Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/40673
Title: Representaciones y prácticas para la construcción de paz desde la infancia
Authors: Pino Loza, Eulalia Dolores
Trujillo Chicaiza, Lisbeth Fernanda
Keywords: CULTURA DE PAZ
VIOLENCIA
INFANCIA
Issue Date: Feb-2024
Publisher: Universidad Tècnica de Ambato, Facultad de Jurisprudencia y Ciencias Sociales, Carrera de Trabajo Social
Abstract: Conflicts are present worldwide in the political, social and cultural spheres, in this way men and women have chosen to confront through violent methods and actions this phenomenon that affects the world. Nowadays, violent acts have endured and have taken away the harmony of societies, being reflected in the indices of increased poverty, fear, silencing and exclusion. The violence defined as the act of using force or power, is understood from multiple forms from the minimum as shouts, insults and threats to the complexity of blows, sexual abuse and discrimination, which generates psychological, physical and social damage, this type of mistreatment occurs in places considered safe as home, school and community, living in this environment becomes normalized violence and when it occurs from childhood which is the stage in which bases are instructed for life leaves severe injuries. These are the main factors for the loss of peace in the culture. When we speak of a culture of peace we refer to the promotion of a series of values, behaviors, attitudes and lifestyles, so it is based on a positive peace that focuses on equity and maintenance of social justice, while the negative peace that is also present is only the absence of violence. Therefore, for a culture of peace, it is necessary to educate from the root as the main center of the family to modify certain erroneous behaviors that hinder the construction of peace. Skills, attitudes and values that respect life and emphasize participation and dialogue to know how to live together without violence are promoted from childhood
Description: Los conflictos están presente a nivel mundial en el ámbito político, social o cultural, así hombres y mujer han optado por hacer frente a través métodos y acciones violentas ate este fenómeno que afecta a nivel mundial. En la actualidad los actos violentos a perdurado por lo que han quitado la armonía a las sociedades, siendo reflejados en los índices de aumento en la pobreza, miedo, silenciamiento y exclusión. La violencia definida como el acto de usar la fuerza o poder, se comprende desde múltiples formas desde lo mínimo como gritos, insultos y amenazas hasta la complejidad de golpes, abuso sexual y discriminación, que genera daños psicológicos, físicos y sociales, este tipo de maltratos se dan en lugares considerados seguros como el hogar, la escuela y comunidad, al vivir en este entorno se llega a normalizar la violencia y cuando se da desde la infancia que es la etapa en la cual se instruye bases para toda la vida deja severas lesiones. Estos son factores principales para perder la paz en la cultura. Al hablar de una cultura de paz hacemos referencia a la promoción de una serie de valores, comportamientos, actitudes y estilos de vida, por eso se basa en una paz positiva que se centra en la equidad y mantenimiento de una justicia social, mientras que la paz negativa que también está presente es solo ausencia de violencia. Por eso para una cultura de paz hay que educar desde la raíz como centro principal la familia para modificar ciertas conductas erróneas que obstaculicen la construcción de paz. Se impulsa desde la infancia habilidades, actitudes y valores que respeten a la vida y destacar la participación, el dialogo para saber convivir sin violencia
URI: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/40673
Appears in Collections:Trabajo Social

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BJCS-TS-478.pdf530,22 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.