Intervención educativa de enfermería en la adherencia terapeútica de adultos mayores con diagnósticos de hipertensión y diabetes durante la pandemia covid-19
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Date
2021-09-01
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universdidad Técnica de Ambato/Facultad de Ciencias de la Salud/Carrera de Enfermería
Abstract
The low figures of therapeutic adherence have become a worldwide health
problem, so the present research had the objective of applying an educational
nursing intervention on the therapeutic adherence to older adults with
diagnoses of hypertension and diabetes during the COVID-19 pandemic,
through a quantitative-explanatory study, with a quasi-experimental and crosssectional
design. The sample consisted of 30 older adults belonging to the
Lions Club of the Sigsicalle Sur neighborhood, divided into an experimental
group and a control group, with 15 persons each. Regarding the results, the
experimental group presented pre- and post-intervention adherence
percentages of 65.3% and 76.15%, respectively. While the control group
decreased adherence by 1,48%. Regarding the first dimension related to the
intake of medication, food and exercise, adherence increased by 12.77%,
regarding the dimension related to medical-behavioral follow-up, it increased by
7.14% and regarding the third dimension of self-efficacy, it increased by
12.64%. In conclusion, the effectiveness of the intervention on therapeutic
adherence is shown, so that the significant contribution of the educational role
of nursing during the COVID-19 pandemic can be affirmed.
Description
Las bajas cifras de adherencia terapéutica se han convertido en un problema
de salud a nivel mundial, por lo que la presente investigación tuvo como
objetivo aplicar una intervención educativa de enfermería sobre la adherencia
terapéutica a adultos mayores con diagnósticos de hipertensión y diabetes
durante la pandemia COVID-19, mediante un estudio de tipo cuantitativoexplicativo,
con diseño cuasi experimental y de corte transversal. La muestra
estuvo constituida por 30 adultos mayores pertenecientes al Club de Leones
del barrio Sigsicalle Sur, divididos en un grupo experimental y otro de control,
con 15 personas cada uno. En lo referente a los resultados, el grupo
experimental presentó porcentajes de adherencia pre y post intervención de
65,3% y 76,15%, respectivamente. Mientras que el grupo de control disminuyó
la adherencia en 1,48%. En cuanto a la primera dimensión acerca de la ingesta
de medicación, alimentos y ejercicio, aumentó la adherencia en 12,77%,
respecto a la dimensión relacionada con el seguimiento médico-conductual
acrecentó en 7,14% y sobre la tercera dimensión de autoeficacia, incrementó
12,64%. En conclusión, se muestra la efectividad de la intervención sobre la
adherencia terapéutica, por lo que se puede afirmar el aporte significativo del
rol educativo de enfermería durante la pandemia COVID-19.
Keywords
INTERVENCIÓN, EDUCACIÓN, ENFERMERA, PANDEMIA