Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/40074
Title: Consumo de alcohol y rendimiento académico en estudiantes de enfermería
Authors: Mejías de Duarte, Marianela
Rosero Villalva, Brayan Saúl
Keywords: Consumo de bebidas alcohólicas
Estudiantes de enfermería
Rendimiento académico
Abandono escolar
Issue Date: 29-Sep-2023
Publisher: Universidad Técnica de Ambato/ Facultad de Ciencias de Salud /Carrera de Enfermería
Abstract: Introduction: Currently, the consumption of alcoholic beverages is considered a global public health problem that requires immediate and effective actions, and this problem has extended to the educational field. The main objective of this research was to analyze alcohol consumption and academic performance in students from the first to the seventh semesters of the nursing career in a public university in Ecuador. Objective: to determine alcohol consumption and its relationship with academic performance in nursing students from a public university in Ecuador. Methodology: A quantitative, correlational, non-experimental, and cross-sectional research was conducted. The sample consisted of 252 students. The MEDMAR and AUDIT questionnaires were applied. The SPSS and Excel statistical package was used for the processing and analysis of the information collected. Confidentiality and informed consent were guaranteed. Results: 11 students (4.4%) are in the probable addiction group with very good academic performance, 20 (7.9%) of the high-risk group of alcohol consumption have very good academic performance. It is evident that alcohol consumption has not affected academic performance. Conclusions: There is no significant relationship between alcohol consumption and academic performance in nursing students at the public university of Ecuador. The results show that students with high risk of alcohol consumption and even those with probable addiction have very good and good performance.
Description: Introducción: En la actualidad el consumo de bebidas alcohólicas es considerado un problema de salud pública a nivel global que necesita de acciones inmediatas y efectivas, este inconveniente se ha extendido al ámbito educativo. La presente investigación tuvo como objetivo principal analizar el consumo de alcohol y rendimiento académico en estudiantes de primer a séptimo semestres de la Carrera de Enfermería en una universidad pública del Ecuador. Objetivo: determinar el consumo de alcohol y su relación con el rendimiento académico en estudiantes de la carrera de enfermería de una universidad pública en Ecuador. Métodos: Se realizó una investigación con enfoque cuantitativo, correlacional, no experimental y transversal. La muestra fue de 252 estudiantes. Se aplicaron los cuestionarios MEDMAR Y AUDIT. Para el procesamiento y análisis de la información recolectada se utilizó el paquete estadístico SPSS y Excel. Se garantizó la confidencialidad y el consentimiento informado. Resultados: 11 estudiantes (4.4%) se encuentran en el grupo de probable adicción con un rendimiento académico muy bueno, 20 (7.9%) del grupo de riesgo alto de consumo de alcohol tienen un rendimiento académico muy bueno. Se evidencia que el consumo de alcohol no ha afectado el rendimiento acad émico. Conclusiones: No existe una relación significativa entre el consumo de alcohol y el rendimiento académico en los estudiantes de Enfermería de la universidad pública del Ecuador. En los resultados se puede apreciar que estudiantes con riesgo alto de consumo de alcohol e incluso los de probable adicción tienen un rendimiento
URI: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/40074
Appears in Collections:Enfermería

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Rosero Brayan.pdfArtículo científico560,61 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.