El disfrute de la melancolía: la “rockola” estéticas musicales ecuatorianas
No Thumbnail Available
Date
2024-08
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Tècnica de Ambato, Facultad de Jurisprudencia y Ciencias Sociales, Carrera de Comunicaciòn
Abstract
The present research work, entitled "THE ENJOYMENT OF MELANCOLIA: THE
"ROCKOLA" ECUADORIAN MUSICAL AESTHETICS", starts from a bibliographic review
related to the central theme, where from the melodrama present in the cultural industries of
literature, radio, television, film and music, we seek to understand the social everyday life of
the popular class, because in Latin America through the melodrama is built its history and
cultural identity, observing how the discourse of love has been used as a strategy to sensitize
people at the time of observing the differences in social and cultural classes. Transferring this
context to Ecuador, the study of Ecuadorian music is carried out, especially the rock music
genre, to understand how the elites exclude popular cultures and all the contents produced and
related to them, so this study based on rock music, seeks to understand the ways of life of the
Ecuadorian people based on the melodramatic attitude and its discourse of love and
melancholy that engages through emotional narratives a series of enjoyable and empathetic
contents with Ecuadorian audiences. A methodology based on the elaboration of aesthetic and
musical discourse analysis matrices present in the rock and roll genre from the melodramatic
section is used, which indicate information such as: musical characteristics, use of rhetorical
figures, rhythm and musical tone, assonant and consonant rhyme, language forms, discourse
intentionality, structure of the musical discourse. This thesis is divided into: Chapter I,
theoretical framework, aimed at refuting, defending and contextualizing this study from the
assessment of different theorists who dominate and know the subject of melodrama and
cultural industries. Chapter II, the methodology used in this study presents the model in which
this research is worked and developed. Chapter III, in the section of discussion and analysis of
the results, indicates the information obtained by applying the methodology and theoretical
knowledge to the musical songs selected for this study, finally. Chapter IV indicates the
conclusions obtained at the end of this research work
Description
El presente trabajo de investigación, titulado “EL DISFRUTE DE LA MELANCOLIA: LA
“ROCKOLA” ESTETICAS MUSICALES ECUATORIANAS”, parte de una revisión
bibliográfica relacionada al tema central, dónde desde el melodrama presente en las industrias
culturales como: la literatura, la radio, la televisión, el cine y la música, se busca entender las
cotidianidades sociales de la clase popular, pues en América Latina a través del melodrama se
construye su historia e identidad cultural, al observar como el discurso del amor ha sido
utilizado a modo de estrategia para sensibilizar a las personas frente a aspectos de diferencias
de clases sociales y culturales. Trasladando este contexto al Ecuador, se realiza el estudio de la
música ecuatoriana, especialmente al género rockolero, para comprender como las elites
excluyen a las culturas populares y todos los contenidos producidos y relacionados a ellos, así
este estudio basado en la música rockolera, busca entender las formas de vida del pueblo
ecuatoriano en base a la actitud melodramática musical y su discurso del amor y la melancolía
que engancha mediante narrativas emotivas una serie de contenidos disfrutables y empáticos
con las audiencias ecuatorianas. Se utiliza una metodología basada en la elaboración de
matrices de análisis de discurso estético y musical presente en el género rockolero desde el
apartado melodramático, mismas que, indican información como: características musicales,
uso de figuras retoricas, ritmo y tono musical, rima asonante y consonante, formas del
lenguaje, intencionalidad del discurso, estructura del discurso musical. Esta tesis se divide en:
Capitulo I, marco teórico, encaminado a refutar, defender y contextualizar este estudio desde la
valoración de distintos teóricos que dominan y conocen el tema del melodrama y las industrias
culturales. Capitulo II, la metodología empleada en este estudio presenta el modelo en que se
trabaja y desarrolla esta investigación. Capitulo III, en el apartado de discusión y análisis de los
resultados, indica la información que se obtuvo al aplicar la metodología y los conocimientos
teóricos a las canciones musicales seleccionadas para este estudio, finalmente. Capitulo IV
indica las conclusiones obtenidas al finalizar este trabajo investigativo
Keywords
ROCKOLA, MÚSICA, MELODRAMA, DISCURSO, ESTÉTICA