Self-regulated learning and reading skill
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Date
2024-01-01
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la Educación-Carrera de Pedagogía de los Idiomas Nacionales y extranjeros
Abstract
The study conducted analyzed students' perspectives on self-regulated learning
in reading skill. For the study, 73 pre-service students (26 males and 47 females)
participated in a descriptive non-experimental research. The data was collected using
a survey that was composed of 3 sections, with 24 items on a frequency Likert scale,
and included 2 open-ended questions. The survey was validated using Cronbach's
Alpha coefficient (0.968). After the application of the survey, the results showed that
the most used self-regulated learning strategy was selective help-seeking, that
demands students to seek help from different resources when they need help. It was
also revealed that the most promoted self-regulated learning phase in class was the
performance phase, the phase of active participation of students. Finally, it was also
reported that the most used reading comprehension strategy was to make predictions,
which encourage active engagement with the text. Explicit instruction in self-regulated
learning is vital for students to learn to become more aware of their learning and to
take control of it, so that they gain a sense of responsibility and autonomy in their
education.
Description
El estudio realizado analizó las perspectivas de los estudiantes sobre el
aprendizaje autorregulado de la destreza lectora. Para el estudio, 73 estudiantes de
pregrado (26 hombres y 47 mujeres) participaron en una investigación descriptiva no
experimental. Los datos se recogieron mediante una encuesta que constaba de 3
secciones, con 24 ítems en una escala Likert de frecuencia, e incluía 2 preguntas
abiertas. La encuesta se validó mediante el coeficiente Alfa de Cronbach (0,968). Tras
la aplicación de la encuesta, los resultados mostraron que la estrategia de aprendizaje
autorregulado más utilizada era la búsqueda selectiva de ayuda, que exige a los
estudiantes buscar ayuda en diferentes recursos cuando la necesitan. También se reveló
que la fase de aprendizaje autorregulado más promovida en clase fue la fase de
actuación, la fase de participación activa de los alumnos. Por último, también se
informó que la estrategia de comprensión lectora más utilizada fue hacer predicciones,
las cuales fomentan la participación activa con el texto. La instrucción explícita en el
aprendizaje autorregulado es vital para que los estudiantes aprendan a ser más
conscientes de su aprendizaje y tomen el control de este, de modo que adquieran
sentido de responsabilidad y autonomía en su educación.
Keywords
SELF-REGULATED LEARNING, READING SKILL, SRL PHASES