La agresividad y su relación con la adicción a videojuegos en adolescentes
No Thumbnail Available
Date
2022-09-01
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Técnica de Ambato/ Facultad de Ciencias de Salud /Carrera de Psicología Clínica
Abstract
The study aimed to determine if there is a significant relationship between levels of aggressiveness
and levels of video game addiction in adolescents. The study had a quantitative, correlational, and
cross-sectional approach, using a sample of 222 high school students, 119 men and 103 women
from the "Villa Florida" Educational Unit in the city of Santo Domingo de los Tsáchilas - Ecuador.
For the evaluation, two psychological instruments were applied: the Buss and PerryAggressiveness
Questionnaire of the year 2002, which consists of 29 items, and the Spanish Internet Gaming
Disorder Scale-Short-Form (IGDS9-SF) of the year 2020, of 9 items, both instruments They have
a Likert scale for the answers.
The data analysis was carried out with the SPSS statistical program through the Spearman's Rho
test, the same one in which it was possible to determine that there is a significant correlation
between the levels of aggressiveness and the levels of video game addiction (p<0.01). According
to the data obtained through the evaluations, the levels of aggressiveness in adolescents are
determined with a predominance in the middle levels with 33.3% and with high levels with 27.0%
of high school students, so Consequently, regarding the levels of video game addiction, it is
possible to determine low levels with 95.5% of the population, emphasizing that 0.9% have high
levels of IGD, which means that there is a certain predisposition for adolescents to learn behaviors
and normalize certain behaviors as evidenced in some video games, considering the advantages
and disadvantages that the use of video games implies in adolescents.
Description
El estudio tuvo como objetivo determinar si existe relación significativa entre los niveles de
agresividad y los niveles de adiccion a videojuegos en adolescentes. El estudio tuvo un enfoque
cuantitativo, de tipo correlacional y de corte transversal, empleo una muestra de 222 estudiantes
de bachillerato, 119 hombres y 103 mujeres de la Unidad Educativa “Villa Florida” en la ciudad
de Santo Domingo de los Tsáchilas – Ecuador. Para la evaluación se aplicó dos instrumentos
psicológicos: el Cuestionario de Agresividad de Buss y Perry del año 2002 que consta de 29 ítems
y Spanish Internet Gaming Disorder Scale-Short-Form (IGDS9-SF) del año 2020 de 9 ítems, los
dos instrumentos cuentan con una escala Likert para las respuestas.
El análisis de datos se realizó con el programa estadístico SPSS a través de la prueba Rho de
Spearman, la misma en la que se logró determinar que existe correlación significativa entre los
niveles de agresividad y los niveles de adiccion a videojuegos (p<0.01). De acuerdo con los datos
obtenidos mediante las evaluaciones, se determina los niveles de agresividad en los adolescentes
con un predominio en los niveles medios con un 33,3% y con niveles altos con un 27,0% de los
estudiantes de bachillerato, por lo consiguiente en cuanto a los niveles de adiccion a videojuegos
se logra determinar niveles bajos con un 95,5% de la población, recalcando que el 0,9% presentan
niveles altos de IGD, lo que significa que existe cierta predisposición a que los adolescentes
aprendan conductas y normalicen ciertos comportamiento por lo evidenciado en algunos
videojuegos, considerando las ventajas y desventajas que el uso de videojuegos implica en los
adolescentes.
Keywords
AGRESIVIDAD, ADICCIÓN, ADOLESCENTES, VIDEOJUEGOS, DEPENDENCIA, INTERNET