Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/38018
Title: Funcionalidad familiar y asertividad en estudiantes de educación general básica superior y bachillerato
Authors: García Ramos, Diana Carolina Ps. Cl. Mg.
Carrasco Sánchez, Adriana Elizabeth
Keywords: ASERTIVIDAD
FAMILIA
FUNCIONALIDAD FAMILIAR
HABILIDADES SOCIALES
Issue Date: 1-Mar-2023
Publisher: Universidad Técnica de Ambato/ Facultad de Ciencias de Salud /Carrera de Psicología Clínica
Abstract: Students who are passive victims of bullying have difficulties in assertiveness, a social skill most frequently learned in the family. The objective was to determine the relationship between family functionality and assertiveness dimensions in 87 students of a PCEI educational institution in Tungurahua. The research approach was quantitative, correlational in scope, nonexperimental and cross-sectional design. The instruments applied were the Family Functioning Perception Test (FF-SIL) and the Multidimensional Assertiveness Scale (EMA). The results showed a moderate positive relationship between family functionality and one of the dimensions of assertiveness: assertiveness (R= 0.605, p < 0.01); the highest percentage (46%) corresponded to individuals who expressed having a moderately functional family; in the three dimensions of assertiveness there was a predominance of subjects who are in the normal range; the mean family functionality score in men (H=44.4) was not significantly different from that in women (M=47.2). In conclusion, the higher the family functionality, the higher the assertiveness; there was a predominance of families that partially develop seven categories; most of the students in each of the assertiveness dimensions reflected a fluctuating and intermediate degree and finally, sex did not interfere in family functionality
Description: Los estudiantes víctimas de tipo pasivas dentro del acoso escolar tienen dificultades en asertividad, habilidad social aprendida con mayor frecuencia en la familia. El objetivo fue determinar la relación entre funcionalidad familiar y las dimensiones de asertividad en 87 estudiantes de una institución educativa PCEI en Tungurahua. El enfoque de la investigación fue cuantitativo, alcance correlacional, diseño no experimental y de corte transversal. Los instrumentos aplicados fueron el Test de Percepción del Funcionamiento Familiar (FF-SIL) y la Escala Multidimensional de Asertividad (EMA). Los resultados reflejaron una relación positiva moderada entre funcionalidad familiar y una de las dimensiones de asertividad: asertividad (R= 0.605, p < 0.01); el mayor porcentaje (46%) correspondió a individuos que expresan tener una familia moderadamente funcional; en las tres dimensiones de asertividad predominaron sujetos que se encuentran en la normalidad; la media de puntuación de funcionalidad familiar en hombres (H=44.4) no fue significativamente distinta que en mujeres (M=47.2). En conclusión, a mayor funcionalidad familiar mayor asertividad; existió un predominio de familias que desarrollan parcialmente siete categorías; la mayor parte de los estudiantes en cada una de las dimensiones de asertividad reflejaron un grado fluctuante e intermedio y por último el sexo no interfirió en la funcionalidad familiar.
URI: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/38018
Appears in Collections:Psicología Clínica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
carrasco__sánchez_adriana_elizabeth, final.pdf832,03 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.