Ciencias Humanas y de la Educación

Permanent URI for this communityhttp://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/408

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Item
    Comportamiento social y desempeño académico
    (Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la educación -Carrera de Psicopedagogía, 2025-01-17) Cayo Muso Cristina Yajaira; Rivera Flores Danny Gonzalo; Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la educación -Carrera de Psicopedagogía
    The present research, entitled “social behavior and academic performance”, aimed to analyze the influence of social behavior and academic performance that exists in the 10th year of EGB students of the Juan León Mera “La Salle” Educational Unit, we worked with a population of 150 students of the institution. To achieve this objective, an exhaustive search was carried out in various bibliographic sources in order to provide answers to the questions posed. As for the methodology, a mixed approach was used, which facilitated data collection, the modality of bibliographic and field research was used, with a descriptive, explanatory and correlational scope, which allowed analyzing how social behavior influences the academic performance of the population. For data collection, the A. Goldstein Social Skills Scale and the Comprehensive Evaluation of School Performance Questionnaire were applied in person. A total of 140 students belonging to the 10th year of Basic General Education participated, being a significant sample for the research. The statistical análisis was carried out using Kendall's Tau-b correlational coefficient, in order to corroborate the findings. Therefore, te validityof the same alternative proposed in the study is confirmed, suggesting that social behavior does have an impact students' academic performance.
  • Item
    Educación virtual y el comportamiento social en estudiantes de Nivelación y Primer semestre de la carrera de Psicopedagogía de la Universidad
    (Carrera de Psicopedagogìa, 2022-04-01) Pérez Morejón, Andrea Paola; Indacochea Mendoza, Luis René
    El presente trabajo investigativo con el tema “Educación virtual y el comportamiento social en estudiantes de Nivelación y Primer semestre de la carrera de Psicopedagogía de la Universidad” tiene como objetivo determinar la incidencia de la educación virtual en el comportamiento social en los estudiantes, este trabajo de investigación utilizó un enfoque cuantitativo con una investigación de tipo exploratoria, descriptiva y correlacional donde se pudo identificar la relación entre las variables establecidas en la presente investigación. Tomando en cuenta, la modalidad bibliográfica/ documental que la sustentó. Dentro de la técnica de la recolección de información se utilizó la encuesta que abarcó un Cuestionario semi estructurado de Educación y el Cuestionario de Habilidades Sociales de Goldstein que nos permite identificar el grado de desarrollo de la competencia social a una población de 67 estudiantes. En el presente trabajo se logró comprobar la hipótesis alternativa mediante la correlación de Spearman rechazando así la hipótesis nula, pudiendo así llegar a las conclusiones y recomendaciones con los resultados obtenidos