Ciencias Humanas y de la Educación

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    Audiobooks and the reading comprehension
    (Carrera de Pedagogía de los Idiomas Nacionales y Extranjeros, 2022-03-01) Macías Moreno, Magdalena Misshell; Suárez Mosquera, Wilma Elizabeth
    Audiobooks are electronic books format or recording books which are listened instead of being only read as printed books. Audiobooks has been seen as a supporting tool for people with reading disabilities. However nowadays it is seen as a media for developing high listening and reading competencies. The objective of this research is to analyze how audiobooks improve reading comprehension. This was a quasiexperimental study with a group of 29 participants that belonged to seventh semester of Carrera de Pedagogía de Los Idiomas Nacionales y Extranjeros at Universidad Técnica de Ambato. The investigation lasted 2 weeks with eight interventions in total. At the beginning of the experiment students were given a pre-test based on CAE reading and use of English. After that, students read and listened to five different audiobooks written by Oscar Wilde. By the end of each session students were given a questionnaire with ten multiple choice questions. After the period of treatment students were given the post-test. The hypothesis was proved by using Saphiro and Wilcoxon tests. The results showed that using audiobooks in class improved reading comprehension on students
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    Flipped classroom and the writing skill
    (Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la Educación-Carrera de Idiomas, 2021-03-01) Yazán Guamá, Aracely Mishel; Suárez Mosquera, Wilma Elizabeth
    La educación evoluciona constantemente y los profesores deben adaptarse a esos cambios. Una de las ideas más innovadoras para enseñar en entornos en línea y presenciales es el aula invertida. El enfoque de esta investigación es determinar los efectos del aula invertida en el desarrollo de la habilidad de escritura. Este fue un estudio cuasi-experimental con un grupo de 26 participantes. Eran del séptimo semestre del programa “Pedagogía de los Idiomas Nacionales y Extranjeros” de la Universidad Técnica de Ambato. Duró 2 semanas con cuatro sesiones en total. Al comienzo del experimento, realizaron una prueba previa (papel de escritura CAE). Luego, a los 26 participantes se les enseñó usando el aula invertida. Al final del tratamiento con el aula invertida, los estudiantes realizaron una prueba posterior. Fueron evaluados utilizando una rúbrica adaptada de Cambridge para el trabajo de escritura. Finalmente, los datos recopilados se analizaron mediante la prueba estadística T-student. Los resultados demostraron que, al implementar el aula invertida, los estudiantes mejoraron sus habilidades de escritura