Contabilidad y Auditoría
Permanent URI for this communityhttp://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/978
Browse
16 results
Search Results
Item Auditoría de gestión al departamento de ventas en la empresa Ecuatran S.A(2022-10) Pomboza Melendrez, Gabriela Grace; DT - Toscano Morales, Cecilia CatalinaLa auditoría de gestión del departamento de ventas en la empresa ECUATRAN SA.; mejora los procesos de gestión en términos de eficiencia, eficacia, ética y economía durante el periodo 2021. Una vez encontrado el problema de la entidad, nos permite la recolección de datos bibliográficos para realizar una auditoría de gestión, para esto el desarrollo consta de cinco etapas: la primera permite la comprensión del funcionamiento de la entidad y permite la identificación y comprensión de hechos, actividades y prácticas a través de entrevistas , y la segunda permite la revisión de objetivos y políticas y demás requisitos legales, la tercera es evaluar el control interno a través del método COSO I, la cuarta es realizar un estudio profundo de las áreas clave y la etapa final presentar un informe de auditoría que servirá como herramienta para la adecuada toma de decisiones que permitan mejorar las actividades de la empresa y brindar a los clientes un adecuado servicio.Item Auditoría de gestión a los procesos administrativos y financieros en la Empresa Econstrucciones Riesgo y Seguridad Industrial Seprytsa S.A.(2022-04) Naranjo Santiana, Aellin Naomi; DT - Campos Llerena, Liliana PriscilaEl presente proyecto integrador titulado Auditoría de gestión a los procesos administrativos y financieros en la Empresa Econstrucciones Riesgo y Seguridad Industrial SEPRYTSA S.A., en el periodo 2019, tiene como objetivo efectuar un estudio preliminar del entorno en el que se desarrolla la empresa, a partir de un diagnóstico general de las áreas que la componen, cabe señalar que la empresa se dedica a la capacitación y educación continua que brinda servicios de consultorías y capacitación a empresas públicas y privadas. Para ello se emplea la metodología de las Fases de la Auditoría de Gestión que son; Conocimiento Preliminar, Planificación, Ejecución, Comunicación de Resultados y Seguimiento, así como también la aplicación de encuestas tanto al gerente como a los funcionarios de la empresa, detectando los siguientes hallazgos: la falta de supervisión y planeación estratégica empresarial por parte de la dirección y de los departamentos encargados de las áreas objeto del examen; lo que origina falencias en la medición del nivel de productividad de los funcionarios; inexistencia de un proceso claro para efectuar erogaciones o asignaciones económicas; incumplimiento de la misión, visión y objetivos institucionales. Bajo estos puntos de análisis se recomienda que la gerente emplee la matriz de cronograma de cumplimiento de recomendaciones establecida en el presente estudio, a modo de vigilar el cumplimiento de las recomendaciones emitidas por la auditora.Item El sistema de gestión de procesos administrativos y el cumplimiento de los objetivos institucionales en el Gobierno Autónomo Descentralizado Municipal del cantón Salcedo.(2021-06) Cortez Galarza, Julia Gabriela; DT - Vega Rivera, Paula MarcelaLa presente investigación se realizó con el objetivo de analizar el sistema de gestión de procesos administrativos y el cumplimiento de los objetivos institucionales en el Gobierno Autónomo Descentralizado Municipal del cantón Salcedo para diagnosticar la gestión realizada, periodo 2015-2019. El enfoque es cuali-cuantitativo, ya que se recogió información medible para describir las características de las variables en estudio; la modalidad fue bibliográficadocumental, puesto que se recopila información de libros, artículos científicos, páginas web oficiales, entre otros, para fundamentar teóricamente las variables en estudio. Además, se tomó información de documentos internos del GAD Municipal del cantón Salcedo, como planes, programas, presupuestos; posterior a la recopilación de datos sobre el sistema de gestión de procesos administrativos y los objetivos institucionales, se elaboró una base de datos en una hoja de cálculo en Excel para depurar la información. Luego se efectuó los cálculos necesarios para determinar el porcentaje de cumplimiento tanto de los procesos como de los objetivos institucionales, estos resultados se presentaron en cuadros comparativos detallando los periodos analizados (2015-2019) para su análisis e interpretación.Item El control interno y los procesos administrativos financieros en el Ministerio de Coordinación de los Sectores Estratégicos(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Contabilidad y Auditoría. Dirección de Posgrado, 2015-06) Espinoza Llerena, Paulina Fernanda; DT - Izquierdo García, Daniel ErielThis research is executed in the "Ministry for the Coordination of Strategic Sectors", of Quito, in order to design and evaluate the control carried out in the procedures of payments and the level of risk that is due to incorrect application of the regulations. The aim was to include key controls to help improve processes that foster responsibility on the servers involved and create awareness in the administration of state resources. Internal control as a tool, is very helpful to obtain reasonable for the performance of their institutional objectives and the management people interested in them security. In the public sector this management should be governed by constitutional principles and regulations; in addition to accountability, as public institutions are created to meet the general needs of society. This control should be understood as a primordial and necessary element; because its focus is to achieve the proper use of public funds; the importance of the budget; the complexity of their operation and responsibility that must have the officials. The implementation of this system is the responsibility of the highest authority, but the application of methods and procedures, as well as the quality, efficiency and effectiveness of internal control; it is also the responsibility of the heads of each of the areas of the organization. However, responsibility for the smooth running of the public body is in all those who work in it. There will always be a risk that internal control is designed to operate procedures as efficiently as payments expected to work depends on human judgment, which is subject to human failures such as simple errors or mistakes; These limitations prevent senior management have an absolute assurance that the objectives are achieved, therefore a subsequent area, concurrent and subsequent to payment procedures running on the Entity control is included.Item Los procesos administrativos y la