Las tic tac tep en el desarrollo de entornos personales de aprendizaje en el área de matemática en los estudiantes de noveno año de la U.E. OXFORD
No Thumbnail Available
Date
2022-07-01
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la Educación-Maestría en Educación mención Enseñanza de la Matemática
Abstract
En la actualidad los docentes emplean recursos educativos digitales gratuitos existentes en
la web, los cuales no siempre benefician a la destreza en desarrollo, generando poco
interés y participación, además complementado con una escasa utilización de las
tecnologías en plataformas de gamificación dentro del aula. El presente trabajo de
titulación se enfoca en el desarrollo de actividades lúdicas que motivan al estudiante. El
objetivo que persigue la investigación es relacionar las Tecnologías de la Información y
Comunicación (TIC), las Tecnologías del Aprendizaje y Conocimiento (TAC), y
Tecnologías del Empoderamiento Personal (TEP) en el desarrollo de entornos personales
de aprendizaje en el área de matemática en los estudiantes de noveno año de la U.E.
Oxford. La metodología empleada es de tipo experimental, exploratoria y documental con
un enfoque cuantitativo. La técnica que se utilizó fue la encuesta, basada en dos
instrumentos; el primero un cuestionario estructurado de las herramientas web 3.0
empleado como pre-test, conformado de 24 preguntas, seis de ellas miden la parte
sociodemográfica, 16 preguntas en escala de Likert y 2 preguntas dicotómicas;
Description
At the present time the teachers employ free digital resources that exist on the web
page, which not always benefit the skill in development, generating a little interest and
participation of the student, moreover completing with a limited utilization of
technologies on platforms of gamification inside the classroom. The present work of
title is focused in the development of playful activities that motivate the student. The
objective that follow the investigation is to relate the Information and Communication
Technologies (TIC), Learning and Knowledge Technologies (TAC) and Personal
Empowerment Technology (TEP) in the development of personal learning environments
in the area of mathematics in ninth-year students of U.E. Oxford”. The methodology
used is experimental, exploratory and documentary with a quantitative approach. The
technique used was the survey, based on two instruments; first, a structured
questionnaire of web 3.0 tools used as a pre-test, made up of 24 questions, six of which
measure the sociodemographic part, 16 questions on a Likert scale and 2 dichotomous
questions; Subsequently, the previously validated instrument was applied as a post-test
XVIII
based on the Technology Acceptance Model (TAM) made up of 15 questions. The
instruments used for the research were validated using Cronbach's Alpha statistic. The
population was 51 students of ninth-year from Educational Unit Oxford; obtaining as a
result the acceptance of the new environment of the educational platform Moodle.
Recognizing that ICT TAC TEP are fundamental in the educational field, since they
demonstrate an innovative educational strategy that fosters interaction with free web 3.0
tools available on the Internet, where students prefer to work with TAC tools on
gamification platforms due to their ease of use showing greater interest in collaborative
work, optimizing time and resources
Keywords
HERRAMIENTAS WEB 3.0, TIC, TAC, TEP, EDUCACIÓN VIRTUAL, APRENDIZAJE