Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "López Arboleda, Jéssica Paola"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 16 of 16
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Diseño de un plan de mantenimiento preventivo para la maquinaria en el área de bobinado de la empresa Ecuatran S.A.
    (Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ingeniería en Sistemas, Electrónica e Industrial. Carrera de Ingeniería Industrial, 2024-08) Velasco Campaña, Andree Neptalí; López Arboleda, Jéssica Paola
    The presented study aims to develop a maintenance plan for the critical equipment of ECUATRAN S.A. through preventive maintenance, due to the need to optimize and maximize the productive availability of the machinery installed in the winding area. The research starts with an in-depth analysis of the current situation of each machine. Subsequently, maintenance statistics were compiled to determine the availability and reliability of the machinery. Then, matrices were created with the main parts of each machine, and based on the Technical Prevention Note NTP 679, the risk priority index was determined to identify the components most exposed to failures. Finally, a one-year preventive maintenance plan was developed, including ranges with their respective duration and frequency. All the information obtained was then implemented in the company's preventive maintenance software. This program allows organizing, planning, and optimizing maintenance management in the company, with the objective of increasing production by preventing unexpected shutdowns and costly repairs of the machines.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Distribución de planta para la optimización de los procesos de producción de calzado en la Empresa "Pionero"
    (Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ingeniería en Sistemas, Electrónica e Industrial. Carrera de Ingeniería Industrial en Procesos de Automatización, 2014-11) De la Cruz García, Néstor Rolando; López Arboleda, Jéssica Paola
    RESUMEN EJECUTIVO El presente proyecto trata sobre la distribución de planta en la empresa PIONERO para mejorar el flujo de producción de calzado. Es rentable y de gran utilidad ya que al implementarlo se optimiza recursos valiosos dentro de una industria como son espacio físico, tiempo de producción y distancias de recorrido. Se realiza una entrevista dirigida al gerente de la empresa referente a la actual distribución de planta, para a través de estos datos obtenidos plantear una propuesta de solución. Para la redistribución de instalaciones en la empresa, se efectúa un análisis de carga distancia, esto permite saber si al realizar la nueva distribución se puede recorrer menor distancia y economizar en el traslado de los materiales, también se realiza un análisis de costos, para ver si existe una reducción en los costos de producción. Los avances tecnológicos en el desarrollo de software, permiten desarrollar este tipo de tareas con mayor exactitud, dando valores reales para que el beneficiario pueda entenderlos e implementarlos sin mayores complicaciones. El enfoque de este trabajo de investigación es el de diseñar una nueva distribución de planta con un criterio técnico y sustento tecnológico, como una nueva opción moderna y totalmente factible, con la que podrá contar la empresa PIONERO, con miras al desarrollo económico de la misma..
  • No Thumbnail Available
    Item
    Esfuerzo físico laboral y su incidencia en los trastornos musculoesqueléticos de las personas con discapacidad en sus extremidades inferiores
    (Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ingeniería en Sistemas, Electrónica e Industrial. Dirección de Posgrado. Maestría en Seguridad e Higiene Industrial y Ambiental, 2016) López Arboleda, Jéssica Paola; San Antonio Serrano, Thalía Daniela
    ABSTRACT This investigation was carried out in several public companies with employees disabilities in a their lower extremity. Firstly, the workers with disabilities positions were identified. Ergonomic dangers caused by repetitive movements and forced positioning were also detected. Those risks were analytically estimated and reviewed by using several well-known methods. Several risks in medium and high level were detected according to RULA and Check List Ocra methods, however those levels increase when taking into account the workers disability percentage using the Baremo AMA. Also, workers cardiac frequency was measured, in order to calculate the physical effort levels on their jobs. Results show that several jobs are extremely hard and hard in short work intervals, and heavy when performing a global analysis. In addition, the ‘Nordic Questionnaire’ was used to determine the pain that workers feel in diferent body areas, been this an important fact to take into account in the health surveillance program. Finally, taking into account the evaluation results, a musculoskeletal disorders prevention program for workers with disabilities was established. This program considers prevention and health care, physical conditioning and job duties assignment (based on workers habilities) in order to minimize the aforementioned risk levels, for the latter program is developed through which the demands required by the job and skills of the worker is entered, obtaining a summary of recommendations in order to determine if "No risk", "Is it requires adaptations" or "Immediate changes required" in the workplace.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Estandarización de los procesos de producción en la Empresa "Calzado Marcia" de la Ciudad de Ambato
    (Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ingeniería en Sistemas, Electrónica e Industrial. Carrera de Ingeniería Industrial en Procesos de Automatización, 2014-11) Culqui Peñaloza, Marco Antonio; López Arboleda, Jéssica Paola
