Relaciones Interpersonales y Cultura de Paz
No Thumbnail Available
Date
2023-09
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Tècnica de Ambato, Facultad de Jurisprudencia y Ciencias Sociales, Carrera de Trabajo Social
Abstract
The present investigation is developed due to the need to analyze the influence of
interpersonal relationships in the culture of peace in the students of higher basic
education of the "Unidad Educativa Alicia Macuard de Yerovi".
For the execution of the research, a methodology with a quantitative approach was
used, where a survey of 38 items was prepared and applied to a population of 84.
Subsequently, the expert validation technique and the analysis of the Validity
Coefficient of Content in addition to verifying the reliability of the questionnaire by
applying the "Cronbach's Alpha" method. The information obtained was tabulated,
generating tables and statistical graphs that allowed reaching the results extracted from
the source.
The hypothesis raised in the investigation was verified through the correlation of
Spearman's Rho test, where it was verified that interpersonal relationships are
significantly related to the culture of peace. Based on the results obtained, the quality
of the social interactions of the students in the school environment is evidenced, which
in general terms present a moderate level with areas in which they can be improved
where dialogue and effective communication are essential factors for the construction
of an adequate culture of peace in the educational field. In addition, the students
demonstrate a moderate level in terms of conflict resolution, acceptance and
assertiveness, there is a tendency towards positive attitudes, sometimes avoiding
discussions and judgments towards their peers, within the framework of an inclusive,
democratic and peaceful coexistence environment.
Description
La presente investigación se desarrolla debido a la necesidad de analizar la influencia
de las relaciones interpersonales en la cultura de paz en los estudiantes de educación
básica superior de la “Unidad Educativa Alicia Macuard de Yerovi”.
Para la ejecución de la investigación se utilizó una metodología con un enfoque
cuantitativo donde se elaboró y aplicó una encuesta de 38 ítems a una población de 84.
Posteriormente, se utilizó la técnica de validación de expertos y se procedió a realizar
el análisis del Coeficiente de Validez de Contenido además de verificar la
confiabilidad del cuestionario aplicando el método “Alfa de Cronbach”. La
información obtenida se tabuló generando tablas y gráficas estadísticas que
permitieron llegar a los resultados extraídos de la fuente.
La hipótesis planteada en la investigación se verifico mediante la correlación de la
prueba Rho de Spearman, donde se comprobó que las relaciones interpersonales se
relacionan significativamente con la cultura de paz. En base a los resultados obtenidos,
se evidencia la calidad de las interacciones sociales de los estudiantes en el entorno
escolar que en términos generales presentan un nivel moderado con áreas en las cuales
se pueden mejorar donde el diálogo y la comunicación efectiva son factores esenciales
para la construcción de una cultura de paz idónea en el ambiente educativo. Además,
los estudiantes demuestran un nivel moderado en cuanto a la resolución de conflictos,
aceptación y asertividad, existe una tendencia hacia actitudes positivas, evitando en
ocasiones discusiones y juicios hacia sus compañeros, en el marco de un entorno de
convivencia inclusiva, democrática y pacífica.
Keywords
RELACIONES INTERPERSONALES, CULTURA DE PAZ, ENTORNO ESCOLAR, CONVIVENCIA