Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/40957
Title: El Sistema de Educación Intercultural Bilingüe y el Derecho a la Educación de los niños, niñas y adolescentes de la comunidad indígena de Chibuleo
Authors: Vargas Villacrés, Borman Renán
Flores Colina, Geidy Estefania
Keywords: DERECHOS
REIVINDICACIÓN
MODELO EDUCATIVO
NACIONALIDADES INDÍGENAS
Issue Date: Feb-2024
Publisher: Universidad Tècnica de Ambato, Facultad de Jurisprudencia y Ciencias Sociales, Carrera de Derecho
Abstract: Throughout history, members of different indigenous peoples and nationalities have been oppressed, marginalized, and exploited. For decades, their most basic rights were denied, and after several social struggles and protests, this social group achieved the vindication of their rights. However, even today, there are many aspects that need to improve for this social group to achieve true material equality. Regarding the right to education, it must be remembered that, for decades, this social group was trapped in a traditional and homogenizing educational model. With the Constitution of 1945, the right to education of this social group would be greatly benefited with the creation of the Bilingual Intercultural Education System. However, even today, 78 years after the creation of this new educational model, there are large gaps that need to be closed for this social group to fully enjoy their right to education. The present research project constitutes basic research, with an exploratory methodology and a qualitative approach. And through the collection of information from primary and secondary sources, it has been possible to determine as the main result of this research project that the bilingual Intercultural Education System, through the Bilingual Intercultural Millennium Educational Intercultural Education System, through the Bilingual Intercultural Millennium Educational Unit of Chibuleo, helps to guarantee the right to education of the children and adolescents od this indigenous community.
Description: A lo largo de la historia, los miembros de los diferentes pueblos y nacionalidades indígenas han sido oprimidos, marginados y explotados. Por décadas, se les negaron sus derechos más básicos, tras varias luchas y protestas sociales, este grupo social alcanzó la reivindicación de sus derechos. Sin embargo, aún en la actualidad, hay muchos aspectos que deben mejorar para que este grupo social pueda alcanzar una verdadera igualdad material. Con respecto al derecho a la educación, hay que recordar que, por décadas, este grupo social estuvo atrapado en un modelo educativo tradicional y homogeneizante. Con la Constitución de 1945, el derecho a la educación de este grupo social se vería enormemente beneficiado con la creación del Sistema de Educación Intercultural Bilingüe. Sin embargo, aún hoy, 78 años después de la creación de este nuevo modelo educativo, existen grandes brechas que deben cerrarse para que este grupo social pueda disfrutar plenamente de su derecho a la educación. El presente proyecto de investigación constituye una investigación básica, con metodología exploratoria y enfoque cualitativo. Y a través de la recolección de información de fuentes primarias y secundarias, se ha podido determinar como principal resultado del presente proyecto de investigación que, el Sistema de Educación Intercultural Bilingüe, a través de la Unidad Educativa del Milenio Intercultural Bilingüe de Chibuleo, ayuda a garantizar el derecho a la educación de los niños, niñas y adolescentes de esta comunidad indígena.
URI: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/40957
Appears in Collections:Derecho

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BJCS-DE-1302.pdf1,16 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.