    RESUMEN EJECUTIVO El presente trabajo de investigación trata sobre la estandarización de los procesos de producción en la empresa “CALZADO MARCIA” de la cuidad de Ambato., para organizar la producción e incrementar la productividad de calzado de seguridad. Mediante el estudio actual de la producción, mapeo de procesos, partes del proceso, flujo de producción, y diagramas de procesos actuales de la empresa, se logra comprender el flujo de materiales. Se realiza una entrevista al jefe de producción el cual se aplicó 7 preguntas para saber si la empresa no presenta inconvenientes con la producción de calzado de seguridad, las mismas que estaban orientadas a saber la actual productividad de la empresa. Para la estandarización de procesos de producción en la empresa, se realiza un análisis del flujo del material. Los instructivos de trabajo, en las cuales se establece la forma de actuar en la máquina de trabajo; estas normas sirven para salvaguardar la integridad física y emocional de los trabajadores. EXECUTIVE SUMMARY The present research work deals with the standardization of production processes in the company "CALZADO MARCIA" of the city of Ambato., To organize production and increase productivity of footwear. Under the present study of the production, process mapping, process parts, production flow, and diagrams of current business processes, managing to understand the flow of materials. An interview was done at the unit production which 7 questions to see if the company has no problems with the production of safety shoes, the same ones that were aimed at knowing the current business productivity was applied. For the standardization of production processes in the company, a material flow analysis is performed. The work instructions, in which way to act on the working machine is set; These rules serve to safeguard the physical and emotional integrity of workers.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Estandarización de procesos en el área de desenrollado de trozas en la línea de producción de tablero contrachapado de la empresa Arboriente S.A.
    (Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ingeniería en Sistemas, Electrónica e Industrial. Carrera de Ingeniería Industrial en Procesos de Automatización, 2022-09) Velastegui Velasteguí, Samuel Sebastián; López Arboleda, Jéssica Paola
    Industrial production has a large number of activities, tasks and resources that are part of products elaboration processes, which are organized in a systematic and structural way through procedure manuals and Standardization techniques appliance, which facilitate the variability reduction caused by special reasons. Within unrolling area of plywood production line at "Arboriente S.A." company. There are several problems that produce product variability, for which a processes standardization design is proposed, carrying out the activities and tasks recognition, standardization development techniques related to the qualitative-quantitative approach of the DMAIC methodology and procedures manual approach. In activities and tasks indentification, techniques of open interview, brainstorming and information collection form are used, for stratification and selection of the problems found, the defects verification sheet and the Pareto diagram were used, determining that the vital few are inadequate pressure on the bar, incorrect use of speeds, failure to use the circular pattern for center identification, improper use of the lathe chuck, and pauses in the running of lathe. In order to analyze in depth the causes that give rise to each problem, a detailed description of its Characteristics was made, the 5W-1H technique and the Cause-Effect Diagram were used, thus studying the reason, person responsible, place, moment and way in which each failure occurs, also considering quality areas such as labor, materials, machinery, methods, environment and measurements, concluding that most causes are directly related to the methodology and the personnel that manages the activities and procedures within the area, for which improvements related to training systems for the personnel of the area, relocation of material resources, inspections and implementation of the procedures manual, are proposed.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Estandarización y estudio de tiempos para el mejoramiento del proceso productivo en la Industria Láctea INLADEC
    (Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ingeniería en Sistemas, Electrónica e Industrial. Carrera de Ingeniería Industrial en Procesos de Automatización, 2020-08) Muñoz Cando, Jenny Elizabeth; López Arboleda, Jéssica Paola
    ABSTRACT The Food Industries have seen the need to have a study of times since their production capacity in many of them is deficient, dead times are generated within the production process and inadequate control of raw materials, machinery and labor is carried out. Therefore, the general objective of the research project is based on the standardization and study of times for the improvement of the production process in the INLADEC Dairy Industry. In addition, the methodology that was used to determine the product with the highest demand is a sales analysis and ABC graph. On the other hand, for the proper development of the study of times, the following aspects are taken into account, initially it was determined that the most appropriate technique is the return to zero and that the most suitable equipment is the chronometer; Subsequently, it was determined through a statistical method that 10 cycles must be performed to take time in each of the jobs. Obtaining the following results, the product with the highest demand within the production line is 1L Produleche Milk with a consumption percentage of 28.54 percent, which corresponds to a monetary valuation of $ 2,198,225.00 per year, in addition, the process survey was carried out whose procedure is based on: the description of the production process, flow charts and analytical courses. Finally, with the development of the study of determined times, the result is that for the fat determination process a reduction of 1.24 min is achieved, which corresponds to a 19.26 percent improvement; This is how it was developed for each of the processes. In addition, it was determined that an improvement of 4.5 percent can be achieved within the production process.