Prácticas gimnásticas en la fuerza explosiva de los estudiandes de educación general básica superior
No Thumbnail Available
Date
2025-01-17
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la educación -Carrera de pedagogía de la Actividad Física y deporte
Abstract
The thesis titled Gymnastic Practices in the Explosive Strength of Students in Upper
Basic General Education addresses the relevance of developing explosive strength, a
key factor in physical and sports performance. Its main objective was to determine
the impact of gymnastic practices on the explosive strength of students in Upper
Basic General Education. The methodology used was quantitative, applied, preexperimental, and field-based, with a longitudinal, analytical-synthetic, hypotheticaldeductive, and comparative design, employing the non-parametric Wilcoxon
statistical test. The results showed that the p value was less than 0.05 in both
dimensions (upper and lower body), validating the alternate hypothesis and
demonstrating a significant impact of the program. Initially, the explosive strength of
the lower body showed low levels with a predominance of negative ratings and an
absence of outstanding performances, while in the upper body, the results were
better, with a predominance of positive ratings. After the intervention, significant
improvements were observed: in the lower body, the acceptable level increased to
43.2%, and the very good level reached 10.8%, with a notable reduction in low
levels; in the upper body, the good level increased to 56.8%, and the very good level
to 24.3%, drastically reducing low levels. These findings reflect a general
improvement in the explosive strength of students in both the upper and lower body,
highlighting the effectiveness of the gymnastic practice program. The research
concludes that the implementation of these practices constitutes a valuable strategy
for strengthening explosive strength in educational contexts, demonstrating its
potential to optimize motor performance and promote a balanced development of
students' physical capacities.
Description
La tesis titulada Prácticas Gimnásticas en la Fuerza Explosiva de los Estudiantes
de Educación General Básica Superior aborda la relevancia del desarrollo de la
fuerza explosiva, un factor clave en el rendimiento físico y deportivo. Su objetivo
principal fue determinar el impacto de las prácticas gimnásticas en la fuerza
explosiva de los estudiantes de Educación General Básica Superior. La metodología
utilizada fue cuantitativa, aplicada, preexperimental y de campo, con un diseño
longitudinal, analítico-sintético, hipotético-deductivo y comparativo, empleando la
prueba estadística no paramétrica de Wilcoxon. Los resultados demostraron que el
valor p fue menor a 0,05 en ambas dimensiones (tren superior e inferior), validando
la hipótesis alterna y evidenciando un impacto significativo del programa.
Inicialmente, la fuerza explosiva del tren inferior presentó niveles bajos con
predominancia en calificaciones negativas y ausencia de desempeños sobresalientes,
mientras que en el tren superior hubo mejores resultados con predominancia en
calificaciones positivas. Tras la intervención, se observaron mejoras considerables:
en el tren inferior, el nivel aceptable aumentó al 43,2% y el nivel muy bien alcanzó el
10,8%, con una notable reducción de niveles bajos; en el tren superior, el nivel bien
se incrementó al 56,8% y el nivel muy bien al 24,3%, reduciendo drásticamente los
niveles bajos. Estos hallazgos reflejan una mejora general en la fuerza explosiva de
los estudiantes tanto en el tren superior como inferior, destacando la efectividad del
programa de prácticas gimnásticas. La investigación concluye que la aplicación de
estas prácticas constituye una estrategia valiosa para fortalecer la fuerza explosiva en
contextos educativos, demostrando su potencial para optimizar el rendimiento motor
y promover un desarrollo equilibrado de las capacidades físicas en los estudiantes.
Keywords
PRÁCTICAS GIMNÁSTICAS, FUERZA EXPLOSIVA, IMPACTO SIGNIFICATIVO
Citation
Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la educación -Carrera de pedagogía de la Actividad Física y deporte