Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/30090
Title: Metacognitive strategies in English reading skill development
Other Titles: Estrategias metacognitivas en el desarrollo de habilidades de lectura en Inglés
Authors: Silva Chávez, Judith Alexandra
Masabanda Parra, Nelly Jeanette
Keywords: ESTRATEGIAS METACOGNITIVAS
PRELECTURA
POSLECTURA
ENSEÑANZA
Issue Date: Aug-2019
Publisher: Universidad Técnica de Ambato. Dirección de Posgrado. Maestria en la Enseñanza del Idioma Inglés como Lengua Extranjera
Abstract: The main goal of this investigation was to analyze the effect of metacognitive strategies to improve the reading skill in English. The methodology used was quasi-experimental, with a pretest-posttest design, with control group and experimental group. Data were collected through a questionnaire and a pretest and posttest. The sample consisted of 54 students, the 27 students of Class A and the 27 students of Class B. The Class A was designed as the control group and did not receive any treatment while The Class B was designed as the experimental group and received the treatment with metacognitive strategies. The pedagogical intervention consisted in the implementation of 6 metacognitive strategies supported in three processes: before, during and after the reading. According to the chi-square value obtained from the data, it was observed that, for a confidence level of 0.99, the value of the experimental group was higher than that of the control group, therefore the use of metacognitive strategies enhances the development of the reading skill in Ninth year graders at Unidad Educativa “Julio Enrique Fernández” in Ambato-Ecuador. The proposal was implemented during 6 weeks. A different strategy was applied once a week with the support of the classroom teacher.
Description: El objetivo principal de esta investigación fue analizar el efecto de las estrategias metacognitivas en el desarrollo de la habilidad de lectura en inglés. La metodología utilizada fue cuasi-experimental, con un diseño pretest-posttest, con grupo control y grupo experimental. Los datos fueron recolectados a través de un cuestionario y un pretest y un posttest. La muestra estuvo conformada por 54 estudiantes, 27 estudiantes de la Clase A y 27 de la Clase B. La Clase A se asignó como grupo de control y no recibió ningún tratamiento, mientras que la Clase B se asignó como el grupo experimental y recibió el tratamiento con estrategias metacognitivas. La intervención pedagógica consistió en la implementación de 6 estrategias metacognitivas apoyadas en tres procesos: antes, durante y después de la lectura. Según el valor de Chi cuadrado obtenido a partir de los datos, se observó que, para un nivel de confianza de 0,99, el valor del grupo experimental era mayor que el del grupo de control, por lo que concluyó que el uso de estrategias metacognitivas mejoró el desarrollo de la habilidad de lectura en estudiantes de noveno año en Unidad Educativa “Julio Enrique Fernández” en Ambato-Ecuador. La propuesta se implementó durante 6 semanas. Una vez por semana se aplicó una estrategia diferente con el apoyo del docente de aula.
URI: http://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/30090
Appears in Collections:Maestría en Enseñanza del Idioma Inglés como Lengua Extranjera

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Masabanda Nelly.pdf9,12 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.