Estilos de apego y estrategias de afrontamiento en estudiantes universitarios
No Thumbnail Available
Date
2023-03-01
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Técnica de Ambato/ Facultad de Ciencias de Salud /Carrera de Psicología Clínica
Abstract
The relationship between attachment styles and coping strategies in university students
was investigated; the sample consisted of 323 university students from Cotopaxi.
Validated and standardized instruments were used for the evaluation of the variables, such
as the Questionnaire of Experiences in Close Relationships-Revised ECR-R R adapted to
the Ecuadorian population and the Coping Strategies Inventory CSI. The study has a
descriptive-correlational scope, in terms of design it is a non-experimental and crosssectional study, also the sampling technique used was non-probabilistic by convenience
with inclusion and exclusion criteria. The results showed that the anxious attachment style
presented a low positive correlation with the eight coping strategies: problem solving (p
0.014), self-criticism (p < .001), emotional expression (p < .001), desiderative thinking
(p < .001), social support (p < .001), and social support (p < .001). 001), social support (p
0.032), cognitive restructuring (p 0.015), problem avoidance (p < .001) and social
withdrawal (p < .001); on the contrary, it is observed that the avoidant attachment style
presents positive correlation only with self-criticism (p 0.036). Therefore, it is concluded
that the greater the presence of anxious attachment, the higher the scores for the eight
strategies described above, and likewise, the greater the presence of avoidant attachment,
the higher the scores for self-criticism
Description
Se investigó la relación entre los estilos de apego y estrategias de afrontamiento en
estudiantes universitarios; la muestra con la que se trabajó fueron 323 estudiantes
universitarios de Cotopaxi. Para la evaluación de las variables se utilizaron instrumentos
validados y estandarizados como el Cuestionario de Experiencias en las Relaciones
Cercanas-Revisadas ECR-R R adaptada a la población ecuatoriana y el Inventario de
Estrategias de Afrontamiento CSI. El estudio tiene un alcance descriptivo – correlacional,
en cuanto al diseño se trata de un estudio no experimental y de corte transversal, además
la técnica de muestreo utilizada fue no probabilística por conveniencia con criterios de
inclusión y exclusión. Los resultados mostraron que el estilo de apego ansioso presenta
correlación positiva baja con las ocho estrategias de afrontamiento así: resolución de
problemas (p 0.014), autocritica (p < .001), expresión emocional (p < .001), pensamiento
desiderativo (p < .001), apoyo social (p 0.032), restructuración cognitiva (p 0.015),
evitación de problema (p < .001) y retirada social (p < .001); por el contrario, se observa
que el estilo de apego evitativo presenta correlación positiva únicamente con la autocrítica
(p 0.036). Por tanto, se concluye a mayor presencia de apego ansioso mayor puntuación
de las ocho estrategias anteriormente descritas, de igual manera a mayor presencia de
apego evitativo mayores puntuaciones en autocrítica.
Keywords
ESTILOS DE APEGO, ESTRATEGIAS DE AFRONTAMIENTO, UNIVERSITARIOS