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Estudio de tiempos en el área de post cosecha para la finca florícola GENOVA FARMS
    (Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ingeniería en Sistemas, Electrónica e Industrial. Carrera de Ingeniería Industrial en Procesos de Automatización, 2022-03) Almeida Almieda, Jimmy Ramiro; López Arboleda, Jéssica Paola
    In this investigation project a time study in a productive process at “GENOVA FARMS “is developed , it is engaged in the processing and exportation of roses. The study purpose is to determine times involved in the process, all of those allowing us to analyze and get and early identification of the critical time facts, which are likely to improve by the implementation of strategies. The article is developed in several phases which include: determination of the study element, data collection through field visits, and analysis of the information with the use of methods and time study tools. The analysis of the information determines the standard time of the process in 5.45 hours per cycle, a production capacity of 120 bunches per day and labor costs of 1,167 dollars per bunche processed. The use of “ Multiple Activities Diagram to Data Analysis “ tool, allow us to visualize in a graphic way process development during the work day, showing a clearly disorganization which implies a retard along the process and increase production time and costs. Additionally the Multiple Activities Diagram to Data Analysis make it possible to get a measurement of the basic time in the work day, leisure time, and time dedicated to other activities, it also allows the bottleneck identification. With all of the lacks and critical facts detected, two suggested improvements were presented, one of these pretend to maintain the production capacity and also reduce the man- hours, the other one ensure to increase the production capacity but maintaining the man-hours. All of these are constructed, conditioned by the flexibility and the logic process development using Multiple Activities Diagram.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Gestión de inventarios para la optimización de recursos en una empresa comercializadora de material eléctrico
    (Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ingeniería en Sistemas, Electrónica e Industrial. Maestría en Producción y Operaciones Industriales, 2023) Galarza Chacón, Carlos Alberto; López Arboleda, Jéssica Paola
    En el presente trabajo de investigación se estableció un sistema de gestión de inventarios basado en políticas de revisión de existencias para la empresa MATELEC ELECTRICIDAD S. A. para lo cual, mediante fichas de observación se identificaron las falencias que conllevan a un incorrecto manejo del inventario, siendo los factores más críticos: la falta de personal encargado de la gestión de bodegas, lo cual genera deficiencias en el manejo de los inventarios y la inexistencia de un modelo de gestión, además se levantaron los procesos de compra, almacenamiento y venta a clientes, donde se evidenció la falta de asignación de roles y responsabilidades dentro de cada puesto de trabajo, en base a esto se planteó el uso de la política de revisión periódica con demanda variable, manteniendo el periodo de reabastecimiento manejado por la empresa y proveedores y se aplicó a 55 familias de productos, las mismas que contaban con un historial de ventas de 3 años, como punto de partida, mediante un análisis ABC se determinó que 8 familias de productos que generan el 80,22% de la rentabilidad de la empresa, de estos productos se analizó la normalidad de los datos de un histórico de ventas de un periodo de 36 meses, mediante la prueba gráfica de Ryan-Joiner en el software Minitab se determinó que los datos de ventas se ajustan a una distribución normal con un p-valor >0,1. Comprobada la normalidad de la información se estableció la política de revisión con la cual se logró un ahorro de $ 813,72 anuales en la mantención del inventario de ciclo y de seguridad a comparación con el método actual. Se definieron los indicadores logísticos de gestión de inventarios, donde se muestra la rotación del inventario, el valor económico y el nivel de servicio, con el fin de no generar un exceso de stock en bodega con un nivel de servicio propuesto del 95%. En cuanto a los proveedores, se tuvo un total de 13, de los cuales todos superan la calificación de 6/10 y serán considerados para suministrar a la empresa. Se establecieron los procesos de revisión de stock, generación de orden de compra y almacenamiento, definiendo los responsables de cada actividad, para la gestión de bodega se propone la aplicación de las 5 “S” para el orden y mantenimiento de bodega según una distribución lógica de los artículos tras conocer las familias de clase A, B y C y su rotación.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Gestión técnica de seguridad industrial para la prevención de riesgos laborales en el Área de producción de la Curtiduría Tungurahua S.A.
