Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/12706
Title: LA INTERRELACIÓN MAESTRO-ESUDIANTE Y EL DESARROLLO ACADÉMICO DE LOS NIÑOS/AS DEL CENTRO EDUCATIVO MUNICIPAL ALICIA MARCUARD DE YEROVI DE LA PARROQUIA SAN MIGUEL, CANTÓN SALCEDO PROVINCIA DE COTOPAXI”.
Authors: VILLAVICENCIO V., DR.MG.GONZALO
BALAREZO MORALES, MIYAM ISABEL
Keywords: INTERRELACIÓN MAESTRO ESTUDIANTE
DESARROLLO ACADÉMICO
Issue Date: 3-Sep-2015
Publisher: Universidad Tècnica de Ambato. Facultad de Ciencias Humanas y de la Educaciòn. Educaciòn Bàsica
Abstract: The research work titling makes a deep analysis of teacher-student relationships and their influence on the academic performance of children Municipal Education Center Alicia Marcuard Yerovi Parish of San Miguel, the Cantón Salcedo Province Cotopaxi and used what they learned as the development of their personal and school activities. The participation of students and teachers in the teaching-learning process is necessary for children to arrive at meaningful knowledge, and good cognitive and behavioral development through good relationships. Having identified the problem through research field we proceed to the construction of the theoretical framework to properly set the variables of research thanks to all information collected based on the use of books, magazines, and internet. With the help of the information the research methodology is established, appropriate tools for information processing and analysis of the variables investigated were developed, the data obtained were statistically investigated by applying surveys to students, teachers and parents, coming to establish findings and appropriate recommendations. In reviewing all the information about teacher-student relationships and influence on academic development in children, it is necessary to raise the Proposed Settlement, the same which includes an activity guide to encourage proper relationships in the educational community they will be used as support to achieve the optimization of school performance and appropriate personal relationships.
Description: El trabajo investigativo de titulación hace un análisis profundo de las relaciones interpersonales maestro-estudiante y su influencia en el rendimiento académico de los niños del Centro Educativo Municipal Alicia Marcuard de Yerovi de la Parroquia San Miguel, del Canton Salcedo Provincia de Cotopaxi y como emplean lo aprendido al desarrollo de sus actividades tanto personales como escolares. La participación de estudiantes y docentes en que el proceso de enseñanza –aprendizaje es necesaria para que los niños lleguen al conocimiento significativo, y un buen desarrollo cognoscitivo y conductual a través de buenas relaciones personales. Luego de haber detectado el problema gracias a la investigación de campo se procede a la construcción del Marco Teórico para establecer apropiadamente las variables de la investigación, gracias a toda la información recopilada en base a la utilización de libros, revistas, e internet. Con la ayuda de la información se establece la metodología de la investigación, se elaboraron los instrumentos adecuados para el procesamiento de la información y el análisis de las variables investigadas, se investigó estadísticamente los datos obtenidos mediante la aplicación de las encuestas a estudiantes, docentes y padres de familia, llegando a establecer las conclusiones y recomendaciones oportunas. Al revisar toda la información sobre las relaciones interpersonales docente- estudiante y la influencia en el desarrollo académico en los niños, se procede a plantear la Propuesta de Solución, la misma que contempla una guía de actividades que fomenten las relaciones adecuadas en la comunidad educativa que van a ser utilizados como apoyo para lograr la optimización del rendimiento escolar y adecuadas relaciones personales.
URI: http://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/12706
Appears in Collections:Carrera Educación Básica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
FCHE-EBS-1417.pdf2,85 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.