Ciencias Administrativas

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    La comunicación interna y su vinculación con la eficiencia laboral del personal de consulta externa del Hospital General Docente Ambato
    (Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Administrativas. Maestría en Gerencia de Institución de Salud., 2017) Sánchez Carvajal, Iveth Katerine; Abril Freire, María Cristina
    Internal communication is one of the organizational aspects currently considered as a strategic tool capable of positively influencing the proper functioning and business articulation to offer a quality service. The overall objective of this study is to determine the link between internal communication and the work efficiency of the External Consultation staff of Hospital General Docente Ambato; Using the field research modality through the technique of the survey through the Psychosocial Factors Test composed of 30 questions grouped in 4 dimensions to measure the level of internal communication and work efficiency of the 96 people who work in the Area of External Query, these results were transferred to the status sheet of each of the dimensions. The independent internal communication variable was associated with dimension 2: training, information and communication; While the dependent variable was associated with dimension 3: time management. The results allow us to conclude that the factors that affect internal communication in the External Consultation Staff of the Hospital General Docente Ambato are the poor use of means of communication, ignorance of job profiles according to hierarchical levels, uncontrolled flows of informal communication and poor internal communication Of institutional planning, which blocks labor efficiency. The level of work efficiency is inadequate due to the inability of the employee to exercise autonomy over the pace of work since they cannot take breaks in their work place by the continuous and permanent process of customer service that often exceeds the working day And overtime is not recognized economically, generating stressful work environments that affect group and individual performance. Therefore, it is proposed the implementation of internal communication strategies based on endomarketing to raise the work efficiency of the External Consultation Staff of the Hospital General Docente Ambato with the purpose of supporting the achievement of institutional goals.
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    El desempeño laboral en la sección de consulta externa del departamento de estadística del Hospital Provincial Docente Ambato y su influencia en la Satisfacción del cliente
    (2013-01) Sánchez Carvajal, Iveth Katerine
    La Sección de Consulta Externa del Departamento de Estadística del Hospital Provincial Docente Ambato con el propósito de priorizar la atención de salud como un derecho fundamental garantizado por el Estado, implementó el Modelo de Atención Integral de la Salud (MAIS) que evidenció una serie de debilidades en el desempeño laboral que afecta la satisfacción del cliente que demanda atención ágil y oportuna en los servicios de salud pública. El presente estudio tuvo como objetivo determinar las causas del inadecuado Desempeño Laboral que influyen en la satisfacción del cliente. La metodología tuvo un enfoque cuali-cuantitativo, la técnica de investigación fue la encuesta, a través de un cuestionario se obtuvo datos tanto del personal que labora en el Departamento de Estadística como de los clientes, que me ayudaron a verificar la hipótesis de estudio y concluir señalando que las causas del inadecuado desempeño laboral que influyen en la satisfacción del cliente son las condiciones ambientales, descoordinación de actividades diarias, falta de motivación, escasa comunicación, capacitación en cuanto al manejo de los nuevos procesos de atención al cliente. En cuanto a las actitudes, conductas y comportamientos del personal que labora en la Sección de Consulta Externa son la escasa agilidad en la atención, evidenciada a través de la impuntualidad para iniciar el horario de trabajo, por esta razón se propone implementar Mecanismos de Coordinación del Trabajo para mejorar el Desempeño Laboral que Influye en la Satisfacción al Cliente de la Sección de Consulta Externa del Departamento de Estadística del Hospital Provincial Docente Ambato.