    (Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ingeniería en Sistemas, Electrónica e Industrial. Carrera de Ingeniería Industrial en Procesos de Automatización, 2014-11) Aguayo Mopocita, Cecilia Guadalupe; López Arboleda, Jéssica Paola
    Las leyes y normas relacionadas a seguridad son aplicadas en todo ámbito empresarial buscando dar seguridad fundamentalmente al ser humano que es el recurso más valioso para la empresa el cual desempeña actividades laborales bajo riesgos. La Curtiduría Tungurahua, empresa productora de cueros, no dispone de planes, requisitos y documentos técnicos con respecto a factores de riesgo que permitan precautelar o disminuir los accidentes o daños físicos en los puestos de trabajo. La mínima capacitación a los trabajadores sobre medidas de seguridad, la excesiva confianza de los mismos al realizar sus actividades y, el desconocimiento del uso adecuado de los equipos de protección para preservar la salud son además de otras, causas de la presencia de riesgos en la empresa lo q ue ha contribuido a la aparición de riesgos. A través de la investigación realizada, se plantío como solución al problema, el desarrollo de la gestión técnica de seguridad industrial aplicando el reglamento del Instrumento Andino de Seguridad y Salud en el Trabajo Resolución 957. Se ha establecido que los riesgos más críticos en el área de producción de la empresa son los mecánicos con niveles altos y notables y, el ruido que sobrepasa el límite de decibeles permitido (85dBA) en los puestos de trabajo de pelambre, descarnado, dividido, curtido, ablandado, pigmentado y plancha, en igual forma aspectos como la señalética, el desorden, la falta de capacitación y planes de prevención incrementan los niveles de riesgos laborales en la empresa.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Manufactura esbelta para reducir los desperdicios en un taller de matricería
    (Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ingeniería en Sistemas, Electrónica e Industrial. Maestría en Producción y Operaciones Industriales, 2021) Gómez Cando, Washington Alberto; López Arboleda, Jéssica Paola
    EXECUTIVE SUMMARY The present project proposes the GEMBA P2CH model, which refers to the fact that improvements are made in the gemba through four pillars: programming, process, quality and skills. A survey of the current situation of a tooling workshop is carried out in which preventive maintenance 8000 H is identified as the activity that covers the largest number of processes within the area, it is found that the main wastes are waiting for materials, imbalance in the distribution of activities and the breach of the standard time. Subsequently, the improvements are proposed through a structural system with results in the gemba, the application of the model is progressive and systemic. The tools make the process more efficient, in terms of programming, maintenance prioritization rules and the information flow are integrated in which kick off and heijunka are used so that the communication of requirements is adequate. In the process, the mapping of the current and future value flow is applied, which allows the identification of the sequence of activities with better productivity. In quality and skills, audits are structured in the gemba with critical control points and the ILU system respectively. The results show the successful application of the model with a 5.3 percent decrease in delivery time for maintenance, a 3 percent average increase in service level and an overall reduction of 42.45 percent in cost.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Método de Cadena Crítica en la Gestión de Tiempos de Eaboración de Carrocerías
    (Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ingeniería en Sistemas, Electrónica e Industrial. Maestría en Producción y Operaciones Industriales, 2021) Martínez Cordovilla, Alessandro Ariel; López Arboleda, Jéssica Paola
    This research project applies the critical chain method in the bodywork industry for the production of interprovincial buses. The work environment for this type of product reflects delivery times in days and the main resource is skilled labor. The initial analysis compares the characteristics of the bodywork business model with the make to order model in which a close relationship is observed between both, mainly because bus production only starts with an order and there is no finished product stock. The research proposes that the management of body construction times is carried out through the critical chain as a project management tool. A mixed environment between manufacturing and projects is identified, so tasks are classified as standard production operations and unique tasks per customer order, execution times are obtained and the critical path of the project is calculated, which results in 73 days. Subsequently, it is transformed from path to critical chain by considering resource conflicts and slack, the time reduction of project tasks is applied to 50% and is added as a project buffer, thus obtaining a delivery time of 64 days. The work breakdown structure, detailed schedule of activities, critical chain tasks are documented and the use of Exepron, project management software for dynamic buffer management, is proposed. The research evaluates a real project in which it is observed that the level of compliance with delivery dates goes from an average 103% in current management to 97% with a critical chain. Additionally, the simulated results show an average compliance of 96% with an average delivery time of 61,44 days.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Modelo de gestión por procesos en el área de producción de la empresa distribuidora de guantes y camisetas Guantex S.A.
