Maestría en Enseñanza del Idioma Inglés como Lengua Extranjera
Permanent URI for this collectionhttp://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/27086
Browse
3 results
Search Results
Item Enhancing the Writing Skill Through Descriptive Technique(2024-08) Pillaga Riofrío, Bryan Israel; Parrales Molina, Carmen SusanaLa escritura ha sido un desafío para muchos estudiantes, y mejorar las habilidades de escritura es una preocupación común en el ámbito educativo. El propósito de este estudio fue investigar si el uso de técnicas descriptivas resulta efectivo para mejorar la capacidad de redacción. La investigación se basó en un enfoque cuantitativo, empírico-analítico y cuasiexperimental, dividido en tres etapas: un pre-test, una intervención y un post-test. El pre-test se empleó como punto de referencia para evaluar las habilidades iniciales de escritura de los estudiantes. Durante la intervención de cinco semanas, se implementaron técnicas descriptivas específicas en diez sesiones, incluyendo estrategias como la utilización de adjetivos y adverbios, metáforas, personificación, descripción, así como el uso de elementos sensoriales y espaciales. Estas técnicas se integraron en actividades de preescritura, escritura y revisión posterior. El post-test se utilizó para evaluar las mejoras después de la intervención. Los resultados evidenciaron mejoras significativas en el rendimiento de los estudiantes en las pruebas posteriores a la intervención, respaldando así la efectividad de las estrategias descriptivas. Además, se propuso un enfoque integral que comprende cinco intervenciones específicas, cada una con estrategias detalladas y planes de lecciones. La evidencia sólida de este estudio sugiere que las técnicas descriptivas tienen un impacto positivo en el desarrollo de las habilidades de escritura de los estudiantes. Las mejoras observadas en las pruebas posteriores a la intervención respaldan su eficacia y subrayan su importancia en la enseñanza de la escritura. Estos hallazgos enfatizan la relevancia de la integración de estas técnicas en la instrucción de escritura como un enfoque valioso para mejorar las habilidades de escritura de los estudiantes.Item Content and language integrated learning (C.L.I.L) in writing skills(Universidad Técnica de Ambato. Dirección de Posgrado. Maestria en la Enseñanza del Idioma Inglés como Lengua Extranjera, 2019-10) Pañi Molina, Mayra Gabriela; Mejía Sánchez, Enith JesseniaThe objective of the present research is to establish the impact of implementing Content and Language Integrated Learning (C.L.I.L) in writing skills on third secondary students at Juan Montalvo School. Having in mind that writing skill is a fundamental productive language skill which must be developed and fostered in EFL/ESL classrooms to enable students to produce effective and intended written texts in different social – cultural contexts. An essay- based pretest was applied to determine the students’ writing skills before of being intervened. The results shown that there were some weaknesses on this skill because the measurement of students’ production was below of required –level according to CEFR writing parameters. After applying the pre-test, C.L.I.L methodology was implemented to enhance students’ writing skills. By using the C.L.I.L methodology, students were able to produce more cohesive and coherent texts alongside rich lexicon. This methodology benefits students on the vocabulary, sentence, orthography, writing mechanics level as well as wide understanding of cultural values applied to the writing. At the end of application of C.L.I.L methodology, an essay- based posttest was administered to make a comparative study and establish if there was any difference relating the writing pretests’ result. The outcomes drawn from the study demonstrate that students’ posttest results were higher in comparison to the pretests averages. Based on the findings, C.L.I.L methodology was suggested to be implemented as a way to enhance and foster writing skills in EFL teaching practices. Complementary, a posttest survey was applied to students in order to know students’ insights towards the implementation of the new methodology used. This survey as well as models and theories that adjust to the development of the proposal were resources to sustain it which had as objective to improve the teaching practices in the EFL settings.Item Virtual writing tutor software in the development of academic writing skills(Universidad Técnica de Ambato. Dirección de Posgrado. Maestria en la Enseñanza del Idioma Inglés como Lengua Extranjera, 2019) Tacoamán Portilla, Mario Giovanny; Camacho Estrada, Sara NidhyaThis study aimed to analyze the influence of a virtual writing tutor software on the development of the English academic writing skills in a group of Super-Intensive Level students at the Languages Institute Espe-Inca Branch, Universidad de lasFuerzas Armadas, Quito, Ecuador. The sample of this research was 25 students. This research was based on qualitative and quantitative approaches. A quasi-experimental design, also known as before-and-after design, was implemented. This study used a Classroom Action Research design. It was carried out for six weeks. A questionnaire, an observation, and a pre-test and a post-test were used to collect the data. The virtual writing tutor software Grammarly was used in the English class to develop academic writing skills. The post-test indicated improvement in students' academic writing skills due to the activities implemented in the class.