Riesgo ergonómico derivado del teletrabajo en docentes del distrito 18D04 de San Pedro de Pelileo
No Thumbnail Available
Files
Date
2022-07
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ingeniería en Sistemas, Electrónica e Industrial. Carrera de Ingeniería Industrial en Procesos de Automatización
Abstract
Teleworking due to the global health emergency due to COVID-19, generates musculoskeletal ailments in teachers of educational institutions. Therefore, the objective of the research is to evaluate the ergonomic risks derived from teleworking in teachers.
The research is explanatory, which includes 125 teachers belonging to District 18D04
of San Pedro de Pelileo – Tungurahua – Ecuador. For the determination of ergonomic
risks, the ROSA method was used, using a questionnaire validated with expert judgment (0.96), whose reliability was calculated using Küder – Richardson (0.87) and Cronbach's Alpha (0.73). For the symptomatology of pain, the Nordic questionnaire was used.
The results obtained from the ROSA method determine that 20% of the jobs evaluated
do not have the ergonomic conditions necessary to develop teleworking; Likewise, it
was evidenced that the body segments that most affected the study sample were: neck
(85.5%), shoulders (77.5%), lumbar region (76.1%), dorsal region (73.3%) hands and
wrists (27%). The ergonomic factors with the greatest significance in the generation
of pain symptoms based on the calculation of the relative risk correspond to: long days
of teleworking > 8 hours a day (2.81), age > 40 years (1.3), work stress (2.4), disergonomic furniture (1.34) and prolonged use of the mouse (1.4).
Finally, it is concluded that all the respondents presented musculoskeletal ailments in
at least one body segment due to teleworking, with the dorsal and lumbar region being
the most affected.
Description
El teletrabajo debido a la emergencia sanitaria a nivel mundial por la COVID – 19,
generan dolencias músculo – esqueléticas en docentes de instituciones educativas. Por
ello el objetivo de la investigación es evaluar los riesgos ergonómicos derivados del
teletrabajo en docentes.
La investigación es de tipo explicativa, que incluye 125 docentes pertenecientes al
Distrito 18D04 de San Pedro de Pelileo – Tungurahua – Ecuador. Para la
determinación de los riesgos ergonómicos se utilizó el método ROSA, mediante un
cuestionario validado con juicio de expertos (0.96), cuya confiabilidad se calculó
mediante Küder – Richardson (0.87) y Alfa de Cronbach (0.73). Para la sintomatología
de dolor se utilizó el cuestionario Nórdico.
Los resultados obtenidos del método ROSA, determinan que el 20% de los puestos de
trabajo evaluados, no cuentan con las condiciones ergonómicas necesarias para
desarrollar teletrabajo; así mismo, se evidenció que los segmentos corporales que más
afección presentó la muestra de estudio fueron: cuello (85.5%), hombros (77.5%),
región lumbar (76.1%), región dorsal (73.3%) manos y muñecas (27%). Los factores
ergonómicos con mayor significancia en la generación de la sintomatología de dolor
en base al cálculo del riesgo relativo corresponden a: extensas jornadas de teletrabajo
> 8 horas diarias (2.81), edad > 40 años (1.3), estrés laboral (2.4), mobiliario
disergonómico (1.34) y uso prolongado del mouse (1.4).
Finalmente se concluye que todos los encuestados presentaron dolencias músculo –
esqueléticas en al menos un segmento corporal a causa del teletrabajo, siendo la región
dorsal y lumbar las más afectadas.
Keywords
RIESGO ERGONÓMICO, TELETRABAJO, CUESTIONARIO NÓRDICO, DOLOR MÚSCULO – ESQUELÉTICO.