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Title: Ampliación de la vía El Limón – el deseo tramo 12+000 a 16+000 perteneciente al cantón Pangua de la provincia de Cotopaxi
Authors: Bayas Altamirano, Myriam Marisol
Guallpa Pando, Johnny Paul
Keywords: TPDA
CBR
VÍA
DISEÑO GEOMÉTRICO
PAVIMENTO
PRESUPUESTO
Issue Date: Sep-2022
Publisher: Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ingeniería Civil y Mecánica, Carrera de Ingeniería Civil
Abstract: Due to the fact that currently between the El Limón - El Deseo sector in the 12+000 to 16+000 section there is an average baseline of 3 m, making traffic difficult, we used the parameters standardized by the Ministry of Transportation and Public Works MTOP - 2003 and AASHTO regulations. For this purpose, data collection and analysis methods were implemented to determine the current condition of the road and to propose an adequate solution to improve the quality of life of the residents. To determine the orographic characteristics of the area, a topographic survey was used with an M3-DR2 total station along the road axis with a 50 m strip on each side. To determine vehicular traffic, we used the TPDA counting method with a 20-year projection, which allowed us to establish horizontal and vertical geometric and pavement structure design parameters based on MTOP and AASHTO guidelines. With the extraction of soils, it was determined that between sections 12+000 to 16+000 there is a predominance of clayey-loamy soil of medium to low plasticity based on the plasticity charts (SUCS) and AASHTO, in addition, the bearing capacity of the soil was determined by the CBR test, which determined a structure of 20 cm of sub-base, 10 cm of base and 5 cm of asphalt binder. With the quantification of cut and fill, a referential construction budget was determined with a value of $ 935,547.85 US dollars.
Description: Debido a que actualmente entre el sector El Limón – El Deseo en el tramo 12+000 a 16+000 presenta una línea base promedio de 3 m dificultando el tránsito; se recurre a los parámetros normalizados por el Ministerio de Transporte y Obras Públicas MTOP – 2003 y normativa AASHTO. Para esto se implementó métodos de recolección y análisis de datos, lo que permite determinar la condición actual de la vía y plantear una solución adecuada para mejorar la calidad de vida de los moradores. Para determinar las características orográficas de la zona se empleó el levantamiento topográfico con una estación total M3-DR2 a lo largo del eje vial con una faja de 50 m a cada lado. Para determinar el tránsito vehicular se recurrió al método de conteo TPDA con proyección a 20 años, lo que permitió establecer parámetros de diseño tanto geométrico horizontal y vertical como de la estructura de pavimento en base a los lineamientos MTOP y AASHTO. Con la extracción de suelos se determinó entre tramo 12+000 a 16+000 predomina un suelo Arcilloso – Limoso de plasticidad media a baja en base a las cartas de plasticidad (SUCS) y AASHTO, además se determinó la capacidad portante del suelo por el ensayo de CBR con lo que se determinó una estructura de 20 cm de Sub-base, 10 cm de Base y 5 cm carpeta asfáltica. Con la cuantificación de corte y relleno se determinó un presupuesto referencial de construcción con un valor de $ 935.547,85 dólares americanos.
URI: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/36452
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