Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/40355
Title: Ludic activities and writing skill
Authors: Ximena Alexandra, Calero Sanchez
Méndez Arévalo, Jhoffre Alexander
Keywords: LUDIC ACTIVITIES, STRATEGIES, TYPES OF LUDIC ACTIVITIES
Issue Date: 1-Jan-2024
Publisher: Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la Educación-Carrera de Pedagogía de los Idiomas Nacionales y extranjeros
Abstract: This study addressed students' perceptions regarding ludic activities and writing skills. Within the framework of a non-experimental descriptive research, 60 university students from the Universidad Técnica de Ambato participated. (19 men and 41 women). Data collection was carried out through a survey comprising of 19 items on a Likert scale (always, almost always, sometimes, almost never, and never) and three open questions. Likewise, validation was carried out by experts and Cronbach's alpha coefficient with a value of (0.797). The research was structured around three research questions. The results revealed that students prefer ludic activities such as work in pairs/groups, games and flashcards. This preference is attributed to the demonstrated ability of such strategies to stimulate active participation, encourage collaborative learning, and facilitate effective knowledge retention. In addition, the following strategies, such as planning, review and editing, were the most preferred by the majority of students. It is worth noting that regular writing practice and asking for feedback are not commonly considered primary strategies, as students tend to choose to develop their writing skills independently and rely on their own written production. Moreover, the findings indicated that students exhibit a pronounced inclination towards the accuracy subskill such as spelling, punctuation, vocabulary, grammar, and joining letters together, since they demonstrate greater mastery or familiarity with this area. However, a small proportion of students choose to use the communication of ideas such as text organization, appropriate use of style and register, text features, word and sentence linking, and appropriate features, although this option is slightly more complex compared to the first, due to their level of development.
Description: Este estudio abordó las percepciones de los estudiantes sobre las actividades lúdicas y las habilidades de escritura. En el marco de una investigación descriptiva no experimental, participaron 60 estudiantes universitarios de la “Universidad Técnica de Ambato” (19 hombres y 41 mujeres). La recogida de datos se llevó a cabo mediante una encuesta compuesta por 19 ítems en una escala de Likert (siempre, casi siempre, a veces, casi nunca y nunca) y tres preguntas abiertas. Asimismo, la validación se realizó mediante expertos y el coeficiente alfa de Cronbach con un valor de (0,797). La investigación se estructuró en torno a tres preguntas. Los resultados revelaron que los alumnos prefieren actividades lúdicas como el trabajo en parejas/grupos, los juegos y flashcards. Esta preferencia se atribuye a la capacidad demostrada de tales estrategias para estimular la participación activa, fomentar el aprendizaje colaborativo y facilitar la retención efectiva del conocimiento. Además, las siguientes estrategias como planificación, revisión y edición, fueron las más preferidas por la mayoría de los estudiantes. Vale la pena señalar que la práctica regular de la escritura y la solicitud de retroalimentación no se consideran comúnmente estrategias primarias, ya que los estudiantes tienden a optar por desarrollar sus habilidades de escritura de forma independiente y confiar en su propia producción escrita. Además, los hallazgos indicaron que los estudiantes exhiben una marcada inclinación hacia la subhabilidad de precisión como la ortografía, la puntuación, el vocabulario, la gramática y la unión de letras, ya que ellos demuestran mayor dominio o familiaridad con esta área. Sin embargo, una pequeña proporción de estudiantes opta por utilizar la comunicación de ideas como la organización del texto, el uso adecuado del estilo y el registro, las características del texto, el enlace de palabras y frases y los rasgos apropiados, aunque esta opción es ligeramente más compleja respecto a la primera, debido a su nivel de desarrollo.
URI: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/40355
Appears in Collections:Carrera de Pedagogía de los Idiomas Nacionales y Extranjeros

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ludic Activities and Writing skills.pdf757,52 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.