Posgrados Diseño y Arquitectura

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    Adaptación de la norma UNE 166000 para el desarrollo de nuevos productos en la empresa LIWI MEDICAL de la ciudad de Ambato
    (UNIVERSIDAD TÉCNICA DE AMBATO - FACULTAD DE DISEÑO ARQUITECTURA - MAESTRÍA EN DISEÑO, 2025-05-16) Arias Villavicencio Valeria Elizabeth; Escobar Guanoluisa Taña Elizabeth; UNIVERSIDAD TÉCNICA DE AMBATO - FACULTAD DE DISEÑO ARQUITECTURA - MAESTRÍA EN DISEÑO
    This project was based on the adaptation of the UNE 166000:2006 standard for product development by the company Calzado LIWI, located in Ambato, a city in the state of Ambato. This company has been manufacturing orthopedic footwear for 20 years. Adapting this standard allowed for the identification of continuous improvement processes within the company, as well as the proper documentation and systematization of processes for product development. By gathering information using research tools such as interviews, surveys, observation sheets, and document analysis sheets, it was possible to identify the technical, anatomical, biomechanical, and ergonomic requirements for product development, as well as the creative process required for proper product development, ranging from consumer analysis to prototyping, testing, and fit testing prior to mass production in the case of generic pathologies. This research provided relevant information for constructing a series of practical tools that companies can use to develop as many products as they deem necessary. These tools were developed with the organization's context, its environment, and the information detected during data collection in mind. By applying these tools, the entire product development process can be visualized, and by applying the testing and continuous improvement process, it is possible to clearly identify which parts of the process require continuous improvement. With this information, a standard adaptation guide has been developed. This guide provides the company's institutional framework with a framework where the processes, actions, materials, and other elements involved in the process will be documented, validated, and reprocessed if necessary. They can also be replicated with the necessary improvements and periodic evaluation of these guidelines, which are recommended to be carried out semiannually
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    La Gestión del Diseño Estratégico, basado en un modelo de la iconografía textil de la cultura Puruhá aplicado a revestimientos cerámicos
    (2023) Fiallos Baldeón, Luis Miguel; Arévalo Ortiz, Roberto Paolo
    Actualmente, la industria de cerámica plana ecuatoriana se desarrolla con la innovación de sus procesos y productos. El Diseño emerge como un elemento estratégico conceptual para la creación de productos cerámicos. Una mentalidad integradora de destrezas y la combinación del pensamiento crítico y creatividad. Toda su estructura metodológica conlleva a determinar un modelo recurrente para las empresas de este sector, puesto que, el proceso de diseño está inmerso en los procesos productivos con el fin de obtener mejores resultados de desempeño, funciones y responsabilidades. El Diseño y su gestión tiene una amplia participación en la calidad del producto cerámico, en el sentido de proporcionar a los productos identidad propia y personal para un cliente cada vez más exigente. Bajo este contexto, surge la necesidad de buscar aspectos representativos para construir una cultura gráfica y se puede pensar que el diseño en sus diferentes vertientes y manifestaciones de creación se desarrollan siempre en un contexto sociocultural. El diseño de los procesos culturales y los abordajes culturales del diseño desde un enfoque que articula al diseño y la antropología, se lo puede comprender en el sentido que los diseños tienen en los diversos contextos. xiv En Ecuador conviven, con más o menos tensión una multiplicidad de etnias y culturas que dan cuenta de su diversidad. Una de las culturas es la Puruhá y las diversas manifestaciones que posee expresadas en sus costumbres, gastronomía, creencias, vestimenta, entre otras, dan cuenta del legado ancestral que posee y su diseño iconográfico textil lo evidencia. Dada la complejidad y riqueza que implica el método de análisis de imagen, se propone un modelo de gestión del diseño estratégico donde se destaca cómo el diseñador puede llegar a emplear y reformular todo su entorno participativo en el sector cerámico.
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    El discurso local como alternativa del diseño de bolsos con suprareciclaje
    (Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Diseño, Artes y Arquitectura. Maestría en Diseño, Desarrollo e Innovación de Indumentaria de Moda., 2018-12) Solís Sánchez, Sandra Jacqueline; Santamaría Aguirre, Jorge Luis
    The cultural and creative industries are the new models of management in other parts of the world, and these are its most important characteristics. In the present study, the characteristic factors of the local discourse are proposed as an alternative for the design of purses with up-cycling, analyzing the province of Tungurahua. The research is qualitative/quantitative and descriptive. Hermeneutics and phenomenology help the interpretation of the different authors to complement the study. This approach determines the relationship between the two variables, through the use of interviews with experts in the Province, and the qualitative analysis of cases applied in other parts of the world. In the quantitative aspect, the inventory of natural and cultural attractions of the Province was used. In addition, it was concluded that it was feasible to develop the products where the culture of the culture is shown and, the material of the results is used, the step is taken to the proposal that presents an operational model of cultural products based on up-cycling. Case design of bags. Strategic alliances are analyzed and strategies for the 4P are implemented, the I+D+i+d of the company is analyzed and the productive system of this clothing solution is established. This study aims to be an interesting contribution to the creative economy of the region in the development of handbags, the citizenship can be made aware of the importance of the reuse of residual materials, as well as the cultural identity that the Tungurahua Province.