Picture strip stories and speaking skill
No Thumbnail Available
Date
2023-02-01
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la Educación- Pedagogía de los Idiomas Nacionales y Extranjeros
Abstract
Nowadays, speaking in a second language is a difficult skill to master. For this reason,
it is essential to introduce new communicative strategies such as picture strip stories
which offer advantages and allow students to improve their speaking skills. The
objective of this research work was to analyze the effectiveness of using picture strip
stories to develop speaking skills. Furthermore, this research had a quantitative
approach because statistical calculations were employed to collect the data. Likewise,
it was necessary to apply a pre-experimental design where an experimental group
participated in this study. In addition, this project was centered on bibliographic and
field research with a correlational level to analyze the relationship between the
variables studied. Moreover, the instrument used to collect data in this research was a
Cambridge A2 Flyers pre-test and post-test based on the speaking part. Additionally,
a rubric was needed to assess speaking skills based on three criteria: vocabulary and
grammar, pronunciation, and interactive communication. Thus, the mean of the pretest
was 2.24, and the post-test was 3.05, which indicates a significant difference. Based
on this, a normality test called Shapiro-Wilk was performed to examine and discuss
the results with the data obtained. Subsequently, the Wilcoxon non-parametric test was
adapted to verify the respective hypothesis, giving a p-value of 0.000, accepting the
alternative hypothesis. Finally, it was concluded that the picture strip story strategy
contributed positively to the student's speaking skills. It stimulated imagination and
creativity, providing opportunities to communicate in a realistic context and becoming
an attractive medium to produce communication, developing speaking skills and
allowing the creation of something new, fun, and engaging. It was a source of support
for students to remember vocabulary, grammatical rules, or any other content, as visual
information is retained more effectively and lastingly.
Description
Hoy en día, hablar en una segunda lengua es una destreza difícil de dominar. Por esta
razón, es esencial introducir nuevas estrategias comunicativas, como los, cuentos en
tiras de imágenes, que ofrecen ventajas y permiten a los estudiantes mejorar su
expresión oral. El objetivo de este trabajo de investigación era analizar la eficacia del
uso de los cuentos ilustrados para desarrollar la expresión oral. Esta investigación tuvo
un enfoque cuantitativo con un diseño pre-experimental. Este estudio se centró en la
investigación bibliográfica y de campo con un nivel correlacional para analizar la
relación entre las variables estudiadas. El instrumento utilizado para recoger datos en
esta investigación fue un Cambridge A2 Flyers pre-test y post-test basado en la parte
oral. Fue necesario una rúbrica para evaluar las destrezas orales basada en tres
criterios: vocabulario y gramática, pronunciación y comunicación interactiva. La
media del pre-test fue de 2,24 y la del pos-test de 3,05. Partiendo de esta base, se
realizó una prueba de normalidad denominada Shapiro-Wilk para examinar y discutir
los resultados con los datos obtenidos. Posteriormente, se adaptó la prueba no
paramétrica de Wilcoxon para verificar la hipótesis respectiva, arrojando un valor p de
0,000, aceptándose la hipótesis alternativa. Finalmente, la estrategia del cuento con
tira de imágenes contribuyó positivamente a la capacidad de expresión oral del
alumno. Estimuló la imaginación y la creatividad, proporcionando oportunidades para
comunicarse en un contexto realista y convirtiéndose en un medio atractivo para
producir comunicación, desarrollando las habilidades de expresión oral y fomentado
la creación de algo nuevo, divertido y atractivo. Fue una fuente de apoyo para que los
alumnos recordaran vocabulario, reglas gramaticales o cualquier otro contenido, ya
que la información visual se retiene de forma más eficaz y duradera.
Keywords
COMMUNICATION, IMAGINATION, PICTURE STRIP STORIES