    (Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ingeniería en Sistemas, Electrónica e Industrial. Carrera de Ingeniería Industrial, 2023-09) Villacís Silva, Cinthya Solange; López Arboleda, Jéssica Paola
    The present study proposes a Process Management Model in the production area of the company Distribuidora de Guantes y Camisetas "Guantex S.A.", this because the company has been harmed by the absence of tools based on process management causing in the workers the incomprehension of the stages of production, tasks and responsibilities, for this reason, the activities within the production area are developed empirically, causing the processes to be carried out in different ways. On the other hand, the lack of guidelines in unforeseen situations causes a misunderstanding of the worker's ways of acting, causing production delays and affecting the quality of work and products. Hence, the main mission of the model is to standardize and document the processes of the production area to improve the development of activities, therefore, the current situation of the company was analyzed and general information was obtained through observation direct and unstructured interview with the owner manager. In addition, the product with the highest demand was identified through the ABC analysis and its operational flow was detailed. Subsequently, the processes to be represented in the process map were identified, in relation to the operational processes, the process sheets were used for their information gathering and diagramming. Indicators were raised for the control of each one of the processes, in turn a study of times was carried out to determine the standard time of each one of them. Finally, the processes and procedures manual was designed as an improvement tool since it will allow the organization to be guided and supported through each description, work instructions and records it contains, in order to execute standardized activities that lead to compliance with the objectives of the company and the expectations of its customers.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Modelo de programación de producción basado en simulación en una empresa de papel higiénico
    (Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ingeniería en Sistemas, Electrónica e Industrial. Maestría en Producción y Operaciones Industriales, 2021) Hinojosa Lescano, Francisco Xavier; López Arboleda, Jéssica Paola
    EXECUTIVE SUMMARY This study objective is to design a simulation-based programming model in a company that produces toilet paper. Initially, an analysis of the current situation is carried out and the production process of the Grupo Familia S.A of Ecuador specifically Rodumat Line for institutional paper is characterized. Activities with constant machine cycle times and activities with variable cycle times due to labor intervention are identified. In the latter, the adjustment of the probability distributions is obtained and all the parameters that intervene in the simulation model are detailed, such as programming assumptions, production line, measurement units and production capacity. Three output variables of main interest are defined: throughput or production capacity, logs in the accumulator or work in process, and use of workstations. Subsequently, the model is designed in FlexSim 2019 and a dashboard is linked to obtain results, based on quantitative comparison, a final precision error of 0.017 percent and an adequate number of replicates of 12 are calculated. Finally, it is experimented with 7 different programming strategies that are classified in three approaches: staggered start-up, capacity aggregation and dynamic constraint. In each one, the values of the output variables are obtained, descriptive comparison and comparison are made using Bonferroni from which the best programming strategy is chosen by means of 8-hour staggered start-up. The results show an increase in production capacity of 6.34 percent, so the proposal is effective.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Planeación de la producción para el mejoramiento de la productividad de acoples y cápsulas en la Compañía IMPOFREICOS S. A.
    (Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ingeniería en Sistemas, Electrónica e Industrial. Carrera de Ingeniería Industrial en Procesos de Automatización, 2014-07) Bonilla Acosta, Edisson Javier; López Arboleda, Jéssica Paola
    IMPOFREICO S.A, es una compañía que brinda el servicio de maquinado de Acoples a la medida, Cañerías, Cápsulas, Válvulas. Distribución y ensamblaje de todo tipo de Mangueras de baja y alta presión. La investigación comprende los aspectos más representativos de un proyecto de planificación, el mismo que parte desde métodos de cuidado inicial de la maquinaria como es el mantenimiento preventivo con la finalidad de mantener en óptimas condiciones, de igual forma el mejoramiento de los métodos de trabajo para alcanzar una mayor eficiencia en el desarrollo de la producción. Además se toma en consideración los pronósticos de las ventas registradas con anterioridad, la cantidad de fuerza de trabajo requerida, los días en que se va a fabricar el producto, el costo de contratar y despedir el personal, así como también el costo del tiempo normal y horas extras. Concluyendo con la mejor estrategia de nivelar la producción con un número de trabajadores constantes la misma que presenta un costo $ 28977,52 comparada con la estrategia de contratar y despedir trabajadores que presenta un valor de $40126.09 la misma que presenta un ahorro de $11148,57 y no es adaptable para la planta.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Sistema de gestión de calidad en la fabricación de conjuntos troqueladoa de la Empresa "DISTRISHOES S. A."
