Comprehensible Input and Speaking Skills
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Date
2025-01-23
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la educación -Carrera de Pedagogía de los Idiomas Nacionales y Extranjeros
Abstract
This study examined the impact of comprehensible input on the development of
speaking skills in English as a foreign language learner. The study included 91
participants from Universidad Técnica de Ambato of first and second semester, “PINE”
program, using a 23-item Likert scale supported by a Cronbach's alpha of 0.870 and
validated by five experts in the field. The investigation focused on analyzing
comprehensible input techniques, identifying effective speaking strategies and examining
speaking sub-skills developed in the classroom. The results showed that techniques such
as “Sheltered instruction” and “Scaffolding” were key to supporting language learning by
providing structured instruction and level-appropriate materials. Interactive tools with
“spaced repetition” usage such as Duolingo and Google Translate also received high
ratings, reflecting the growing role of technology in personalized learning. In terms of
speaking strategies, “Feedback on speaking” and “Presentations”, providing structured
opportunities for practice and improvement, was found to be most effective. The subskills most developed were “Making use of grammar, vocabulary, and functions”,
followed by “Oral fluency” and “Making use of register to speak appropriately”.
However, collaborative and creative tasks, such as producing different types of texts and
using interactive strategies, require further attention. These results highlighted the
importance of integrating comprehensible input with interactive technology-supported
activities to promote comprehensive language development.
Description
Este estudio examinó el impacto del input comprensible en el desarrollo de las
habilidades de habla en estudiantes de inglés como lengua extranjera (EFL). El estudio
incluyó a 91 participantes de la Universidad Técnica de Ambato del primer y segundo
semestre, programa “PINE”, utilizando una escala Likert de 23 ítems respaldada por un
alfa de Cronbach de 0,870 y validada por cinco expertos en el campo. La investigación
se centró en analizar las técnicas del input comprensible, identificar estrategias efectivas
para hablar y examinar las subhabilidades de habla desarrolladas en el aula. Los
resultados mostraron que técnicas como la “instrucción protegida” y el “andamiaje”
fueron clave para apoyar el aprendizaje de idiomas al proporcionar instrucción
estructurada y materiales apropiados para el nivel. Las herramientas interactivas con uso
de “repetición espaciada” como Duolingo y Google Translate también recibieron altas
calificaciones, lo que refleja el creciente papel de la tecnología en el aprendizaje
personalizado. En términos de estrategias de habla, se encontró que la “retroalimentación
sobre la conversación y las presentaciones”, que proporciona oportunidades estructuradas
para la práctica y la mejora, era la más eficaz. Las subhabilidades más desarrolladas
fueron “Uso de gramática, vocabulario y funciones”, seguidas de “Fluidez oral” y “Uso
de registros para hablar adecuadamente”. Sin embargo, las tareas colaborativas y
creativas, como la producción de diferentes tipos de textos y el uso de estrategias
interactivas, requieren mayor atención. Estos resultados resaltaron la importancia de
integrar el input comprensible con actividades interactivas apoyadas por tecnología para
promover el desarrollo integral del lenguaje.
Keywords
COMPREHENSIBLE INPUT, SPEAKING SKILLS, SHELTERED INSTRUCTION
Citation
Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la educación -Carrera de Pedagogía de los Idiomas Nacionales y Extranjeros