gestión de riesgo operacional de las principales Cajas Solidarias de Ahorro y Crédito de la UCABANPE pertenecientes a la provincia de Cotopaxi(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Contabilidad y Auditoría. Dirección de Posgrado, 2016-05) Santamaría Quishpe, Guido Patricio; DT - Ortiz Román, Hermel DavidIn the recent years, the economic model of social and Solidarity Economy has grown-up into an alternative productive partner that contributes to countryside community development in the nation. In this context, the role that the Solidarity Savings and Credit have achieved has been important; however, organizations which are formed by the determination of the partners, whose management turns around administration and financing of community development, lack of a relevant organizational structure which jeopardizes the permanence of its processes recruitment, and assignment resources. This research is focused on risk analysis of decision-making processes of the main solidarity funds Savings and Credit UCABANPE of the province of Cotopaxi: Nueva Vida, Nueva Esperanza, Divino Niño and el Belen. It has been required to establish methods to recognize, assess, measure, and control the potential hazards of events and allow minimizing them. The exploratory and descriptive research was applied as well as investigative techniques such as documentary and survey application. The hypothetical-deductive method research was used. The most important results are focused on identifying critical areas where greater likelihood of risk in the entities under study exists. They are located in the operating components such as: processes, people, information technology and the external sector. Furthermore, some critical findings in the Leader level are found. To solve this research, a reference manual is established that will allow through controls mitigating hazards in the Solidary Savings and Credit Banks.Item Los procesos administrativos para las compras públicas y su impacto en la ejecución presupuestaria de la Universidad Técnica de Ambato(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Contabilidad y Auditoría. Dirección de Posgrado, 2016-05) Ortiz Betancourt, Willington; DT - Vásconez Acuña, Lenyn GeovannyBeing a developing country, Ecuador has to implement policies that take into account the structural features of its economy, limited public resources, and the risks of acting in uncompetitive markets. The State must promote technological improvements and industrialization, as well as improving the work and projects, both to facilitate economic growth that relies on production processes and to improve the standard of living of the population. Public procurement policies as part of fiscal policies for development are a potential tool, they include procurement of goods and services of companies or individuals in the private sector by public entities. Because of its size, public procurement are not simply a tool of demand by the state, but may also include specific goals, such as strengthening the national industry. Additionally, sustainable and equitable growth of the country depends on public management where their actions fall within the efficiency, effectiveness and quality, which seeks to maximize results with minimum resources. The use of human resources, property, financial and technological resources, should make possible the achievement of goals and objectives defined in the planning and financed by the budget. The budgetary execution of the Technical University of Ambato, through payment procedures for the procurement of goods and services, may not be the exception of potential tool to achieve national development and the objectives of good living, showing that management public does not identify slowness, waste and corruption. To this end, the need to carry out a detailed and thorough lifting of a model of administrative and financial management for government procurement that allows for maximization of budget execution is evident. In this research we have analyzed the administrative processes carried out at the Technical University of Ambato for public procurement and the impact of them on budget execution.Item La competitividad y su incidencia en la rentabilidad de la empresa de balanceados PROINBA del cantón Cevallos.(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Contabilidad y Auditoría. Carrera de Ingeniería Financiera., 2014-07) Pérez Carranza, Maricela Alexandra; DT - Lozada Vasconez, Hector DaniloThis paper develops PROINBA balanced company in the province of Tungurahua, which consists of the development of financial planning in order to increase sales and improve profitability of the organization. The main problem of the company lies in inadequate financial planning activities are carried out in a routine manner, has not made a diagnosis of the organization to establish the goals that guide the work of the same. The aim of the research is to analyze the company's financial situation, providing a support to guide management decisions should be taken, with the delivery of an analysis of the internal and external factors of the organization. Furthermore, the use of research methods will demonstrate technique scientifically and how the information handled in this work reflects the reality of the company. The results of the investigation show that the company now uses Mind inadequate financial planning model as being a highly competitive market it cannot be centralized only one of its elements. xviii The proposal is detailed in chapter six thoroughly, explaining the reasons that lead us to approach new solutions having as main purpose the continuous improvement and welfare of PROINBA balanced company.Item El sistema de información de inventarios y la toma de decisiones de la Librería y Papelería ABC.(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Contabilidad y Auditoría. Carrera de Contabilidad y Auditoría. Semipresencial., 2014-10) Melendres Salas, Elena Lizbeth; DT - Caiza Lizano, Jose EstebanItem Las herramientas de gestión y su incidencia en la comunicación empresarial en la compañía Pastificio Ambato C.A., durante el periodo 2012.(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Contabilidad y Auditoría. Carrera de Contabilidad y Auditoría., 2014-02) Eugenio Eugenio, Silvia Elizabeth; DT - Jara Vásquez, Ernesto AlfredoItem Auditoría de control interno como herramienta para la toma de decisiones en la asociación de gobiernos parroquiales rurales de Tungurahua (AGOPARTUN) en la ciudad de Ambato periodo 2012.(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Contabilidad y Auditoría. Carrera de Contabilidad y Auditoría., 2014-01) Villacis Gamboa, Santiago Fernando; DT - Faz Cevallos, Eduardo