
consumed, where the internal meaning is not examined. In this case, direct messages criticizing
capitalism are analyzed. The objectives allow for an extensive and deeper analysis of the series
through chosen variables such as political Manichaeism and all that geopolitical context entails.
The methodology, through narrative analysis and the aid of matrices, allows for a graphical
analysis, detecting symbols. On the other hand, the narrative is analyzed through contexts and
dialogues, including flashbacks and the series' songs, which, upon analysis, reveal that these
elements also carry messages and critiques
Description
Sin duda, el modelo político y económico del capitalismo tiene un componente muy importante
en la seducción mediática, tal como lo habían planteado Max Horkheimer y Theodor Adorno
(1998) en las industrias culturales, es así como las industrias audiovisuales crean potentes
productos comunicacionales destinados a seducir a la población dentro de los imaginarios del
capitalismo; no obstante, dentro de estas producciones existen varias que se destinan a crear
una crítica al capitalismo sin perder el elemento de seducción como es el caso la serie La casa
de Papel de Netflix (2017), que denuncia los abusos bancarios, las situaciones geopolíticas
que vive el mundo y las políticas económicas de los Estados, creando una historia donde los
asaltantes se convierten en los héroes y los gobiernos en los culpables, dando una vuelta de
“torque” de la historia.
La investigación en las narrativas audiovisuales es necesaria no solo por conocer la cantidad
de historias presentes, sino los discursos que en ellas existen para pensar a las sociedades donde
habitamos, de ahí la inquietud por indagar estas narrativas de seducción presentes en las series
de tv y streaming.
La investigación tiene importancia y relevancia por el análisis interno que no se les da a los
contenidos que se consumen y no se analiza el significado interno, en este caso mensajes
directos al capitalismo como crítica; los objetivos permiten el análisis extenso y más interno
de la serie por medio de las variables escogidas como el maniqueísmo político y todo lo que
conlleva la geopolítica.
La metodología por medio del análisis narrativo y con la ayuda de las matrices permite dar una
análisis gráfico, detectando símbolos; por otro lado, en lo narrativo se lo analiza gracias a los
contextos y diálogos y dentro de esto entran los flashback, las canciones de la serie, donde al
analizarlo se exhibe que estos elementos también guardan mensajes y críticas
Keywords
GEOPOLÍTICA, CAPITALISMO, MEDIOS, PODER, INDUSTRIAS CULTURALES, OPINIÓN PÚBLICA