Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/38595
Title: Inteligencia emocional y asertividad en estudiantes universitarios
Authors: Gavilanes Gómez, Daniel Guillermo
Arias Cando, Lady Graciela
Keywords: Asertividad
Inteligencia emocional
Estudiantes universitarios
Issue Date: 20-Apr-2023
Publisher: Universidad Técnica de Ambato/Facultad de Ciencias de la Salud/Carrera de Psicología Clínica
Abstract: Among the difficulties presented by higher education is the lack of emotional intelligence management, which has several repercussions, among the most important of which is low assertiveness. The objective of the research was to determine the relationship between the level of emotional intelligence and assertiveness. The study design was quantitative, non-experimental, descriptive-correlational and cross-sectional. The population consisted of 158 students from the city of Ambato, 51 males and 107 females between 18 and 25 years of age. The Emotional Intelligence Questionnaire of the author Cerrón Bruno Natalí Patricia and the Rathus Assertiveness Test were applied. It was concluded that there was no relationship between emotional intelligence and assertiveness (Rho=-0.097, p>0.05). In emotional intelligence, the low level was more predominant with a percentage of 84.2%. In assertiveness, the average range predominated with 51%. In relation to gender, both variables did not show significant differences (t = -0.329, p > 0.05).
Description: Entre las dificultades que presenta la educación superior, está la falta de gestión en inteligencia emocional, lo que presenta varias repercusiones y entre las más importantes se puede señalar baja asertividad. La investigación tuvo como objetivo determinar la relación entre el nivel de inteligencia emocional y asertividad. El diseño del estudio tuvo un enfoque cuantitativo, no experimental, descriptivo correlacional y corte trasversal. La población estuvo constituida por 158 estudiantes de la ciudad de Ambato 51 hombres y 107 mujeres de edades comprendidas entre 18 a 25 años. Se aplicó el Cuestionario de Inteligencia Emocional de la autora Cerrón Bruno Natalí Patricia y el Test de Asertividad de Rathus. Se concluyó que no existió una relación entre Inteligencia Emocional y Asertividad (Rho=-0.097, p>0.05). En inteligencia emocional tuvo mayor predominancia el nivel bajo con un porcentaje de 84,2%. En la asertividad predominó el rango promedio con un 51%. En relación al género ambas variables no evidenciaron diferencias significativas (t = -0.329, p > a 0.05).
URI: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/38595
Appears in Collections:Psicología Clínica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Arias Cando Lady Graciela.pdfArtículo científico2,16 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.