    (Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ingeniería en Sistemas, Electrónica e Industrial. Carrera de Ingeniería Industrial en Procesos de Automatización, 2014-07) Díaz Moposita, Mauro Ricardo; López Arboleda, Jéssica Paola
    La empresa Distrishoes S. A. se dedica a la fabricación de conjuntos troquelados, la planta se encuentra ubicada en la Avenida Bolivariana y Seymur, la organización promueve la fabricación de un producto de calidad en base al cumplimiento de las exigencias y parámetros requeridos por el mercado competitivo. El objetivo primordial radica en el diseño de un Sistema de Gestión de Calidad que permite la estandarización de los procesos y conjuntamente el manejo adecuado de sus operaciones. Mediante el diseño del Sistema de Gestión de Calidad permite determinar cómo se fabrica los conjuntos troquelados, detallando los procedimientos operacionales necesarios. De la misma forma con los procedimientos de producción del producto, considerando los departamento que darán un valor agregado al producto final. Con la elaboración de los procedimientos respectivos se asignara las responsabilidades de los procesos, observando las actividades que realizan en los procesos, instructivos de trabajo, los flujogramas de los procesos y documentos o registros utilizados; los cuales ayudaran identificar, analizar y controlar las áreas de la empresa. El diseño del Sistema de Gestión de Calidad se dará al cumplimiento de los requisitos de la norma ISO 9001 – 2008, que será ejecutada por el responsable de la área de producción y difundido al personal de la planta para mejorar los procesos productivos. SUMMARY Us Distrishoes SA is dedicated to the manufacture of stamped sets , the plant is located on Avenida Bolivarian and Seymour , the organization promotes the production of a quality product based on compliance with the requirements and parameters required by the competitive market. The primary objective is to design a Quality Management System that allows the standardization of processes and jointly proper management of its operations. By designing the Quality Management System will allow us to determine how sets of production stampings, detailing operational procedures. Similarly to the methods of production of the product, considering the department that will add value to the final product. With the development of the respective responsibilities of procedures processes are assigned, observing their activities in processes, work instructions process flow diagrams and documents or records used; which will help identify, analyze and control the areas of the company. The design of the Quality Management System will be given to compliance with the requirements of ISO 9001 - 2008, to be executed by the head of the production area and disseminated to staff the plant to improve production processes.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Sistema de planeación de requerimiento de materiales para la producción de auto-accseorios en la empresa Inarecrom S.A.
    (Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ingeniería en Sistemas, Electrónica e Industrial. Carrera de Ingeniería Industrial en procesos de Automatización, 2015-07) Achache Telenchana, Alex Santiago; López Arboleda, Jéssica Paola
    El presente trabajo de investigación se dirige a la elaboración de un sistema de planeación de requerimiento de materiales para la producción de auto-accesorios en la empresa Inarecrom S.A., en la cual se detecta como problemática principal la inexistencia de un sistema eficiente de control de materiales lo que genera deficiencias tanto en el área de producción por la carencia de materia prima en el momento oportuno, así como excesos de inventario lo que conlleva a un aumento en los costos de producción. Partiendo de la problemática mencionada, se realiza el levantamiento de información con respecto a la situación actual de la empresa tanto en los procesos de producción como en el costo total que invierte la misma para mantener inventarios, consecuentemente con la ayuda del software MINITAB se realiza los pronósticos de serie de tiempo estacionalizado siendo estos la base para la creación del plan agregado de producción , plan maestro de producción y con la ayuda del software WINQSB finalmente el MRP el cual brinda el plan de compras de materiales con las cantidades exactas de insumos necesarios para cumplir con la demanda de artículos durante el periodo proyectado. El resultado de la nueva productividad parcial con la implementación de sistema de requerimiento de materiales representa una mejora del 48% con respecto a la productividad parcial de materia prima lo cual indica que este plan es eficiente para aplicarlo dentro de la empresa ya que ayuda a reducir costos innecesarios.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback
Repository logo COAR Notify