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Title: Diseño geométrico y del pavimento de la vía Llangahua – Silipo – Pinllopata pertenecientes a las provincias de Tungurahua y Cotopaxi en el tramo km 8+000 – 12+000
Authors: Moreira Cedeño, Fricson Lutgardo
Saransig Velásquez, Wilmer Stalyn
Keywords: TOPOGRAFÍA
PAVIMENTO
GRANULOMETRÍA
CBR
TPDA
Issue Date: Feb-2024
Publisher: Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ingeniería Civil y Mecánica, Carrera de Ingeniería Civil
Abstract: The road project addressing the connection between the Llangahua, Silipo, and Pinllopata communities, located in the provinces of Tungurahua and Cotopaxi, emerges in response to the identification of the need to establish a road connection. This approach aims to improve the living conditions of the inhabitants, reduce product transportation times, and foster social and economic development in the region. A rigorous topographic survey and soil studies were carried out, including Grain Size Analysis, Atterberg Limits, Modified Proctor, and CBR (California Bearing Ratio) analysis. The soil classification as non-plastic or low-plasticity clayey sand, along with a design CBR of 8.10 percent, laid the foundations for the planning of the pavement structure. Simultaneously, the traffic study determined a projected Design Traffic Volume (TPDA) of 94 vehicles/day for a 20-year design period, classifying the road as a Class IV Collector according to the regulations of MTOP 2003. The horizontal, vertical, and transverse design was adjusted in accordance with these regulations, ensuring its coherence with established parameters. Based on the information gathered about soil characteristics and traffic flow, the pavement structure was defined, considering effective thicknesses to ensure the functionality and safety of the road. Finally, as a result, the quantification of the work was carried out to obtain a reference budget for the technical project, providing a clear understanding of the necessary resources and facilitating precise planning for the execution of the proposal.
Description: El proyecto vial que aborda la conexión entre las comunidades Llangahua, Silipo y Pinllopata, ubicadas en las provincias de Tungurahua y Cotopaxi, surge como respuesta a la identificación de la necesidad de establecer una conexión vial. Este enfoque se orienta a mejorar las condiciones de vida de los habitantes, reducir los tiempos de traslado de productos y fomentar el desarrollo social y económico en la región. Se llevó a cabo un riguroso levantamiento topográfico y estudios de suelo, incluyendo análisis de Granulometría, Límites de Atterberg, Proctor Modificado y CBR. La clasificación del suelo como arena arcillosa de nula o baja plasticidad, junto con un CBR de diseño del 8.10 por ciento, estableció las bases para la planificación de la estructura del pavimento. Paralelamente, el estudio de tráfico determinó un TPDA proyectado de 94 vehículos/día para un período de diseño de 20 años, clasificando la vía como Colectora de Clase IV según las normativas del MTOP 2003. El diseño horizontal, vertical y transversal se ajustó conforme a dicha normativa, garantizando su coherencia con los parámetros establecidos, a partir de la información recopilada sobre las características del suelo y el flujo vehicular, se definió la estructura del pavimento, que contempla espesores efectivos para asegurar la funcionalidad y seguridad de la vía. Finalmente, como resultado la cuantificación de la obra se llevó a cabo para obtener un presupuesto referencial del proyecto técnico, proporcionando así una comprensión clara de los recursos necesarios y facilitando la planificación precisa para la ejecución de la propuesta.
URI: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/41296
Appears in Collections:Ingeniería Civil

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