Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/32521
Title: El funcionamiento familiar y su influencia en el desarrollo del estrés académico en estudiantes de bachillerato
Authors: Vargas Espín, Alba del Pilar Psic. Cl. Mg.
Alvarado Garzón, Ana Lucia
Keywords: ADOLESCENTES
BACHILLERATO
DISFUNCIÓN FAMILIAR
ESTRÉS
Issue Date: 1-Mar-2021
Publisher: Universidad Técnica de Ambato/Facultad de Ciencias de la Salud/Carrera de Psicología Clínica
Abstract: Family functioning and academic stress are terms that have taken on relevance in the current context of humanity and are being researched in the branch of psychology. Objective: To analyze the influence of family functioning on the development of academic stress in high school students. Materials and methods: A correlational research design was used, with a cross-sectional and non-experimental quantitative approach. The tests used for the decision of the variables were, FF-SIL Questionnaire and Sisco Inventory of academic stress. We worked with a sample of 128 students belonging to the levels of first, second and third year of high school, which were selected through inclusion and exclusion criteria, reaching 77 women and 51 men between 14 and 19 years old. Results: We identified the types of family functioning, 43% the moderately functional family, 34% the functional family, 19% the dysfunctional family, and 4% the severely dysfunctional family; while the levels of academic stress in high school students were, 33% mild stress level, 57% moderate stress level, and 10% deep stress level. Conclusion: Finally, the most relevant family functioning was the moderately functional type of family, while the level of academic stress in the student population was moderate. It was possible to obtain a relationship between family functioning and academic stress; however, the two are not mutually influential.
Description: El funcionamiento familiar y estrés académico son términos que han tomado relevancia en el contexto actual de la humanidad y están siendo investigados en la rama de la psicología. Objetivo: Analizar la influencia del funcionamiento familiar en el desarrollo del estrés académico en estudiantes de bachillerato. Materiales y métodos: Se utilizó un diseño de investigación de tipo correlacional, con enfoque cuantitativo de corte transversal y no experimental. Los test utilizados para la decisión de las variables fueron, Cuestionario FF-SIL e Inventario de Sisco de estrés académico. Se trabajó con una muestra de 128 estudiantes pertenecientes a los niveles de primero, segundo y tercer año de bachillerato, los cuales fueron seleccionados mediante criterios de inclusión y exclusión, llegando a participar 77 mujeres y 51 hombres de edades entre 14 a 19 años. Resultados: Se identificó los tipos de funcionamiento familiar, 43% familia moderadamente funcional, 34% la familia funcional, 19% la familia disfuncional y 4% la familia severamente disfuncional; mientras que los niveles de estrés académico en estudiantes de bachillerato fueron, 33% nivel de estrés leve, 57% nivel de estrés moderado y 10% nivel de estrés profundo. Conclusión: Finalmente, el funcionamiento familiar con mayor relevancia fue el tipo de familia moderadamente funcional, mientras que el nivel de estrés académico de la población estudiantil fue moderado, se pudo obtener una relación entre el funcionamiento familiar y estrés académico, sin embargo, las mismas no son influyentes entre sí.
URI: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/32521
Appears in Collections:Psicología Clínica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ALVARADO GARZÓN ANA LUCIA.pdf932,29 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.