Acoso escolar y satisfacción familiar en estudiantes de bachillerato
No Thumbnail Available
Date
2023-03-01
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Técnica de Ambato/ Facultad de Ciencias de Salud /Carrera de Psicología Clínica
Abstract
The objective of this study was to determine the relationship between bullying, known as
the constant and intentional verbal mistreatment or abuse of power that a girl or boy
receives from two or more individuals, and family satisfaction, defined as all the positive
feelings that appear in the person when he or she is immersed in the family environment.
The research was conducted on high school students, the study was of quantitative
approach, descriptive correlational and cross-sectional type, in a sample of 142 students
(72 males and 70 females). The tests used were the Cisneros Self-Test to measure bullying
and the Family Satisfaction Scale by Adjectives to measure the construct of family
satisfaction. The results showed that there is an indirect correlation of low intensity
between bullying and family satisfaction (R=-0.348; p= < .001.); as for bullying the high
level predominates (66.9%), followed by the very high level (33.1%) and, finally, in
family satisfaction the medium level prevails (35.2%), followed by the very low level
(23.2%) and the low level (16.9%). With regard to bullying and sex, no statistically
significant differences were found. In conclusion, the higher the bullying scores, the lower
the family satisfaction scores, thus proving the importance of family satisfaction as a
protective factor against bullying in the students evaluated
Description
El objetivo de este estudio fue determinar la relación entre el acoso escolar conocido
como el constante e intencionado maltrato verbal o abuso de poder que recibe una niña
o un niño por parte de dos o más individuos y la satisfacción familiar definida como
todos los sentimientos positivos que aparecen en la persona cuando está inmersa en el
ambiente familiar. La investigación se realizó en estudiantes de bachillerato, el estudio
fue de enfoque cuantitativo, de tipo descriptivo correlacional y de corte transversal, en
una muestra de 142 estudiantes (72 hombres y 70 mujeres). Los test utilizados fueron el
Autotest Cisneros para medir acoso escolar y la Escala de Satisfacción Familiar por
Adjetivos para medir el constructo de satisfacción familiar. Los resultados demostraron
que existe una correlación indirecta baja entre el acoso escolar y la satisfacción familiar
(R=-0,348; p= < .001.); en cuanto al acoso escolar el nivel alto predomina (66.9%),
seguido del nivel muy alto (33.1%) y, por último, en la satisfacción familiar prevalece el
nivel medio (35.2%), seguido del nivel muy bajo (23.2%) y el nivel bajo (16.9%). Con
relación al acoso escolar y el sexo, no se encontraron diferencias estadísticamente
significativas. En conclusión, a mayores puntuaciones de acoso escolar menores serán
las puntuaciones de satisfacción familiar, comprobando así la importancia de laix
satisfacción familiar como un factor protector ante el acoso escolar en los estudiantes
evaluados.
Keywords
BULLYING, ACOSO ESCOLAR, SATISFACCIÓN FAMILIAR, ADOLESCENTES