Ciencias Humanas y de la Educación
Permanent URI for this communityhttp://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/408
Browse
3 results
Search Results
Item Influencia de whatsapp y facebook en la ortografìa de los estudiantes de noveno grado en la asignatura de lengua y literatura de la Unidad Educativa “Jerusalén”, de la ciudad de Ambato(Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la educación -Carrera de Educación Básica, 2025-07-01) Taco Caisatasig Marco Patricio; Chávez Maldonado Esteban Santiago; Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la educación -Carrera de Educación BásicaThis research analyzed the influence of WhatsApp and Facebook on the orthographic skills of ninth-grade students at the "Jerusalén" Educational Unit in the city of Ambato. The methodology employed was qualitative, descriptive, and field-based. Data collection was conducted through semi-structured interviews and analysis of writing samples produced on digital platforms. The results indicate that informal language such as the use of abbreviations, omissions, and non-standard grammar negatively affects academic writing. The Chi-square statistical analysis confirmed the existence of a statistically significant positive correlation. Despite students' awareness of the need for correct writing, continuous interaction in informal language contexts influences the recurrence of orthographic errors in their everyday writing. Therefore, the study highlights the need to implement digital literacy instruction within pedagogical contexts to strengthen correct writing practices in both academic and digital environmentsItem Whatsapp and the speaking production(Carrera de Pedagogía de los Idiomas Nacionales y Extranjeros, 2022-03-01) Arroba Chango, Evelyn Jahaira; Sulca Guale, Manuel XavierOnline learning has become the new reality in the educational field due to the covid19 pandemic hence education had to adapt to the technological resources and work together to find new ways of teaching. Mobile applications allow users to access and share information securely at anytime and anywhere. For these reasons, this project was aimed to analyze the impact of WhatsApp use to promote speaking production. This research project had a mixed approach and a pre-experimental design. The sample was 37 third-semester students of the Pedagogía de los Idiomas Nacionales y Extranjeros Program at Universidad Técnica de Ambato. At the beginning of the research, a pre-test based on the standardized test PET speaking section of Cambridge was applied in order to know the speaking level of students. Then students were exposed to the treatment, which consisted of developed speaking activities using the voice messages option offered by WhatsApp. These activities were carried out in six synchronous and two asynchronous sessions for three weeks through the Zoom platform. At the end of the treatment, a post-test was applied to find out if students improved their speaking skills after the intervention. The data obtained from the tests were analyzed using the T-test statistics in the SPSS software. Finally, the results showed that the use of WhatsApp within the English language learning process had a significant impact on the improvement of speaking productionItem El ciber lenguaje y su relación en la redacción académica(2020-10-01) Lumbi Hidalgo, Silvia Jacqueline; Gavilanes López, Wilma LorenaEl presente trabajo de investigación muestra sustento en la nueva forma de comunicarse, mediante mensajes de texto utilizando herramientas informáticas apoyadas de la tecnología existente, las cuales se les ha denominado redes sociales, esto resulta novedoso, por cuanto en los últimos años las cifras de usuarios se han incrementado de manera exponencial, son millones los usuarios de aplicaciones como WhatsApp, aplicaciones que se han ido posicionando como importantes dentro de la ciudadanía indistintamente del contexto, la popularidad de estas herramientas afecta tanto a niños, jóvenes y adultos, más aún en la pandemia que obligó a un aislamiento global; la utilización de estas ha llevado consigo la creación de nuevos lenguajes que permiten de forma más simplificada una comunicación entre similares (personas que entienden el mismo léxico) llamándolos ciber lenguajes los cuales de cierta manera han ocasionado que la escritura pierda el enfoque gramatical, ya que muchos términos han sido reemplazados por abreviaciones o emoticones que acortan el tiempo de escritura. Mediante la investigación cualitativa apoyada en el método etnográfico, se realizó un análisis comparativo entre el ciber lenguaje y la redacción académica, haciendo referencia a varias teorías formuladas al respecto, tomando como muestra a los estudiantes de la Unidad de Nivelación Institucional de la Universidad Estatal de Bolívar, carrera enfermería, comparativa que buscó establecer relaciones entre la jerga utilizada en mensajes de texto y la redacción formal, para esto se utilizó como herramienta de mediación al programa ATLAS.ti, el mismo que, luego de varios análisis, se corroboró que no existe relación entre el ciber lenguaje y la deficiente escritura académica de los estudiantes, es decir los estudiantes tienen bien definido el ámbito de aplicación de cada una de las formas de escritura, y no se le puede atribuir al uso de redes sociales, la baja calidad de la redacción académica, por cuanto al momento de evidenciar una redacción académica no se cometen errores de importancia