Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/30440
Title: Graphic organizers in reading comprehension development
Other Titles: Organizadores gráficos en el desarrollo de la comprensión lectora
Authors: Hernández Chérrez, Elsa de los Ángeles
Carrera Martínez, Verónica Paulina
Keywords: ORGANIZADORES GRÁFICOS
ESTRATEGIAS COGNITIVAS
PROCESO DE APRENDIZAJE
ESTRATEGIAS VISUALES DE APRENDIZAJE
HABILIDADES DE COMPRENSIÓN LECTORA
HABILIDADES DE APRENDIZAJE
Issue Date: Oct-2019
Publisher: Universidad Técnica de Ambato. Dirección de Posgrado. Maestria en la Enseñanza del Idioma Inglés como Lengua Extranjera
Abstract: The purpose of this study was to analyze the influence of the use of graphic organizers strategies in the development of students reading comprehension in the students of the Unidad Educativa Joaquin Lalama, Ambato- Ecuador. The study combined the quali-quantitative paradigm and was used with a quasi-experimental design. This investigation was carried out with a sample represented by 75 students, who were randomly distributed in a control group (40 students) and an experimental group (35 students). The students of this research were examined before and after the exposure of this intervention. The test instruments were designed by the researcher. For this examination a text was presented in order for the students to read it and complete some reading comprehension activities, they had 25 minutes to complete the test and a short 5 minutes’ previous interview was made in order to measure the previous knowledge of the students. The results of the pretest and posttest were analyzed and presented in forms of percentages, frequencies and tables. The data collected and analyzed was complemented with a paragraph of analysis. The data was collected by means of the observation technique and the application of a pre-test and a post-test. Students in the group that received treatment (Experimental group) improved significantly in receptive skills (listening and concentration), learning skills (decoding, understanding and previous knowledge) and as a result in reading comprehension, compared with the group that used traditional techniques (Control group). This improvement in the Experimental group demonstrated that the implementation of the strategy had the expected results and improved reading comprehension. The results proved that the use of graphic organizers strategy developed the students` reading comprehension in a group of students from the Joaquin Lalama School, Ambato, Ecuador, was effective.
Description: Este estudio tuvo como finalidad analizar la influencia del uso de organizadores gráficos en el desarrollo de la comprensión lectora en los estudiantes de La Unidad Educativa Joaquin Lalama, Ambato- Ecuador. Esta investigación se basó en una metodología mixta en el paradigma cuali-cuantitativo y en un diseño cuasiexperimental. Esta investigación se llevó a cabo por una muestra representada por 75 estudiantes, quienes se distribuyeron de forma aleatoria en grupo control (40 estudiantes) y grupo experimental (35 estudiantes). Los estudiantes de esta investigación se examinaron antes y después de la exposición a la intervención. Los instrumentos fueron diseñados por el investigador. Para esta investigación se presentó un texto con la finalidad que los estudiantes la leyeran y completaran las actividades de comprensión de la lectura, los estudiantes tenían 25 minutos para completar la prueba y una entrevista previa de 5 minutos con la finalidad de medir el conocimiento previo. Los resultados del pretest y el postest se analizaron en forma de porcentajes, frecuencias y tablas. La información se recolectó y analizó complementada con párrafos de análisis. Los estudiantes del grupo que recibió la intervención (Grupo experimental) mejoraron significantemente en sus habilidades receptivas (Escuchar y concentración), habilidades de aprendizaje (decodificación, entender y conocimiento previo), y como resultado en la comprensión lectora comparado con el grupo que usó técnicas tradicionales (Grupo de control). Los resultados demostraron que el uso de la estrategia de organizadores gráficos desarrolló la comprensión lectora en los estudiantes de La Unidad Educativa Joaquin Lalama en Ambato, Ecuador fue efectivo.
URI: http://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/30440
Appears in Collections:Maestría en Enseñanza del Idioma Inglés como Lengua Extranjera

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Carrera Verónica.pdf3,49 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.