Contabilidad y Auditoria
Permanent URI for this collectionhttp://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/985
Browse
3 results
Search Results
Item Los costos y la fijación del precio de los servicios en la empresa Amazongardens S.A.S.(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Contabilidad y Auditoría. Carrera de Contabilidad y Auditoría, 2023-09) Tomalá Betancourt, Eunice Brigith; DT - Campos Llerena, Liliana PriscilaEl presente proyecto integrador tuvo como objetivo determinar los costos y precios en los servicios que presta la empresa Amazongardens S.A.S. ubicada en la ciudad de Palora, Morona Santiago, a razón de que esta no cuenta con un sistema de costos que le permita conocer cuáles son los cargos que intervienen en la prestación de los servicios de hotelería y restaurante. La metodología utilizada en este proyecto fue la del sistema de órdenes de trabajo para el servicio de restaurante; se aplicó un muestreo no probabilístico por conveniencia y se determinó los 17 platos más vendidos. Para el servicio de hotelería se aplicó una metodología en base a la necesidad y naturaleza de la empresa. Al aplicar la metodología, en el área del restaurante, se obtuvo los costos de los platos ofertados y un detalle de los rubros que intervienen en cada elemento del costo, los costos calculados oscilan entre 1,92 USD de un desayuno tradicional como el majado, hasta los 17,62 USD del carrusel de mariscos. En cambio, en el área de alojamiento se identificó los materiales que se utiliza para prestar el servicio y otros cargos indirectos, además se calculó el costo diario por persona en cada habitación, mismo que varió entre los 5,21 USD hasta los 6,82 USD dependiendo el tipo de habitación, ya sea matrimonial, triple o cuádruple. Después de determinar los costos de cada plato y servicio de alojamiento diario por persona, se estableció un margen de ganancia para obtener el precio de venta. En conclusión, la empresa, en promedio mensual, invierte 3.868,31 USD en la preparación de 535 platos, 1.929,51 USD en la prestación del servicio de alojamiento, dando a entender que el área de restaurante demanda más inversión debido a que es el servicio con más demanda en la empresa.Item Sistema de gestión de calidad y los procesos operativos del Hotel La Kápital de la ciudad de Ambato(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Contabilidad y Auditoría. Carrera Contabilidad y Auditoría, 2017-09) Bonilla Veloz, María de Lourdes; DT - Jara Vásquez, Ernesto AlfredoThe present case analysis carried out in the Hotel la Kápital of the city of Ambato, has as main objective, to analyze the quality management system applied in the operational processes in the Hotel "La Kápital" of the city of Ambato. Taking into consideration, that the way to execute the activities in each process, are optimal. For this reason, the researcher proposes the implementation of a continuous improvement plan based on ISO 9001: 2015, which includes the PHVA cycle or better known as the DEMIG cycle, which covers all processes within the company. And consequently achieve an efficient management, in companies whose nature is the provision of services. For the Case Analysis, the Check List was used, which constitutes a management tool, which allows obtaining accurate information, in order to obtain better results, this was administered to the employees who work in each one of the areas due to the fact that they are in charge of the different activities of Hotel La Kápital in the city of Ambato. This investigative work has five chapters in which an optimal analysis is performed as well as a precise investigation that collects data about the interrelationship of the activities and how these intervene in the operational processes, in order to support the proposed solution to the posed problem.Item La asignación de costos y la rentabilidad en el Hotel Volcano de la cuidad de Baños de Agua Santa(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Contabilidad y Auditoría. Carrera Contabilidad y Auditoría, 2017-07) Rodríguez Benavides, Lourdes Guadalupe; DT - Llerena Cepeda, Sonnia LorenaThe present study of case treats of “THE ASSIGNMENT OF COSTS AND THE PROFITABILITY IN THE HOTEL VOLCANO OF THE CITY BAÑOS DE AGUA SANTA”. We must be in mind that the offer of hotels, hotels and inns in the canton Baños has increased in the last years forcing the owners of the hotels to lower the prices and take creative measurements in his services. Baños is considered one of the tourist centers of major national and international acceptance by his excellent climate, beautiful landscapes, extreme sports, a great quantity of restaurants of food for all the tastes, bars and discotheques, parks, waterfalls between others what makes him very attractive for the tourists. Due to the increase of the hotel offer the owners meet obliged to support the control of his expenses for this .It is basic that they of correct and opportune form realize the accounting of the expenses and the income. It is so in this, one analysis of the case will appear an offer for the accounting of correct form the expenses based on Uniform System of Accounts for the Lodging Industry, and that it allows him the partners of the Hotel Volcano to taking the appropriate decisions.