AI-based voice chatbots and speaking skill
No Thumbnail Available
Date
2024-07-01
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la Educación-Carrera de Pedagogía de los Idiomas Nacionales y extranjeros
Abstract
Artificial intelligence has become an invaluable tool in education, innovating the way students
learn and teachers teach. Its benefits include access to personalized educational resources, and
developing cognitive skills. The subsequent research aimed to investigate the influence of AIbased voice chatbots in the development of speaking skill of students at Universidad Técnica de
Ambato. This study was part of the research project called “Aplicación de herramientas digitales
para el aprendizaje y el conocimiento (TAC) en la evaluación de aprendizajes”. For this reason, a
mixed approach was applied to fourth-level students, consisting of 24 participants enrolled in
“Pedagogía de los Idiomas Nacionales y Extranjeros” program. The qualitative information was
collected through 2 surveys, the first one focused on collecting data about the use of ‘‘Tecnologías
del aprendizaje y el Conocimiento’’ (TAC) tools in learning, and the second one was applied to
collect data about the level of acceptance of the technological tool, considering that was applied a
TAM Model questionnaire based on 4 constructs. Quantitative information was collected from a
pre and post-test taken from PET (Preliminary English Test) of Cambridge. The test was evaluated
using a rubric based on 4 criteria (grammar and vocabulary, discourse management, pronunciation,
and interactive communication). Eight interventions were applied, resulting in a statistically
significant improvement in speaking skill as exposed by statistical analysis using IBM SPSS. The
findings showed a considerable improvement in the students' fluency, since they avoided pauses
and hesitations. Moreover, the students demonstrated notable progress in their interactive
discourse by employing curated grammar and exhibiting good pronunciation. This improvement
was further complemented by the cultivation of problem solving skills and active participation.
Description
La inteligencia artificial se convirtió en una herramienta invaluable en la educación, innovando la
forma en que los estudiantes aprenden y los profesores enseñan. Sus beneficios incluyen acceso a
recursos educativos personalizados y desarrollo de habilidades cognitivas. El estudio tuvo como
objetivo investigar la influencia de los chatbots de voz basados en IA en el desarrollo de la
habilidad de habla de los estudiantes de la Universidad Técnica de Ambato. Este estudio fue parte
del proyecto de investigación llamado “Aplicación de herramientas digitales para el aprendizaje y
el conocimiento (TAC) en la evaluación del aprendizaje”. Para lo cual, se aplicó un enfoque mixto
a los estudiantes de cuarto nivel de la Universidad Técnica de Ambato, conformado por 24
participantes del programa “Pedagogía de las Idiomas Nacionales y Extranjeras”. La información
cualitativa se recolectó mediante de 2 encuestas, la primera recolecto datos sobre el uso de
herramientas de ''Tecnologías de Aprendizaje y Conocimiento'' (TAC) en el aprendizaje. La
segunda recolecto datos sobre el nivel de aceptación de la herramienta tecnológica, aplicando un
cuestionario Modelo TAM. La información cuantitativa se recogió con un pre y post test de PET
(Preliminary English Test). La prueba evaluó 4 criterios (gramática y vocabulario, manejo del
discurso, pronunciación y comunicación interactiva). Se aplicó 8 intervenciones, resultando en una
mejora de la habilidad del habla, expuesto por el análisis estadístico de IBM SPSS. Los hallazgos
mostraron una mejora considerable en la fluidez de los estudiantes. Además, los estudiantes
demostraron progreso en su discurso interactivo al emplear una buena gramática y pronunciación.
Adicionalmente, se cultivó la habilidad de resolución de problemas y la participación activa.
Keywords
AI CHATBOTS, SPEAKING SKILL, TAC TOOLS