PREVENCIÓN DE LA DESNUTRICIÓN INFANTILY EDUCACIÓN SOBRE LOS HÁBITOS ALIMENTICIOS EN LAS MADRES
No Thumbnail Available
Date
2025-06-17
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Childhood malnutrition remains a significant public health problem,
especially in low- and middle-income countries. This systematic review examines the
prevention of childhood malnutrition and education on maternal dietary habits. Objective:
To analyze the available literature on interventions to prevent childhood chronic
malnutrition, with an emphasis on maternal nutritional education during pregnancy and
the first years of the child's life. Methodology: A systematic review was conducted using
databases such as Google Scholar, Scopus, Scielo, and PubMed. Review articles
published between 2019 and 2024, in English and Spanish, that addressed the prevention
of childhood malnutrition and maternal dietary education were included. Primary studies
and publications not freely accessible were excluded. Results: Educational interventions
targeting mothers are shown to have a significant impact on improving child nutritional
status. However, the mere provision of knowledge is not sufficient to achieve sustainable
changes. Additional barriers such as cultural beliefs, maternal workload, and food
insecurity were identified. Women's empowerment and comprehensive community-based
interventions emerged as key factors for improving child nutrition. Conclusion: Effective
prevention of child malnutrition requires a comprehensive approach that addresses
multiple determinants, including social and economic aspects. Maternal nutrition
education is crucial, but must be accompanied by strategies that overcome practical and
cultural barriers. More high-quality research is needed to assess the long-term
effectiveness of interventions and guide the development of evidence-based policies.
Description
La desnutrición infantil sigue siendo un problema de salud pública
significativo, especialmente en países de ingresos medios y bajos. Esta revisión
sistemática examina la prevención de la desnutrición infantil y la educación sobre hábitos
alimenticios en las madres. Objetivo: Analizar la literatura disponible sobre intervenciones
para prevenir la desnutrición crónica infantil, con énfasis en la educación nutricional
materna durante la gestación y los primeros años de vida del niño. Metodología: Se
realizó una revisión sistemática utilizando bases de datos como Google Académico,
Scopus, Scielo y PubMed. Se incluyeron artículos de revisión publicados entre 2019 y
2024, en inglés y español, que abordaran la prevención de la desnutrición infantil y la
educación alimentaria materna. Se excluyeron estudios primarios y publicaciones no
accesibles gratuitamente. Resultados: Se muestran que las intervenciones educativas
dirigidas a las madres tienen un impacto significativo en la mejora del estado nutricional
infantil. Sin embargo, la mera provisión de conocimientos no es suficiente para lograr
cambios sostenibles. Se identificaron barreras adicionales como creencias culturales,
carga de trabajo materna e inseguridad alimentaria. El empoderamiento de las mujeres
y las intervenciones comunitarias integrales emergieron como factores clave para
mejorar la nutrición infantil. Conclusión: La prevención efectiva de la desnutrición infantil
requiere un enfoque integral que aborde múltiples determinantes, incluyendo aspectos
sociales y económicos. La educación nutricional materna es crucial, pero debe
acompañarse de estrategias que superen barreras prácticas y culturales. Se necesita
más investigación de alta calidad para evaluar la efectividad a largo plazo de las
intervenciones y guiar el desarrollo de políticas basadas en evidencia.
Keywords
TRASTORNOS DE LA NUTRICIÓN DEL NIÑO, EDUACIÓN ALIMENTARIA, LACTANCIA MATERNA, SALUD MATERNO-INFANTIL